Citat:
Ursprungligen postat av
Cremefraiched
Japp! Jag har gjort det två gånger i mitt liv. Har gått bra varje gång.
Tricket är att ha A-kassa och ta denna 9 veckor karrens leva som en lus och sparpengar medans man pantar burkar. Grejen är här att man kan ta det ganska lugnt för så fort dom där 9 veckorna är över så har man pengar igen. Så söker man jobb samtidigt.
Frågar folk varför du sa upp dig, berätta bara som det var - Det sög, jag kände det var dags att gå vidare och nu är jag här. För det är inte att du sa upp dig själv som dom riktigt tänker på utan har du de skills som behövs och är du en person som kommer passa in socialt. Och ifall dom frågar och du måste ge dom en vettig anledning som inte är verkligheten så säger du bara att "Jag sa upp mig själv för det var planerat och jag ska skapa ett nytt kapitel i livet" - Det låter neutralt och som att du gör något positivt i livet. Man kan alltid lägga på "Det är ganska trevligt med lite semester såhär innan man börjar arbeta igen".
Och du har A-kassa i typ 1-3 år eller vad det nu är, det är gott om tid att få ett jobb!
9 veckor med inga pengar - men det är allt du behöver stå ut med. Det går snabbt, tro mig! - totalt värt det ifall du verkligen hatar ditt jobb och du mår dåligt av det.
Om du inte har A-kassa, lärde din mamma inte dig att du måste alltid ha A-kassa?! 
Jag tror det är många som missar detta och nej jag har inte fått lära mig detta. Började min första a-kassa 2017-2018 för jag skulle sluta på mitt gamla jobbet som gjorde fula saker med mig. Så efter det har det fortsatt tills i år.
Det är sant att om man har ett jobb så kan man ha lite hävarm mot nytt än om man är utan och söker nytt jobb. Så det är aldrig helt fel att söka jobb när man redan har ett. Det är en lärdom till dig som läser och varför inte hitta ett bättre jobb än det du redan har? Blir det inte tråkigt att bara ha stabiliteten utan att leva, lära sig nya saker av utmaningar och få bättre folk omkring sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
flukke
Har vid 2 tillfällen sagt upp mig utan någon plan b från 2 olika arbetsgivare.
Senast 2022 när jag kände mig riktigt less på jobbet, drog ett mail till chefen med titeln uppsägning och sa upp mig på studs när jag hade en dålig dag.
Slutade med att jag stannade kvar tillslut då de erbjöd en löneförhöjning på 5-6000 i månaden någonting samt att jag slapp vissa arbetsuppgifter.
Hade jag inte stannat kvar hade jag fått gå igenom de erbjudanden som kommer konstant på Linkedin. Tror knappast jag hade varit arbetslös mer än någon vecka, verkar finnas fortsatt gott om jobb därute.
Så att följa sin magkänsla är inte helt fel. Samma sak gäller ju om man går till handling innan man tänker. Men i de flesta fall när det gäller jobb tror jag ändå att man går bättre ur allt med en liten plan än ingen alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
dirtysouth
Kort sagt om du är beroende av lönen så är det en korkad plan
Är du inte beroende av lönen så har du alla möjligheter att förbättra ditt liv för uppenbarligen vantrivs du med det nu
Jag tog beslutet en random dag pga en liten detalj men det var något som var i min långsiktiga plan sedan flera år att inte arbeta, kunde dock skett 1-2 år senare med men pga en liten detalj så sket jag i att dyka upp mer på jobbet och det har jag aldrig ångrat
Blir man riktigt sur och irriterad på sitt jobb kan man göra saker man aldrig trodde. Varför inte bli grillad levande av att erbjudas 6 dagars arbetsvecka och 75% tjänst mitt i ingenstans?