2026-08-13, 14:18
Medlem
bioaccs avatar
Ändå jävligt stört att man har klivit tillbaka i utvecklingen och numera finner det smart att ha sjuka arbetare på jobbet. Vi lärde oss tydligen inte ett piss av pandemin - i stället står vi kvar med idiotiska förslag drivna av riktigt förvirrade betamänniskor. Men så ser ju också typisk högerpolitik ut idag. Ingen är förvånad, i alla fall inte jag.
Citera
2026-08-13, 14:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Den här diskussionen om att det är orättvist att vissa kan jobba hemma när de är krassliga, och andra inte, är intressant tycker jag.
Vad är inte orättvist? Livet är orättvist, vi föds med olika förutsättningar.
Vi gör olika yrkesval, en del yrken har vissa fördelar och andra nackdelar, andra tvärtom.
Att man jobbar som sjuk på hemmakontoret är inte så kul heller, är man sjuk mår man inte toppen.
Jag hade älskat att vara sjukskriven och ha en vikarie som gjorde mitt jobb och sedan komma tillbaka frisk och utan backlog.
Om karensavdraget försvinner tror jag att jag som hemmajobbare kommer sjukskriva mig lite mer och inte sitta och jobba sjuk. Undrar hur många som resonerar likadant. Har man räknat med den kostnaden också när man utvärderar förslaget?
Intressant synvinkel på saken.
Inget är helt svart eller vitt, det finns säkert också dom som inte sjukskriver sig alls om dom inte absolut måste, eftersom det innebär ett litet avbräck i inkomster.
Detta oavsett om man kan jobba hemifrån eller måste gå till sin arbetsplats.
Citera
2026-08-13, 14:22
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jag tillhör dem som jobbar på distans om jag är lite sjuk. Blir det bättre för Sverige om jag sjukanmäler mig så fort jag är hostig? Jag kommer göra det till 100% om karensdan tas bort. Jag kommer se det som skatteåterbäring ”Wow jag kan faktiskt vara sjuk och ta det lugnt om jag är sjuk”. OBS inte vara fusk-sjuk utan att riktigt förkyld. Min fråga till dig är: blir Sverige rikare om min arbetsgivare drabbas av kostnader som denne inte har idag? Idag är den ende som drabbas JAG, iform av att jag sitter och jobbar fast jag egentligen skulle ligga i sängen. Jag vinner på att karensdan tas bort. Men för Sverige är det dåligt, därför är jag emot det.

Jag kan också jobba distans om jag är sjuk. Det känns som en win-win, jag förlorar inte pengarna från karensdagen och mina kollegor blir inte nedsmittade av vad det än är för förkylning det är fråga om.

Men att arbetsgivaren skulle gå på vinst för att jag jobbar fast jag är sjuk är bullshit. Jag får full lön för en normal arbetsinsats, men om det är fråga om feber, huvudvärk etc. etc. så är det bra om jag kommer upp i 50%. Om man anstränger sig när man är förkyld så tar det i allmänhet längre att bli frisk. Och eftersom jag inte sjukskrivit mig första dagen så gör jag det inte andra heller, för i så fall blir det min karensdag. Så jag jobbar på distans på halvfart tills jag blir frisk, med full lön hela tiden.

Nu är det här bara halva sanningen, för eftersom jag inte gillar att fuska så har jag stämt av med min chef redan första morgonen (och hon säger i princip alltid "jobba 50% hemifrån om du bara orkar"). Men i princip hade jag förstås inte behövt berätta nånting alls.

Andra, som inte kan jobba på distans, går istället på jobb när de är förkylda. De jobbar också med 50% effektivitet, för full lön, tills de är friska igen. Det gagnar inte arbetsgivaren det minsta. Dessutom är chansen stor att de smittar ner andra på arbetsplatsen, med ytterligare effektivitetsbortfall som följd. Det verkar ingen räkna med i det här fallet, fast det finns hur mycket data som helst på hur "effektivitetsskadligt" det är på nationell nivå. Därför står det i alla guider, på 1177 och i många företags och myndigheters arbetsordning att "man bör stanna hemma". Men i den här debatten har det (med vilje) glömts bort. Det är därför man i Norge, Danmark och Finland får ersättning också den första dagen man är sjuk, uttryckligen för att man INTE ska gå till jobbet och smitta ner andra. Men i det här arma landet kör vi med ideologi som grund, istället för fakta, vetenskap och ekonomi...
Citera
2026-08-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Bra med slopad karens. Man ska inte bli straffad för att man blir sjuk.

