2026-08-14, 11:03
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/larm-om-kunskapsluckor-hos-nya-sjukskoterskor-i-uppsala

Citat:
"Flera vårdanställda beskriver kunskapsluckor hos sjuksköterskestudenter och nyexaminerade. Handledare vittnar om stora brister i både praktiska moment och dokumentation.

Det kommer efter P4:s rapportering om tidigare studenters kritik mot sjuksköterskeprogrammet vid Uppsala universitet. Programansvariga har tidigare sagt att delar av ansvaret ligger på praktikplatserna.

Linn Larsson-Ingvall, som arbetar inom vården, berättar att det ofta skrivs avvikelserapporter som rör nyexaminerade sjuksköterskor."

Det här fenomenet återkommer gång på gång. Eftersom systemet brister. Skolorna vill lämpa över för stora praktiska bitar på praktiken. Praktikplatsen (tex. vård avd på sjukhuset ) vill att dom har mer koll på dom praktiska delarna innan dom dyker upp..

Personligen är jag övertygad om att teorin är för stor i vissa ämnen, där mycket av den praktiska bitarna hamnar i skuggan. Det kan skilja sig mellan skolorna något. Men huvudsaken är att det är en yrkesutbildning, där man riskerar komma ut för lätt utan att ha tillräckligt koll på rätt saker. Förr var praktiken mycket längre.. Teorin har ökat för det blivit en akademisk utbildning. Kritiska tänkandet skulle stärkas, vilket också är bra men.

Med det sagt så vet jag att i en bättre värld.. Om det fanns tillräcklig handledning/handledare, så skulle man kunna handleda och lära ut mera. Men sån tid finns inte riktigt. En handledare har inte färre patienter för att hen har studenter etc. Inte mindre att göra. Vilket bygger en förutsättning att studenterna måste ha en viss självständighet redan på plats.

I slutändan är det patientsäkerheten som tar stryk.

Vad hade ni gjort?
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-14 kl. 11:06.
Citera
2026-08-14, 11:16
Medlem
Var det inte ett upprop nyligen bland ssk-studenterna på Göteborgs universitet? De tyckte att utbildningen var för dålig, om jag inte minns fel.

Kanske är dags att göra en rejäl genomlysning av dessa utbildningar?
Citera
2026-08-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.sverigesradio.se/artikel/larm-om-kunskapsluckor-hos-nya-sjukskoterskor-i-uppsala

Det här fenomenet återkommer gång på gång. Eftersom systemet brister. Skolorna vill lämpa över för stora praktiska bitar på praktiken. Praktikplatsen (tex. vård avd på sjukhuset ) vill att dom har mer koll på dom praktiska delarna innan dom dyker upp..

Personligen är jag övertygad om att teorin är för stor i vissa ämnen, där mycket av den praktiska bitarna hamnar i skuggan. Det kan skilja sig mellan skolorna något. Men huvudsaken är att det är en yrkesutbildning, där man riskerar komma ut för lätt utan att ha tillräckligt koll på rätt saker. Förr var praktiken mycket längre.. Teorin har ökat för det blivit en akademisk utbildning. Kritiska tänkandet skulle stärkas, vilket också är bra men.

Med det sagt så vet jag att i en bättre värld.. Om det fanns tillräcklig handledning/handledare, så skulle man kunna handleda och lära ut mera. Men sån tid finns inte riktigt. En handledare har inte färre patienter för att hen har studenter etc. Inte mindre att göra. Vilket bygger en förutsättning att studenterna måste ha en viss självständighet redan på plats.

I slutändan är det patientsäkerheten som tar stryk.

Vad hade ni gjort?

Det är helt otroligt att ett så rikt land som Sverige, inte kan hålla högre kvalitet på en av de viktigaste utbildningarna vi har.

Det är mkt skit som går åt fel håll just nu.
Citera
2026-08-14, 11:30
Medlem
Alla måste ju klara utbildningarna
Citera
2026-08-14, 11:31
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är alltid bättre om man saknar praktik än teori från skolan. Motsatsen är värre. Sedan kan man inte klaga på dem om att de inte kan dokumentera. Deras IT system är använfarfientliga.
Citera
2026-08-14, 11:31
Medlem
EnCartes avatar
Hela utbildningssystemet har fallerat. Redan i grundskolan har de vänsterteorier om utbildning som dominerat, lett till att standarden sänkts. Lösningen har varit att sänka kraven på de högre utbildningarna. En ren fördumning av samhället som pågått länge nu.
Citera
2026-08-14, 11:34
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molten
Var det inte ett upprop nyligen bland ssk-studenterna på Göteborgs universitet? De tyckte att utbildningen var för dålig, om jag inte minns fel.

