2026-08-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Har man inte redan någon form av anknytning till det nya landet tror jag att det blir svårt att finna sig tillrätta där. Men visst, med en stark motivation att rota sig där kan det ju gå.

Det har du rätt i, jag utgick från mig själv då jag är halvpolack och ska flytta själv om några år. Jag tror att om man är intresserad av landet man vill åka till så vill man och kommer man nog få in en fot automatiskt. Och man flyttar ju såklart till ett land man tycker verkar intressant.

USA hade varit trevligt att flytta till om saker hade varit annorlunda med deras politiska system och att deras skolsystem hade varit bättre. Jag gillar Amerika mycket men det finns en stark anti-intellektuell anda där, för mycket convenience skit. Det gör att det blir en del Karens, en del fattys osv. Ett land är mycket bättre utan! Amerika ska också vara annorlunda hela tiden, så de vill inte testa saker som funkat redan i andra delar av världen, det är inte smart. :P
Senast redigerad av Vintageman 2026-08-12 kl. 23:25.
Citera
2026-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Vet inte riktigt var jag skulle placera denna tråden men vi får se vad mod säger.

Men som rubriken lyder: Hade ni stannat i Sverige om ni hade varit totalt ensamma här förutom ett jobb då och arbetskollegor som umgänge?

Förklara varför ni skulle stannat eller varför ni hade lämnat landet om det vore det fallet.

Vilket är de största skälen till att ni är kvar i Sverige nu?

Vilket land hade varit mest lockande o flytta till om ni fick välja idag och om inget hade hållit er kvar?

Vill verkligen flytta härifrån
..
Stannar pga familj.
Citera
2026-08-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vill verkligen flytta härifrån
..
Stannar pga familj.

Varför vill du flytta?
Citera
2026-08-13, 00:11
Medlem
Barbados
Citera
2026-08-13, 00:23
Medlem
Nej, det är alldeles för kallt här för mig och tråkigt. Visst är det mysigt på sommaren, då kan jag vara här men resten av året skulle jag gärna vilja bo utomlands. Tror inte det är helt omöjligt för mig att göra det då jag är ung och har många möjligheter kvar i livet. Är inte heller ensam i familjen av att vilja flytta utomlands som tur är
Citera
2026-08-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Antagligen skulle jag flytta till Ryssland, högre levnadsstandard och inget woke.

Kör!
Citera
2026-08-13, 00:25
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hade jag varit arbetsför hade jag velat bo och verka på Svalbard några år. Har varit där och livstempot var väldigt trevligt samt att ett barbråk är det värsta brottet som kan hända. Så jävla chill.

Men jag hade velat komma tillbaka till Sverige efter ett tag.

Nackdelen med Svalbard är väl alla isbjörnar?
Citera
2026-08-13, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Det har du rätt i, jag utgick från mig själv då jag är halvpolack och ska flytta själv om några år. Jag tror att om man är intresserad av landet man vill åka till så vill man och kommer man nog få in en fot automatiskt. Och man flyttar ju såklart till ett land man tycker verkar intressant.

USA hade varit trevligt att flytta till om saker hade varit annorlunda med deras politiska system och att deras skolsystem hade varit bättre. Jag gillar Amerika mycket men det finns en stark anti-intellektuell anda där, för mycket convenience skit. Det gör att det blir en del Karens, en del fattys osv. Ett land är mycket bättre utan! Amerika ska också vara annorlunda hela tiden, så de vill inte testa saker som funkat redan i andra delar av världen, det är inte smart. :P

Ta du en liten titt på norra Usa. Grymt bra här. Bra skolor miltals bättre än sverige., för att inte prata om säkert samhälle, bra sjukvård mm

Om du orkar kolla stat så ser du att de röda delstaterna leder all statestik. Sämst skolor, sjukvård, infrastruktur, teen pregnancy, healthcare access, osv. Det roliga är att de fattiga/white trash/ social Security och andra bidragstagare i röda delstater alltid röstar rött. Helt emot sina egna intressen. Sedan skyller de allt lidande på invandrarna.😂 De amerikanska bönderna måste vara de dummaste på hela jordklotet. Let them suffer. We love it!

Delstater sköter sig själva. Bara för det är kaos i Washington så betyder inte det att hela Usa är samma.

Visst fan märker även vi i norra delen av skiten. Ice agenter som bryter mot lagen, tariffs med dyrare allt osv. Men fortfarande mycket bättre än sverige. Skulle aldrig flytta tillbaka till dagens sverige!