Det blir man ju ändå då man får mindre i ersättning. Nu och om förslaget går igenom.

Men utan en karensdag så kommer en massa bakfulla människor och liknande strunta i arbetet vilket försämrar kraftigt för företagen och alla medborgare som går till jobbet.

Det är en dum idé bara.
Citera
2026-08-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jag tillhör dem som jobbar på distans om jag är lite sjuk. Blir det bättre för Sverige om jag sjukanmäler mig så fort jag är hostig? Jag kommer göra det till 100% om karensdan tas bort. Jag kommer se det som skatteåterbäring ”Wow jag kan faktiskt vara sjuk och ta det lugnt om jag är sjuk”. OBS inte vara fusk-sjuk utan att riktigt förkyld. Min fråga till dig är: blir Sverige rikare om min arbetsgivare drabbas av kostnader som denne inte har idag? Idag är den ende som drabbas JAG, iform av att jag sitter och jobbar fast jag egentligen skulle ligga i sängen. Jag vinner på att karensdan tas bort. Men för Sverige är det dåligt, därför är jag emot det.
Precis. Det är inte jättekul att jobba när man är sjuk, även om du är hemma. Jag kommer göra som du. Som diskussionen går nu känns det som om det skulle vara en otrolig fördel för oss att kunna sitta hemma och jobba sjuka. Fördelen i det ligger hos arbetsgivaren, inte för oss arbetstagare
Senast redigerad av Laternan 2026-08-13 kl. 14:57.
Citera
2026-08-13, 14:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Man får se hur det ser ut efter valet. I sig är, enligt mig, ALLA röda linjer INNAN valet per definition idiotiska. Om jag röstar på ett parti så är det ju för att jag gillar deras politik, och då är min förväntning att det partiet med näbbar och klor försöker få igenom så mycket som möjligt. Och i enfungerande demokrati där man inte själv får över 50% av rösterna så MÅSTE man ju kompromissa.

Det betyder förstås inte att man ska sälja ut helt, men enligt mig är ett parti rent ut sagt skyldigt att försöka driva igen den politik man lovat väljarna, och då MÅSTE man också kompromissa. Så att framställa sig som kompromisslös (vilket är vad en "röd linje" i praktiken innebär) är, enligt mig, stenkorkat. Men av någon anledning så tror eller vet de svenska partierna att sånt går hem hos viss väljare.

Jag förstår att V som ytterparti känner att de behöver stå på sig, men jag skulle själv aldrig rösta på ett parti som hotar att sänka den bästa regering de kan få (ur egen politisk synvinkel) bara för att de själva inte får ministerposter. Det är rena vansinnet, också politiskt sett. Och vem vill nånsin samarbeta med ett sånt parti? Like ever?

Jag tycker det extremt synd att Tidö-partierna bildat sitt "block", eftersom det som Sverige enligt mig behöver är att alla partier är med i en öppen diskussion, och framförallt med i öppen regeringsbildning. hela "vänster vs höger"-köret har i praktiken passerat sitt bäst-före datum för rätt länge sedan, det som nu behövs är en pragmatisk, realpolitisk regering som SKITER i gamla ideologiska idéer och regerar Sverige så bra som möjlig på sakmässiga grunder, med den riktiga verkliga världen som utgångspunkt. Och en sån regering går (enligt mig) bra att få till om man börjar plocka de bästa idéerna och lösningar OAVSETT vilket jävla parti som har dem.

