2006-09-14, 09:21
Medlem
Dexters avatar
Jag tänkte förvara en kyl och frys utomhus i vinter, täckt med en presenning. Funkar det eller finns det något som kan frysa sönder?
Citera
2006-09-14, 12:46
Moderator
Tystnads avatar
kyl-frysar som är begagnade brukar oftast gå sönder om dem står ur drift under en längre tid och sedan startas upp ,inte alltid men risken ökar klart.
Att ha den utomhus är knappast att rekommenderar ,blir för hög luftfuktighet som gör att det korriderar/oxiderar i olika elektriska komponenter osv ,ökar helt klart risken att den pajar ännu mer.

sätt den i källaren i ett frostfritt utrymme ,är mitt tips
Citera
2006-09-14, 13:11
Medlem
Kronans avatar
Om du ska förvara dom ute så måste du ha dom igång, packningar blir gärna torra och mindre vilket kommer leda till att att gasen kommer läcka ur.

Men risken för att elen kommer krånga finns ändå kvar..
Citera
2006-09-14, 15:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Om du ska förvara dom ute så måste du ha dom igång, packningar blir gärna torra och mindre vilket kommer leda till att att gasen kommer läcka ur.

Men risken för att elen kommer krånga finns ändå kvar..

De flesta kylar och frysar är hellödda dvs saknar packningar..

Men man kan fortfarande få problem med termostater och liknande, men risken är inte så stor eftersom de flesta delar ändå sitter inuti kyl/frysdelen och där är det alltid fuktigt. I utlandet är det vanligt att kylskåp mm står utomhus av utrymmesskäl.
Citera
2006-09-15, 14:46
Medlem
paridas avatar
Grannen har deras frysbox ute på altanen och den har fungerat fint i fler år!

Men dom har den på också, kanske blir skillnad då?
Citera
2006-09-15, 19:19
Medlem
Dexters avatar
Tack för alla svar! Kan tillägga att kylen o frysen flera vintrar innan har stått i en helt oisolerad och ouppvärmd stuga, utan att vara igång, så jag tycker egentligen inte att det är så himla stor skillnad.

Som jag förstår av svaren ovan är det inte någon helkris att han dem ute, men att man kan få räkna med att dom inte går igång till våren när husvagnssäsongen drar igång igen. Å andra sidan är det alltid en risk man tar i och med att dom är avstängda under så lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in