2026-08-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?

Kört inom överskådlig tid ("för gott") hos de aktörer som gör slagningar i rättsdatabaser, du kommer ses som en för stor risk och domen ligger kvar i decennier. Vill du försöka - ta dig in bakvägen, kika på mindre till medelstora verksamheter, inte alla dessa använder rekryteringsverktyg med registerkoll - och ett riktigt gott ord därifrån som visar att du är att lita på kan sen ta dig vidare till större verksamheter genom att man helt enkelt där "råkar" skippa stora delar av den formella rekryteringprocessen.
Citera
2026-08-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figeg
Här görs en helhetsbedömning i en säkerhetsprövningsintervju. Det som SÄPO och säkerhetsskyddschefer väger tyngst är ärlighet, pålitlighet och sårbarhet för utpressning. Att mörka en prick är en direkt diskvalificering. Att öppet berätta om ett engångsmisstag under spritpåverkan, ta fullt ansvar och visa att det ledde till en permanent livsstilsförändring (helnykterhet) visar tvärtom på hög mognad och självinsikt.

Håller med ovanstående, vet flera som är dömda för mindre brott och som har fått jobb inom IT-säkerhet. Å har intervjun känts bra och registerutdrag nämns är det bäst att vara ärlig.

Hur länge sedan var brottet och ungefär hur gammal var du? Är lättare att ha överseende med ungdomligt oförstånd än att en 30-åring gör idiotiska fyllegrejer..

Säkerhetsklassade tjänster kan däremot vara bra att avvakta med tills pricken är borta och du arbetat upp lite erfarenhet.
Senast redigerad av dalia83 2026-08-23 kl. 11:03.
Citera
2026-08-24, 13:35
Medlem
ImStillCutes avatar
Gå du utbildningen..
Ingen arbetsgivare kastar ut dig för ett fylle-snatt.
Deras problem är inte dem som visar vad dom gjort, utan dem som döljer det.
Vissa kan vara känsligare som bank mm, militärt och polis. Där får du nog ingen klassad uppgift på ett tag men i övrigt så behövs du säkert på andra ställen.

Skulle tex Polisen kasta ut alla som gjort fulslagningar i registren blev det tomt i fikarummet.
Du kan till och med bli Nationell Säkerhetsrådgivare trots att du tagit KGB-twinks i stjärten!
Citera
2026-08-26, 21:02
Medlem
The Crashs avatar
Statliga anställningar och arbetsplatser som levererar till offentlig sektor kan du glömma direkt. Du kan även glömma cirka 70-90% av annonserna på Platsbanken.

Mitt råd är att söka anställning utomlands eller starta eget företag. Prova kolla i Serbien, särskilt Belgrad. Det är Europas silicon valley för en helt okej lön. De är beredda att ta risker med anställningar oavsett din bakgrund. För en Yugge så säger ditt brott mer om hur Sverige fungerar, än hur du fungerar på en arbetsplats. Så din historik blir ointressant. Det handlar mer om vad du kan eller kan lära dig, än om dina bra & dåliga meriter.
Senast redigerad av The Crash 2026-08-26 kl. 21:06.
Citera
2026-08-29, 09:21
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-08-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag vet flera dömda som suttit på säkerhetsklassade tjänster.
Med det sagt, den här killen kommer direkt från skolan med prick, det kommer inte vara attraktivt.

Man kan vara dömd och sedan har belastningsregistret gallrats enligt svensk lag, då räknas man som ostraffad och inget syns på utdraget.

Jag tror TS är körd tills dess. Arbetsgivarna kommer plocka de med rent mjöl i påsen.
Citera
2026-08-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickehollebeck
Frågan är primärt ställd till folk som arbetar inom branschen, dock är all typ av oinitierad spekulation varmt välkommen.

Jag har en prick i belastningsregistret - ringa stöld - vilket är fult. Omständigheterna var att jag mycket full snattade på väg hem från krogen. Detta var så klart fel, det hela är mycket pinsamt och skamligt, och misstaget fick mig att helt och hållet sluta dricka alkohol. Det hela var så klart mitt fel och jag tänker mig att jag tagit ansvar för det genom avhållsamhet och att betala min böter. Det finns inga andra prickar i registret utan endast detta.

Till hösten kommer jag att läsa en YH-utbildning till IT-säkerhetstekniker och en närstående till mig väckte frågan om min det är så att min brottshistorik kommer att hindra mig från att arbeta med det efter examen. Det hela ger mig en väldig ångest och jag har efter googlingar inte fått någon direkt klarhet i det hela. Jag förstår att det initialt kommer att hindra mig från att söka säkerhetsklassade befattningar men huruvida det är ett blankt nej från privat sektor som väntar vet jag ej.

Har någon koll?

Problemet är att stora privata aktörer kan använda sig av HR-system, pricken ställer till det då du lyser rött på HRs sökningar i systemen de betalar för. Dessa har rött/grönt för de som förekommer och inte och du kommer sorteras bort som "röd" och andra kandidater kommer väljas ut.

Ditt bästa hopp är små företag som inte använder dessa, särskilt om du känner någon som kan hjälpa dig in.

Långsiktigt tror jag att du måste kunna säkerhetsklassa för att få tillgång till de bästa jobben. Omdu vill bli säkerhetsklassad i framtiden rekommenderar jag att läsa på SÄPOS hemsida vad som kontrolleras. Det står t.e.x att det handlar om pålitlighet.

Läa också här:
https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning/

Finns många bra källor från mydighetshemsidor om det.
Jag tycker att du bör fixa ditt alkoholproblem(om du inte redan gjort det), annars kan det nog sticka dig i aset. En person som super mycket är sårbar för mycket i livet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in