Om man tänker sig ett politiskt Sverige som funkar som andra länder, där ALLA olika partier potentiellt kan sitta tillsammans i regeing och där regeringar bildas utgående från vad VÄLJARNA tycker i valen, så har Sverige en helt ENORM potential båda att bli ett fantastiskt land internt och att kunna stå upp för sina intressen internationellt och inom EU. Tänk ett Sverige där vi (dvs. de politiska partierna) löser Sveriges långsiktiga problem TILLSAMMANS, och utgående från vad vi (väljarna) anser vara viktigast de närmaste fyra åren. Och att den regering VI VÄLJARE vill ha, vilket syns genom vilka partier som backar eller går framåt i ett val, också kan sätta sig ner och komma överens om hur man gör det, så bra man kan, över fyra år framåt. Istället för att göra som i vettiga länder (t.ex. alla våra grannländer) så har vi skapat en helidiotisk "blockpendel" som svänger än hit och än dit och som gör att vi inte kommer framåt.

Därför kommer jag aldrig att förlåta den ryggradslösa strebern Kristersson, som tillsammans med sina högt betalda politiska strateger skapat en konstruktion ("Tidö-blocket") som är direkt skadlig för Sverige. Nåt han gjort för att det är det enda sätt han når statsministermakten (och kan hålla den kvar). Han bokstavligen skiter i vad Sverige behöver, bara för att få makten själv. Enligt mig är han en landsförrädare. Jag kommer heller inte att förlåta M innan de slänger ut den korrupta f.d. gymnasten, erkänner att "blocket" det var jävla misstag och börjar köra "bäst för Sverige"-politik (som man gjorde en gång i tiden). Detsamma gäller de partier som gett Kristersson den makten: L, KD & SD.

Och jag skulle uppmana alla SD:are,av vilka många underligt nog verkar vara "för Tidö-blocket", att istället tänka om och utgå från vad som FAKTISKT är bäst för Sverige. För vi behöver ett nationalistiskt och patriotiskt parti, och det är INTE vad SD är idag. Släpp det satans korkade "klimat-kriget" (det är SJÄLVKLART bäst för Sverige att producera så mycket energi som möjligt, skit samma på vilket sätt), släpp det luddiga, otydliga och känslomässigt drivna "kultur-kriget" som bara äter energi och våga positionera SD vid sidan om hela den föråldrade "vänster/höger-linjen", där partiet de facto egentligen hör hemma. SD är i nuläget det enda partiet som har inslag från hela den skalan, och vägen till regeringsduglighet och samhällspåverkan OCH regering går via att ha vettig, sakunderbyggd politik OCH därmed varav det ENDA parti som faktiskt kan samarbeta med ALLA andra partier. Det är SDs stora, dolda styrka: att kunna ställa sig vid sidan av det tossiga gamla vänster-högertjafset och köra sakpolitik som varken partier eller väljare kan säga nej till.

Karensavdraget är ett bra exempel. Centern gör bort sig totalt genom att hota att gå i opposition, för det ÄR egentligen en rättvisefråga. Vi har snackat om det på jobbet hur länge som helst, att de som kan jobba på distans (när de är litet krassliga) i praktiken får en högre lön och ett mycket bättre arbetsavtal (tack vare distansarbetsmöjligheten, som egentligen är till för nåt annat). Det skulle vara en perfekt fråga för ett modernt, sakbaserat SD: att skapa rättvisa för alla arbetande svenskar. Istället har SD ställt sig på nån konstgjord "högerpall" för att passa in i Tidö och snackar om arbetsgivarnas möjligheter till förtjänst. Det förstår väl de flesta svenskar att också är viktigt, för ekonomin och företagandet, men WTF har det med karensfrågan att göra. Ingenting, för den handlar i grund och botten om rättvisa. Och det skulle faktiskt vara världens enklaste sak att presentera ett "mitt-i-mellan"-förslag som är bättre än det nuvarande systemet och bättre än sossarnas slopningsförslag.

Centern väljer att missa det, eftersom all de senaste väljarundersökningarna visar att centern bara kan sno väljare från högerblocket (framförallt L, men delvis också M och KD). Och eftersom S valt att göra det till en valfråga (i hopp om att få röster från alla som tycker att det är orättvist, vilket typ är 99% på min arbertsplats) så kunde ett fritt, obundet SD ha klämt till med den perfekta politiska kompromissen. Och framstått som det klokaste, rättvisaste och mest samarbnetsvilliga partiet på den politiska planen. Men som en del av Tidö går det förstås inte, inte alls...
Skulden till att det ser ut som det gör idag med två så hårt låsta block, har alla partier som så hårt jobbade för att SD inte skulle få något inflytande i politiken.
Det har gjort att SD växt till vad det är idag storleksmässigt, eftersom många som tidigare inte röstat SD men till viss del delat deras åsikter tvingats att lämna framför allt sossarna.