Det är nog mycket det också att det är studenterna som fallerar och man får inte bli underkänd här i Sverige. Om man som handledare underkänner en student för att man inte anser att denne har kompetensen eller förmågan så går en mossig lärare på skolan med studenten en dag och kör över beslutet.
Citera
2026-08-14, 11:35
Medlem
Det är säkert motivationen att vara kompetent hos de studerande som brister i huvudsak. Det är väl i princip samma inom de flesta utbildningarna. Unga idag vill inte kavla upp ärmarna utan i stället sitta och snapchatta. Med AI scrollande blir det säkert ännu mer fördummande och ytliga kunskaper.
Citera
2026-08-14, 11:53
Medlem
Tomtekukars avatar
Det här är ett av mina hjärteämnen. Dagens dubbelmoral är nästan komisk om den inte vore så tragisk.

När skolans snedvridning och jämlikhetsprojekt innebär att pojkar halkar efter, presterar sämre och i ökande grad lämnar utbildningssystemet utan tillräckliga kunskaper, då är det märkligt tyst. "Det är bara bra", "äntligen får mannen uppleva det förtryck som kvinnor lidit under sedan stenåldern" osv. Självklart säger ingen så i publicerade medier, det förekommer bara i sociala medier och i fikarummen. Det beskrivs på sin höjd pliktskyldigt som ett samhällsproblem av svt, eller som ett parodiinslag på Svenska Nyheter" med MH, men sällan som ett systemfel som måste åtgärdas. Och nästa dag är reportaget bortglömt.

Men när kvinnor börjar lämna en utbildning (90% kvinnor) utan tillräckliga yrkeskunskaper blir det plötsligt ”larm”, ”kunskapsluckor” och krav på genomlysning. Och detta budskap har nu upprepats av medierna otaliga gånger.

Missförstå mig rätt nu - det är inte fel att slå larm om sjuksköterskeutbildningen - tvärtom - patientsäkerheten kräver det.

Det intressanta är bara varför samma intellektuella och politiska energi inte kan eller vill mobiliseras när utbildningssystemet misslyckas med pojkarna.

Jämlikhet är uppenbarligen oerhört viktigt, men bara så länge det är kvinnor som riskerar att hamna efter.
Senast redigerad av Tomtekukar 2026-08-14 kl. 12:00.
Citera
2026-08-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molten

Stämmer. Ja något borde göras. Men det är lite som att vi har för "få sjuksköterskor" och vi måste producera flera. Oavsett kvalitet. "Det får lösa sig sen". Men patienter tar huvudsakliga priset för detta..

Personligen hade jag sett mer bas kunskaper som man får körkort i innan man ger sig ut på praktik. Det är inte en nice känsla och komma för ovetenandes på det som faktiskt görs på vårdavdelningarna ex. sätta urinkateter, handhavande och felsökning. Samma med PVK. Syrgas. Hantera sugen/sugkatetrar. osv. Med det innebär inte att man är proffs eftersom den kunskapen bygger på utför körkortet på dockor.
Citera
2026-08-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Det är säkert motivationen att vara kompetent hos de studerande som brister i huvudsak. Det är väl i princip samma inom de flesta utbildningarna. Unga idag vill inte kavla upp ärmarna utan i stället sitta och snapchatta. Med AI scrollande blir det säkert ännu mer fördummande och ytliga kunskaper.

Jag håller med om att det delvis finna sådan typer av studenter. Som på alla ställen. Men jag hade velat se lite mer krav och förutsättningar på att öva, så att man får sitt " körkort " i praktiska uppgifter inom vården.
Citera
2026-08-14, 12:29
Medlem
Min fru läser SSK utbildning just nu (andra terminen) och klagar redan på att det är för mycket flum och fluff.

Hon ser praktikperioderna som det absolut viktigaste för att lära sig "hantverket" och genomlider kurser som "vårdetik" och annat som nödvändigt ont men hon tror ju inte att det gör henne till mer än marginellt bättre på att vara sjuksköterska i slutänden.

Hon följde med mig när jag tog blodprov nyligen och blev förvånad när hon som jobbade på labbet sade sig vara tredjetermins student (kanske menade tredje året, hennes svenska var inte klockren) men hennes stickteknik var bra och frun satt kvar en stund och fick öva på mig att känna och klämma sig fram mellan ådrorna.

Att utexaminera folk som knappt kan yrket är ju såklart hål i huvudet så det känns som par för banan i Sverige numera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in