2026-08-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Exempel på städer med lika namn
Karlskoga - Karlskrona
Lidköping - Linköping

Förslag på nya namn
Lidköping till Lischöping som det kallas lokalt men fungerar i hela landet och är mer olikt Lin-köping.

Karlskoga till Skogaholm då fokus hamnar på "skoga" eftersom flera städer börjar på karl. Skogaholm är bekant för många och ligger nära till hands men är inte bekant som stad utan bröd och namnbytet leder till både för och nackdelar som kan väger upp varandra om det analyseras nogrannare.

Varför?
Namnbyte motverkar förväxling så som att jag tex hört om felaktig leverans till adress med samma namn fast i fel stad och det kan även bli allvarligt vid brott med vilseledande resultat.
är det inte bättre att fokusera på alla orter som har samma namn...?
Häljarp och Häljarp.
Citera
2026-08-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Och?

Offtopic för ärendet, därför jag inte påpekade det från början.

Till ärendet. Lika namn eller liknande namn?
Är det inte bättre att lägga krutet på att byta lika namn?
Nog bäst att lägga fokus på något som är välbekant för lokalbefolkningen vid namnbyte eftersom det är en känslig fråga för dom främst.
Citera
2026-08-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns gott om städer. Kommun är en politiskt geografisk indelning som inte har med städer att göra.

Nej.
"1971 infördes en enhetlig kommuntyp, då samtliga tidigare landskommuner, städer och köpingar ombildades till enbart kommuner"
Vill du kalla en ort för stad, så vassego för mig. Men precis som ett plexiglas ÄR ett akrylglas, men med varumärket plexiglas, så är alla "städer" i Sverige kommuner och tätorter.
Kan vi lämna offtopicen nu?

Jag är för förslaget iaf. Ju mer förvirring desto bättre. Varför inte låta företag sponsra städerna? Bofors kan få heta Bofors efter vapenfabrikanten t.ex.
Lidl-city.
Citera
2026-08-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
är det inte bättre att fokusera på alla orter som har samma namn...?
Häljarp och Häljarp.

Jag håller med dig, men jag får inget medhåll...

Vad gör man åt alla 6-7-8 Gustavsberg i Sverige (som alla verkar vara postorter förövrigt).

edit: stavfel
Citera
2026-08-12, 18:18
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Nog bäst att lägga fokus på något som är välbekant för lokalbefolkningen vid namnbyte eftersom det är en känslig fråga för dom främst.

Ja, det kan bli lite traumatiskt för invånarna om Karlskoga plötsligt bytar namn till Bögalid.
En sån sak kan nog förändra en stad i grunden..
Citera
2026-08-12, 20:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Finns det verkligen något tillräckligt stort problem som är värt kostnaden och förvirringen med namnbyte? Känns mer som TS av okänd orsak försöker skapa ett problem.
Citera
2026-08-12, 21:44
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns det verkligen något tillräckligt stort problem som är värt kostnaden och förvirringen med namnbyte? Känns mer som TS av okänd orsak försöker skapa ett problem.

Problemet behöver inte skapas. Det finns.

"Lindköping" är ingen ovanlighet varken i tal eller skift. Hur kör man dit?
Lidköping heter för övrigt Lechöping, med e alltså, bland de infödda. "Suffer village" kanske?

Det går att byta namn på orter. Gravarne blev Kungshamn då det annars lät för lugubert även för schartauaner.

Minns en långtradarchaffis som lirkat sig fram till ammunitionsfabriken bakom fästningen i Karlsborg.

Han skulle till Karlsborgsverken.
i Luleå, alltså. Han var inte glad.
Senast redigerad av MegaLomani 2026-08-12 kl. 21:48.
Citera
2026-08-12, 22:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag jobbar inte på Posten, så pass på den frågan.

Nej, men du kanske läste trådstarten, så att du vet vad som diskuteras? Det pratas bl.a om "felaktig leverans till adress med samma namn fast i fel stad". Jag hävdar att det borde vara omöjligt då det knappast finns två postorter i Sverige med samma namn. Men om någon kan informera mig om motsatsen så är jag beredd att ändra mig.

Citat:
Vad gör man åt alla 6-7-8 Gustavsberg i Sverige (som alla verkar vara postorter förövrigt).

Det tror jag inte på.
Citera
2026-08-12, 22:23
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Postorder handlar om postdistribution och inte så mycket mer.

Jo, men TS pratade ju om brev som kan hamna fel, och sedan kom drKickass in och drog upp orter som har exakt samma namn. Jag hävdar att dessa i alla fall inte borde drabbas av att brev kommer fel, för det finns rimligen inte två postorter med samma namn.

Visst, det finns Gustavsberg - en postort i Värmdö kommun - och så finns det andra byar som också heter Gustavsberg, men de har inte Gustavsberg som postort. Så länge inte drKickass kan presentera någon sorts bevis på motsatsen så vill jag i alla fall påstå att det är så.
Citera
2026-08-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nej, men du kanske läste trådstarten, så att du vet vad som diskuteras? Det pratas bl.a om "felaktig leverans till adress med samma namn fast i fel stad". Jag hävdar att det borde vara omöjligt då det knappast finns två postorter i Sverige med samma namn. Men om någon kan informera mig om motsatsen så är jag beredd att ändra mig.

Det tror jag inte på.

Nähepp. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sweden/Postorter

Kan vi hålla oss till topic nu?

Min undran och kommentar till trådstart är för det första att exemplen inte är, som TS påstår i sin trådstart, lika. De har liknande namn. Allt som har liknande namn kan för en förvirrad person möjligen se lika ut, men för en uppmärksam är de inte lika.......
Nummer två är att jag då frågar om det inte är mer lämpligt att byta namn på orter som HAR samma namn.

Det är inte jag som börjar härja runt med postorter här.....

Oavsett postort, "stad" eller tätort: är det inte mer lämpligt att ändra namn på platser som HAR LIKA namn, istället för de som har liknande?
Citera
2026-08-12, 22:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jo, men TS pratade ju om brev som kan hamna fel, och sedan kom drKickass in och drog upp orter som har exakt samma namn. Jag hävdar att dessa i alla fall inte borde drabbas av att brev kommer fel, för det finns rimligen inte två postorter med samma namn.

Visst, det finns Gustavsberg - en postort i Värmdö kommun - och så finns det andra byar som också heter Gustavsberg, men de har inte Gustavsberg som postort. Så länge inte drKickass kan presentera någon sorts bevis på motsatsen så vill jag i alla fall påstå att det är så.
https://www.postnord.se/siteassets/-pdf/faktablad/postnummersystemet-i-sverige-171213.pdf
Jag hittar inget i den som säger något om återkommande postortnamn. Det närmaste är saker som
Ett postortnamn kan ha många postnummer.
och
Ett postnummer kan bara ha ett postortnamn.

Men det rimliga är ju att det är som du säger.
Citera
2026-08-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Höör fick en gång i tiden byta namn från Hör till Höör eftersom för många brev hamnade fel.
Innan vi fick postnummer i landet så skrev man "Här" när brevet skulle levereras i samma stad/på samma ort, och Här och Hör sammanblandades ofta.

Kul kuriosa ändå, tack för den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in