Om SD släppts in och blivit lyssnade på i sakfrågor hade dom aldrig vuxit till nuvarande storlek. Historien visar också att dom hade rätt i flera viktiga frågor, eller i alla fall att stor del av svenska folket tycker det.
Så om andra partier tagit SD:s frågor på allvar tidigare hade vi inte befunnit oss här. Ebba och KD visade väl sig till slut vara den enda vuxna i rummet, men då var SD redan väldigt stora.

Gällande valfrågor som ska styra vilket parti man röstar på, så har ju partiernas storlek betydelse också eftersom ett litet parti med få mandat kanske kan få igenom en enda av sina valfrågor medan ett större parti kanske får igenom många fler.
Så att se på ALLA löften inför ett val kan bli lite missvisande för vad som verkligen kan genomföras, sett till mindre partier.

Flera partier på vänstersidan gör fortfarande samma misstag, genom som du skriver, ställa ultimatum redan före valet. Ultimatum som vi vet ändå inte kommer att hålla när verkligheten kommer ikapp efter valet...
Vem av S eller C som viker sig i frågan om karensavdrag efter valet ska bli intressant att se.
Citera
2026-08-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olindolin
C är inte vänster.

Massinvandring till varje pris = vänster = C.
Citera
2026-08-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag kan också jobba distans om jag är sjuk. Det känns som en win-win, jag förlorar inte pengarna från karensdagen och mina kollegor blir inte nedsmittade av vad det än är för förkylning det är fråga om.

Men att arbetsgivaren skulle gå på vinst för att jag jobbar fast jag är sjuk är bullshit. Jag får full lön för en normal arbetsinsats, men om det är fråga om feber, huvudvärk etc. etc. så är det bra om jag kommer upp i 50%. Om man anstränger sig när man är förkyld så tar det i allmänhet längre att bli frisk. Och eftersom jag inte sjukskrivit mig första dagen så gör jag det inte andra heller, för i så fall blir det min karensdag. Så jag jobbar på distans på halvfart tills jag blir frisk, med full lön hela tiden.

Nu är det här bara halva sanningen, för eftersom jag inte gillar att fuska så har jag stämt av med min chef redan första morgonen (och hon säger i princip alltid "jobba 50% hemifrån om du bara orkar"). Men i princip hade jag förstås inte behövt berätta nånting alls.

Andra, som inte kan jobba på distans, går istället på jobb när de är förkylda. De jobbar också med 50% effektivitet, för full lön, tills de är friska igen. Det gagnar inte arbetsgivaren det minsta. Dessutom är chansen stor att de smittar ner andra på arbetsplatsen, med ytterligare effektivitetsbortfall som följd. Det verkar ingen räkna med i det här fallet, fast det finns hur mycket data som helst på hur "effektivitetsskadligt" det är på nationell nivå. Därför står det i alla guider, på 1177 och i många företags och myndigheters arbetsordning att "man bör stanna hemma". Men i den här debatten har det (med vilje) glömts bort. Det är därför man i Norge, Danmark och Finland får ersättning också den första dagen man är sjuk, uttryckligen för att man INTE ska gå till jobbet och smitta ner andra. Men i det här arma landet kör vi med ideologi som grund, istället för fakta, vetenskap och ekonomi...
Går du för 50% om du är lite förkyld? Det gör inte jag. Jag går för 100%. Likadant om jag har sovit dåligt nån natt, eller oroar mig för något eller har lite träningsvärk eller annat som skulle kunna störa arbetsförmågan lika mycket som en liten förkylning. Tycker du att jag ska sjukskriva mig utan karensdag varje gång jag kan riskera att gå för mindre än 100%?

Kvinnor har mens var fjärde vecka, tror du att de går ner 50% i arbetsförmåga var fjärde vecka? Ska alla kvinnor i fertil ålder vara sjukskriva var fjärde vecka?

