2026-08-13, 21:10
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Så är det för många. Det är en lyx att kunna säga upp sig utan plan, ta det lugnt i 3-6 mån och sen hitta nytt jobb. De flesta kan inte göra så.

Jag har ekonomi för att klara mig 1-2år, men skulle vara extrem ångest att äta mig igenom mitt sparande 😅
Citera
2026-08-13, 21:18
Medlem
Cremefraicheds avatar

Citat:
Har du a-kassa är det en obra idé att säga upp sig själv, se till att bli uppsagt istället.

Lyssna inte på denna människa. Du ska lämna själv och ber om referens från arbetsplatsen samtidigt. Blir du uppsagd så kommer snacket gå och det är svårt att få till dom som en bra referens till dig till nästa jobb (ifall det behövs om du nu inte tar en äldre referens). För det är precis vad du vill, framträdandet att det har inget att göra med själva jobbet, situationen i sig - det är bara du som går vidare. Du behöver liksom inte slänga skit i ansiktet på din arbetsgivare - dom vet inget.

Var en arbetsgivare som jag kastade skit på bordet, men det var för extrem misskötsel och jag listade upp 2½ a4-sidor på allvarliga punkter som jag har plockat upp genom åren som jag ser att folk lider av (Kommunalt) - sen gick jag på dagen och använde dom inte som referens - jag vägra. Det var totalt värt det sen drog jag från den staden med nytt jobb 2 veckor senare i en annan stad.

Det som är det som är gött med att vara arbetslös, det är ett bra tillfälle att vill man röra på sig runt i landet är det ett bra tillfälle. Sverige är stort och så länge du har ett jobb så kommer bostad direkt därpå. Så förhandlar man lite mer lön ifall man kan. Finns många chanser och man kanske ska testa annat yrke eller liknande. Det är ju ändå arbetslösheten och du har all tid i världen att söka jobb, gymma, lära sig saker på internet med kurser och göra annat som är produktivt och tidsdödande innan man sätter sig med gaming eller tvn.
Citera
2026-08-13, 21:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched

Lyssna inte på denna människa. Du ska lämna själv och ber om referens från arbetsplatsen samtidigt. Blir du uppsagd så kommer snacket gå och det är svårt att få till dom som en bra referens till dig till nästa jobb (ifall det behövs om du nu inte tar en äldre referens). För det är precis vad du vill, framträdandet att det har inget att göra med själva jobbet, situationen i sig - det är bara du som går vidare. Du behöver liksom inte slänga skit i ansiktet på din arbetsgivare - dom vet inget.

Var en arbetsgivare som jag kastade skit på bordet, men det var för extrem misskötsel och jag listade upp 2½ a4-sidor på allvarliga punkter som jag har plockat upp genom åren som jag ser att folk lider av (Kommunalt) - sen gick jag på dagen och använde dom inte som referens - jag vägra. Det var totalt värt det sen drog jag från den staden med nytt jobb 2 veckor senare i en annan stad.

Det som är det som är gött med att vara arbetslös, det är ett bra tillfälle att vill man röra på sig runt i landet är det ett bra tillfälle. Sverige är stort och så länge du har ett jobb så kommer bostad direkt därpå. Så förhandlar man lite mer lön ifall man kan. Finns många chanser och man kanske ska testa annat yrke eller liknande. Det är ju ändå arbetslösheten och du har all tid i världen att söka jobb, gymma, lära sig saker på internet med kurser och göra annat som är produktivt och tidsdödande innan man sätter sig med gaming eller tvn.
Uppsagd pga arbetsbrist är inget som ligger till last i framtiden och du kan få med dig en bra referens ändå. Här gäller det att undvika karensen till a-kassan, mycket pengar att spara.
Citera
2026-08-13, 21:30
Medlem
Hade ju hellre börjat slappa och i värsta fall bli utköpt för 6+ månadslöner.
Citera
2026-08-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Hade ju hellre börjat slappa och i värsta fall bli utköpt för 6+ månadslöner.

Drömmen.
Senast redigerad av twogirlsonecup 2026-08-13 kl. 21:45.
Citera
2026-08-13, 21:51
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Uppsagd pga arbetsbrist är inget som ligger till last i framtiden och du kan få med dig en bra referens ändå. Här gäller det att undvika karensen till a-kassan, mycket pengar att spara.

Har du den sociala kompetensen och kulorna som kan få till det som krävs - kör på. Det kräver en spelplan.
Citera
2026-08-13, 22:24
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag har ekonomi för att klara mig 1-2år, men skulle vara extrem ångest att äta mig igenom mitt sparande 😅

Det är inte nödvändigtvis ekonomi på kort sikt som är det största problemet utan risk kring framtida anställning.

