2026-08-14, 09:12
Avstängd
Det gör man ju så fort man lämnar hemmet, innan om det inte är rent.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Varför smutsar du ner dig under dagen, låter ofräsht
Citera
2026-08-14, 09:12
Avstängd
Håller med dig om mycket men nog fan stinker packet

Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
De är svenskar. De har ju ingen uppfattning om hygien. Minns hur chockad jag var när jag först kom till Sverige för flera år sedan. Äldre damer, småbarnsföräldrar, unga snyggingar, framgångsrika chefer - alla är helt hjärndöda när det gäller hygien. Svensk renhet är mycket ytlig: det måste bara se rent och välstädat ut, spelar ingen roll om det egentligen är rent.

Dessutom har de tydligen konstiga idéer om sömn, säng och kroppens funktioner, du kan läsa om det här i tråden. De tycker inte de är smutsiga efter en arbetsdag, toalettbesök på jobbet osv. Men de blir plötsligt helt täckta ned fett, svett och sängkvalster så fort de lägger sig på kvällen. Det kanske är de - tänk hur mycket smuts de tar med sig till sängen varje kväll.

Jag retar mig inte på det - för mig är det bättre att sådana grisar åtminstone duschar på morgonen så att jag slipper känna deras lukt, att de är äckliga och smutsiga hemma, bland sina nära och kära, är väl deras sak.
Citera
2026-08-14, 09:14
Avstängd
Säg det till de som duschar om morgonen endast för att de ska vara nyduschade för kollegor som 1 gång i veckan kommer inom 1 m radie av dem

Citat:
Ursprungligen postat av crowtit
Jag har ett ganska smutsigt jobb, dusch är första prioritet när jag kommer hem för att inte grisa ner hemma. Dessutom är att byta/tvätta sängkläder något av den tråkigaste vardagssyssla som finns, så jag minimerar det genom att lägga mig duschad och ren, och sova i långärmad t-shirt samt långa pyjamasbyxor som fångar upp svett, sebum och döda hudceller och byts varannan dag. Det är i princip bara huvud, fötter och händer som har kontakt med sängkläderna. Sover ofta med en flik av täcket bara lite symboliskt över bröstkorgen. Möjligt att jag svettas lite under natten, men ren svett luktar inte lika illa som dygnsgammal uppblött smutsig svett. Att sova naken och oduschad är helt otänkbart. Sängen ska vara ren och obesudlad.
Citera
2026-08-14, 09:15
Medlem
olasvenssons avatar
Ingen fara. Bakterier äter upp smutsen.
Citera
2026-08-14, 09:15
Avstängd
I mitt fall har det varit för att vi av olika anledningar haft folk på övernattning hos oss.
Hemma sköter jag tvätten.
De som smutssover, dvs duschar om morgonen endast, de lämnar sängkläder som är tydligt smutsiga, särskilt nedanför knäna å på örngott. De som sover rent, dvs duschar på kvällen, de har sängkläder som knappt ser använda ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrynt
Vem fan går runt och tänker på när andra människor duschar?
Citera
2026-08-14, 09:16
Avstängd
*Spyr*

Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hade en kollega som duschade vart annan dag. Och bytte lakan en gång i månaden.

Det gick att se en människas gula smuts i sängkläderna.
Citera
2026-08-14, 09:17
Avstängd
tidpunkt å tidpunkt, jag förstår inte varför folk inte duschar innan de ska i säng så de är rena när de ska sova

allt annat är vidrigt

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Intressant att vissa i tråden är så besatta av att duscha vid en speciell tidpunkt, varav denna besatthet? Duscha och tvätta sig gör man väl när behov uppstår, tid på dygnet är underordnat.
Citera
2026-08-14, 09:18
Avstängd
Citat varje indier

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ingen fara. Bakterier äter upp smutsen.
Citera
2026-08-14, 09:24
Medlem
Det finns i huvudsak två typer av människor. De som duschar före arbetet och de som gör det efter men före sin fritid. Sen finns det även de som gör det flera gånger om dagen som t.ex. även efter gym eller annan träning. Att duscha före sänggående är ju bra av att sovhygienen blir bättre och man slipper det på morgonen vilket är bra om man t.ex. börjar tidigt, ska köra mc eller liknande.
Citera
2026-08-14, 09:39
Avstängd
Jag skulle säga att de allra flesta vuxna som inte är för gamla duschar mot kvällen

Men det hade varit kul att se statistik på det
Den vore lite svårtolkad för det beror på ju på många faktorer, så som när man jobbar och tränar och om man blir smutsig i jobbet tex.

Gå i säng ren borde det dock vara lag på, tänk att komma hem till en ev blivande partner å inse att de går å lägger sig utan att duscha mot kvällningen *spyr*

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns i huvudsak två typer av människor. De som duschar före arbetet och de som gör det efter men före sin fritid. Sen finns det även de som gör det flera gånger om dagen som t.ex. även efter gym eller annan träning. Att duscha före sänggående är ju bra av att sovhygienen blir bättre och man slipper det på morgonen vilket är bra om man t.ex. börjar tidigt, ska köra mc eller liknande.
Citera
2026-08-14, 10:16
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag skulle säga att de allra flesta vuxna som inte är för gamla duschar mot kvällen

Men det hade varit kul att se statistik på det
Den vore lite svårtolkad för det beror på ju på många faktorer, så som när man jobbar och tränar och om man blir smutsig i jobbet tex.

Gå i säng ren borde det dock vara lag på, tänk att komma hem till en ev blivande partner å inse att de går å lägger sig utan att duscha mot kvällningen *spyr*

Vilket får mig att undra vad för renlighetsritualer och rutiner du har när det ska idkas samvaro? Är du alltför knepig där så ska du inte bli förvånad om bruden drar.
Citera
2026-08-14, 10:31
Avstängd
Jag är upptagen, jag vet att hon är hygienisk, likaväl blir det oftast efter dusch mest eftersom barnen somnat när vi ska duscha på kvällen..

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vilket får mig att undra vad för renlighetsritualer och rutiner du har när det ska idkas samvaro? Är du alltför knepig där så ska du inte bli förvånad om bruden drar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in