Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det är väl ration mellan ekonomisk frihet och att faktiskt unna sig saker ibland som jag tycker att många går bort sig på.
Jag menar inte att du gör något fel, inte alls. Men vad vill du ha ut av livet? Är det spara pengar på hög som är det viktiga, eller har du en plan för vad som händer sen?
För att lägga alla pengar på hög, och sen dö (av ålderdom eller nån hjärtattack eller nåt) låter för mig som att hela livet egentligen har varit meningslöst. Man vill ju uppleva saker, skapa minnen, vårda relationer, hänga med vänner. Det är iallafall vad det går ut på för mig.
Mjo jag hör vad du säger och jag har såklart tänkt på det många gånger...
Saken är bara den att, för mig, så
tror jag iaf att själva kapitalet och tryggheten i sig skulle förstärka livet bara av att finnas där i bakgrunden. Hade jag hamnat på dödsbädd imorgon är jag rätt säker på att jag inte hade ångrat mig över att ha sparat som jag gjort såhär långt.
Jag vet exempelvis att jag mådde väldigt dåligt när jag köpte min första bostad med oturlig tajming som snabbt sjönk i värde efter pandemin, då jag hade tömt i princip allt mitt sparkapital där och då. Även om jag hade ett bra, stabilt jobb osv så kändes det hemskt att ha så lite handlingsutrymme. Så lite marginal.
Så jag vet inte... det finns ju gradskillnader såklart. Idag har jag absolut en bra grundtrygghet. Men just att finansiera mina nuvarande utgifter med kapital hade känts som en tydlig brytpunkt. Som en evig basinkomst i bakgrunden, fast finansierad av mig själv.