Vet du hur många med kronisk smärta i t ex rygg, fötter, händer som ändå kämpar och jobbar 100%? Ska alla sjukskriva sig?

Alla som har barn vet vad det är att ta hand om en två-åring trots att man är sjuk. Ibland ganska sjuk. Man kan inte bara parkera ungen i fem dar i ett rum medan man själv kryar på sig. Man får äta Alvedon, laga mat, byta blöjor etc etc etc trots att man är sjuk. Att jobba medan man är sjuk är en barnlek jämfört med att ta hand om barn när man är sjuk. Och det gör vi alla hela tiden. Har man möjligheten kan man därför också jobba hemma om man sjuk, utan effektivitetsbortfall.

Självklart vinner arbetsgivaren om jag kan jobba när jag är småsjuk. Saker görs i tid, inga vikarier behövs, ingen omdirigering av arbetsuppgifter behövs osv. Allas liv blir enklare, förutom personen som är sjuk. Men om man tar bort karensdan så tänker jag sluta bjuda på min arbetskraft när jag är sjuk. Då sjukanmäler jag mig. 100%. Varför ska jag vara ädel och jobba när jag är sjuk när jag i princip får samma ersättning om jag är sjukanmäld? Då blir det sjukanmälning och ev problem o kostnader får arbetsgivaren ta. Det är bra för mig personligen men dåligt för Sverige. Men om Magdalena Andersson kan skita i vad som är skadligt för Sverige, varför ska jag bry mig? Jag tänker utnyttja de möjligheter som hon inför om de vinner valet.
Senast redigerad av Snurrespratt24 2026-08-13 kl. 16:14.
Citera
2026-08-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Precis. Det är inte jättekul att jobba när man är sjuk, även om du är hemma. Jag kommer göra som du. Som diskussionen går nu känns det som om det skulle vara en otrolig fördel för oss att kunna sitta hemma och jobba sjuka. Fördelen i det ligger hos arbetsgivaren, inte för oss arbetstagare
Exakt. Jag har jobbat med influensa, 41 graders feber, wow vilken fördel. Jag har gjort för att vara lojal mot arbetsgivaren, inte för pengarna. Men om sossarna är så illojala mot Sverige att de tar bort karensdan vilket automatiskt kommer leda till en massa fusk, då försvinner min lojalitet mot arbetsgivaren också. Man kan säga att sossarna visar mig vägen när det gäller att skita i ansvaret.
Citera
2026-08-13, 16:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Det är skönt att C kommer ut tydligt med att de inte är "vänster".
Nej, men C är vänsterliberala.
Citera
2026-08-13, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Företagarna skiter du såklart i. De ska existera för behaga dig med jobb antar jag?
Jag tycker att staten ska äga alla företag.
Citera
2026-08-13, 17:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja orättvisor har väl alltid funnits? När jag körde tradare var det inte bara att ställa bilen om man blev lite krasslig långt hemifrån och lägga sig och sova någonstans (om man inte var dödssjuk då...) Jag kunde inte ens sjukskriva mig och ta karensdagen!

Man fick vackert göra det bästa man kunde för att lösa situationen och ta sig hem, till skillnad från någon industriarbetare som kunde stanna hemma "för att man var lite snuvig".

Samhället kommer aldrig att bli 100% rättvist hur vi än vrider och vänder på saker och ting. Så det här stinker valfläsk, riktat till i första hand till dom som missköter sin ekonomi och dom som är lite arbetsskygga.

Många företag har dessutom slutat med. eller kraftigt dragit ner på. hemarbete, eftersom det ofta visat sig varit ineffektivt.
Så sossarnas utspel bygger till stor del på något som är ett betydligt mindre problem än det varit under t ex pandemin.

Jag är själv resande säljare men som tur är så har jag aldrig blivit sjuk under någon resa men annars är det ju som du säger, bara att försöka ta sig hem även om jag inte har det lika illa som lastbilschaufförer, de ska helst ha tomt på flaket också innan de kan åka hem och är de långt bort ska de gärna fylla flaket också för att inte köra tom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in