New York, Massachusetts, Connecticut skriker efter all slags arbetskraft. Bara att jobba och tjäna pengar. Sjuksköterskor som tjänar 130.000$, bussförare 30-40$/ h, baristas, dunkin 22$/h, x-ray technicians 100.000$, lärare 80-120.000$, ingenjörer +120.000$, cyber security, AI security 90.000-330.000$. Elektriker 70-120.000$

Bara att komma till norra Usa när oranga apan är borta, du kommer aldrig ångra dig.
Citera
2026-08-13, 00:32
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag ska inte bli kvar här länge. Håller på att spara pengar för att flytta permanent till ett annat EU-land. Vilket land det blir vet jag inte än, men det blir söderut.

Jag avskyr verkligen det här landet. Det är ett stort vuxendagis där inget fungerar. Det är regler, tillstånd och byråkrati och det finns ingen frihet överhuvudtaget. Allt är dyrt och man får inget för pengarna. Klimatet är helt värdelöst. Människor är kalla och autistiska och det är babianer precis överallt. Alla kvinnor är radikalfeminister och horor. Man kan inte knarka utan att vara nojig på grund av Sveriges efterblivna narkotikapolitik.

Nej usch jag ska härifrån!
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-13 kl. 00:39.
Citera
2026-08-13, 00:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nackdelen med Svalbard är väl alla isbjörnar?

Beror på vad man jobbar med. Jobbar man med turism så måste man kunna hantera gevär, man kan hyra dem där. Men jobbar man i byn så är det ju inga sådana problem.
Citera
2026-08-13, 01:18
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Beror på vad man jobbar med. Jobbar man med turism så måste man kunna hantera gevär, man kan hyra dem där. Men jobbar man i byn så är det ju inga sådana problem.

Nu är det visserligen många, många år sedan men min mormors syster jobbade på Svalbards sparbank och hon har berättat om en incident där hon mötte en isbjörn på väg hem från jobbet. Antar att det inte hör till vanligheterna. Men jag har ju sett bilder på isbjörnar som hennes make skjutit och det är några stycken. Minns jag inte helt fel så var det över 30st.

Han var visserligen någon form av skyddsjägare och telegrafist vid nån forskningsstation så jag antar att det inte var inne i nån by. Men det fick mig att haja till. Vore det inte för att jag sett bilder hade jag trott att de skämtade. Det här ska ha varit under 60-, 70-talen och en bit in på 80-talet.

En liten anekdot som kanske är off-topic, men åtminstone då tycks det ha varit problem med björnar på riktigt så att säga. Om jag nu inte blivit grundlurad i alla år och antalet skjutna björnar överdrivits rejält.

Får nästan ta och ringa dom nån dag och fråga innan det är för sent.

Kan tänka mig att det är lite speciellt att leva på Svalbard men tror nog att jag skulle trivas. Annars är det väl Nordnorge som gäller för mig om jag skulle ledsna på Sverige.
Citera
2026-08-13, 01:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu är det visserligen många, många år sedan men min mormors syster jobbade på Svalbards sparbank och hon har berättat om en incident där hon mötte en isbjörn på väg hem från jobbet. Antar att det inte hör till vanligheterna. Men jag har ju sett bilder på isbjörnar som hennes make skjutit och det är några stycken. Minns jag inte helt fel så var det över 30st.

Han var visserligen någon form av skyddsjägare och telegrafist vid nån forskningsstation så jag antar att det inte var inne i nån by. Men det fick mig att haja till. Vore det inte för att jag sett bilder hade jag trott att de skämtade. Det här ska ha varit under 60-, 70-talen och en bit in på 80-talet.

En liten anekdot som kanske är off-topic, men åtminstone då tycks det ha varit problem med björnar på riktigt så att säga. Om jag nu inte blivit grundlurad i alla år och antalet skjutna björnar överdrivits rejält.

Får nästan ta och ringa dom nån dag och fråga innan det är för sent.

Kan tänka mig att det är lite speciellt att leva på Svalbard men tror nog att jag skulle trivas. Annars är det väl Nordnorge som gäller för mig om jag skulle ledsna på Sverige.

Tromsö är jättefint om man vill bo på fastlandet.

Jo det kommer in isbjörnar då och då i byn och de jagar bort den med helikopter. Det händer ibland att isbjörnar dödar turister. En åt väl upp en människa på campingen har jag för mig, två gånger har isbjörnar dödat turister på tur utanför byn, detta inom de senaste 20 åren. Så visst finns de. Men det är ju inte så att man går omkring och är rädd för dem. Men utanför byn bör man ha med sig gevär eller guide med gevär.

Jag skulle kanske bli galen under de mörka månaderna. Det är nog en större hälsorisk än isbjörnar. MEn jag gillar stället, hur kargt det är. Det är väldigt vackert. Det är jätteren luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in