Förstår också poängen kring att inte förlora sitt sparande.
Citera
2026-08-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Har någon här erfarenhet av att bara säga upp sig på dagen, efter många år på samma ställe, utan nytt jobb eller någon plan B?

Inte för att man har en genomtänkt karriärplan, utan för att man helt enkelt fått nog. Kanske blivit en zombie, tröttnat på jobbet, kollegorna och rutinerna, eller fått en uppenbarelse om att man håller på att ruttnar bort. Kanske gått in i väggen eller fått en ordentlig livskris?

Vad hände när ni eller någon ni kände tog steget?

Och framför allt: ångrade ni er, byttes en ångest ut mot en annan, eller var det bästa beslutet ni tagit?

Gjorde det för många många år sen när jag mådde psykiskt dåligt, gick hemma ett halvår innan jag började söka nytt jobb. Fick nytt jobb ganska omgående efter jag börjat söka och efter det tog karriären fart så i det avseendet var det rätt val.

Men det var en stor risk för hade inte så mycket sparat, och man får ju inte a-kassa på en gång om man säger upp sig.

Men jag tror att jag hade mått sämre psykiskt om jag inte hade gjort det, inte för att jobbet innan var katastrofalt dåligt utan mer för att jag behövde en timeout, förstod inte riktigt hur dåligt jag mådde förrens efteråt, så en sjukskrivning var inget jag ens tänkt på.

Så skulle säga att det var rätt beslut med facit i hand.
Senast redigerad av SaJavlaTragist123 2026-08-13 kl. 22:46.
Citera
2026-08-13, 23:11
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Har någon här erfarenhet av att bara säga upp sig på dagen, efter många år på samma ställe, utan nytt jobb eller någon plan B?

Inte för att man har en genomtänkt karriärplan, utan för att man helt enkelt fått nog. Kanske blivit en zombie, tröttnat på jobbet, kollegorna och rutinerna, eller fått en uppenbarelse om att man håller på att ruttnar bort. Kanske gått in i väggen eller fått en ordentlig livskris?

Och framför allt: ångrade ni er, byttes en ångest ut mot en annan, eller var det bästa beslutet ni tagit?

Har vid 2 tillfällen sagt upp mig utan någon plan b från 2 olika arbetsgivare.
Senast 2022 när jag kände mig riktigt less på jobbet, drog ett mail till chefen med titeln uppsägning och sa upp mig på studs när jag hade en dålig dag.

Slutade med att jag stannade kvar tillslut då de erbjöd en löneförhöjning på 5-6000 i månaden någonting samt att jag slapp vissa arbetsuppgifter.

Hade jag inte stannat kvar hade jag fått gå igenom de erbjudanden som kommer konstant på Linkedin. Tror knappast jag hade varit arbetslös mer än någon vecka, verkar finnas fortsatt gott om jobb därute.
Citera
2026-08-14, 00:37
Medlem
Citat:
Bra fångat. Är över 40. Min trådstart borde varit tydligare. Jag har en kollega som efter många många år i tjänst plötsligt sa upp sig på dagen. Lämnade sin arbetsutrustning och försvann. Fick kontakt med honom senare och det var ett plötsligt infall utan vidare plan. Det fick mig att reflektera över min egen situation och undrade om förfarandet är vanligare än man tror?
Har en kollega som gjorde likadant, slutade efter 20år, han arbetade trots allt kvar hela sin uppsägningsperiod.

Det gick åt helvete för honom, han hade inga pengar sparade och var inte med i A-kassan.

Hört att han flyttat ut från staden, småjobbar någon dag här och där, svart.
Sen då super han hårt, var pengarna till detta kommer från vetefan.

Så nej, det är inte smart att gå på dagen om du inte har pengar själv för att täcka upp.
Vad ska du betala hyran och maten med tex?
Citera
2026-08-14, 01:22
Avstängd
Citat:

Det har jag gjort många gånger. Bett chefen att dra åt helvete och bara gått.

Det har alltid slutat lyckligt då bättre möjligheter kunnat presentera sig när man är fri.
Citera
2026-08-14, 02:41
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är ju bara att hoppa på A-kassa eller försörjningsstöd. Och i varje stad finns en trevlig bänk nära bolaget. Där kan man hänga med Leifi, Raimo och alla andra trevliga gubbar.

Är det så du tillbringar dina dagar som arbetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in