2026-08-12, 16:55
Medlem
Exempel på städer med lika namn
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn
Lidköping till Lischöping som det kallas lokalt men fungerar i hela landet och är mer olikt Lin-köping.

Karlskoga till Skogaholm då fokus hamnar på "skoga" eftersom flera städer börjar på karl. Skogaholm är bekant för många och ligger nära till hands men är inte bekant som stad utan bröd och namnbytet leder till både för och nackdelar som kan väger upp varandra om det analyseras nogrannare.

Varför?
Namnbyte motverkar förväxling så som att jag tex hört om felaktig leverans till adress med samma namn fast i fel stad och det kan även bli allvarligt vid brott med vilseledande resultat.
Citera
2026-08-12, 17:05
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn
Lidköping till Lischöping som det kallas lokalt men fungerar i hela landet och är mer olikt Lin-köping.

Karlskoga till Skogaholm då fokus hamnar på "skoga" eftersom flera städer börjar på karl. Skogaholm är bekant för många och ligger nära till hands men är inte bekant som stad utan bröd och namnbytet leder till både för och nackdelar som kan väger upp varandra om det analyseras nogrannare.

Varför?
Namnbyte motverkar förväxling så som att jag tex hört om felaktig leverans till adress med samma namn fast i fel stad och det kan även bli allvarligt vid brott med vilseledande resultat.

Höör fick en gång i tiden byta namn från Hör till Höör eftersom för många brev hamnade fel.
Innan vi fick postnummer i landet så skrev man "Här" när brevet skulle levereras i samma stad/på samma ort, och Här och Hör sammanblandades ofta.
Citera
2026-08-12, 17:12
Medlem
Hur mycket kommer detta att kosta? Och hur många år kommer det att ta innan det fungerar?
Citera
2026-08-12, 17:16
Medlem
Citat:
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

De där är ju inte lika. De är liknande, sure, men...
Är det inte bättre att orter som HAR samma namn byter? Bro, Ås och Ekeby finns på minst 5 ställen vardera i Sverige. Bättre att byta på dem?
Citera
2026-08-12, 17:27
Medlem
Citat:
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn

Varför?
Och vad Tycker du orten Skogaholm ska heta i framtiden? Einstein
Nej, vi ska inte hålla på och byta namn på städer, hela samhället kan tyvärr inte anpassas efter din funktionsnedsättning.
Citera
2026-08-12, 17:29
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
De där är ju inte lika. De är liknande, sure, men...
Är det inte bättre att orter som HAR samma namn byter? Bro, Ås och Ekeby finns på minst 5 ställen vardera i Sverige. Bättre att byta på dem?

Det finns väl inga postorter i Sverige som delar namn?
Citera
2026-08-12, 17:31
Medlem
Citat:
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn

Varför?
Bofors vore väl ett bättre namn om nu Karlskoga skulle byta namn? Eller nåt med Nobel?
Citera
2026-08-12, 17:39
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Bofors vore väl ett bättre namn om nu Karlskoga skulle byta namn? Eller nåt med Nobel?

Välkommen till Bofors "Vi gör Kalles kanoner"
Citera
2026-08-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Jag jobbar inte på Posten, så pass på den frågan.

Däremot så "enligt Lantmäteriets ortnamnsregister och släktforskningskällor finns det många ortnamn som förekommer flera gånger i Sverige". Vilket är min källa, och de 3 första var de jag angav.
Ljungby finns det två av bara i Småland, förövrigt.

Ska vi ändå märka ord, så pratar trådstarten om städer, sedan kommunreformen 1971 så finns det inga "städer" i Sverige, bara tätorter.
Citera
2026-08-12, 17:55
Medlem
Citat:

Däremot så "enligt Lantmäteriets ortnamnsregister och släktforskningskällor finns det många ortnamn som förekommer flera gånger i Sverige". Vilket är min källa, och de 3 första var de jag angav.

Ska vi ändå märka ord, så pratar trådstarten om städer, sedan kommunreformen 1971 så finns det inga "städer" i Sverige, bara tätorter.
"Städer" används i folkmun.
Citera
2026-08-12, 17:59
Medlem
Citat:
"Städer" används i folkmun.

Och?

Offtopic för ärendet, därför jag inte påpekade det från början.

Till ärendet. Lika namn eller liknande namn?
Är det inte bättre att lägga krutet på att byta lika namn?
Citera
2026-08-12, 18:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Postorder handlar om postdistribution och inte så mycket mer.
Citat:

Det finns gott om städer. Kommun är en politiskt geografisk indelning som inte har med städer att göra.

TS förslag suger eftersom det är dyrt, inte löser något problem värt att kalla problem, kommer att ta väldigt lång tid att genomföra i praktiken och dessutom är ganska svårt att genomföra på ett rättvist sätt då en en del av de berörda orterna får behålla sina namn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in