2026-08-12, 21:08
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
NÄ, molnen hjälpte inte till, snarare tvärtom, de blev liksom svarta slöjor.
I alla fall här. Kanske olika molntyper.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är en väldigt bra "slump" det där...

Jag tänker att molnen eventuellt skulle kunnat reflektera ljuset på lite udda sätt. Sen har väl inte detta med saken att göra egentligen, men i slutet av februari i år hade åtminstone jag en jäkligt märklig måne här hemma. Har aldrig sett den så förr och tog självklart bilder. Lägger upp en...

Har fått höra att det beror på flyt gällande temperatur och luftfuktighet, att det är det som skapade effekten. Men för en sån som jag som haft en och annan uppenbarelse genom åren så tänker jag annat. Riktigt coolt var det.

Delafil: Måne.jpeg

Sen blir det ju riktigt off-topic men eftersom jag redan nämnt Gud och eftersom jag är hyfsat övertygad om att det finns något "mer" samtidigt som jag inte tror på "spöken" så:

Delafil: Leija med orber 1

Delafil: Leija med orber 2

Ber om ursäkt för det...

Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Bara moln här ute i obyn. Men kaninerna betedde sig väldigt glatt.

Gillar din avatar...
Citera
2026-08-12, 21:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du överdriver. Och färgen på iris har inte ett skit med saken att göra vad jag vet.

Jo. Blåa ögon är mer ljuskänliga. Jag bor i Spanien och december är den enda månaden på året jag inte behöver använda solglasögon.
Citera
2026-08-12, 21:12
Medlem
Bilderberg78s avatar
Ärligt så såg jag vad som skedde live, men allting kan inte plåtas med kameror för att upplevas här i livet. Kan var lite kul ändå på sitt lilla vis....

Ett konstigt "regnbågsliknande" sken uppstod norr om solen samtidigt. men om det var av en slump eller inte, det kan jag inte svära på.
Citera
2026-08-12, 21:12
Medlem
Mailmanss avatar
Vi hade med oss saker man kunde reflektera med, då syntes det. Annars såg man inte ett skit skillnad 😅
Citera
2026-08-12, 21:14
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Så, då tar vi nästa händelse... Meteoritregnet, från Perseiderna, inatt och i morgon natt.
Med en topp med ca 100 stjärnfall/timme, särskilt mellan kl. 22:00 och 04:00... sägs det.

Då blir det till att hålla sig uppe. Börjar tycka att att astronomi är riktigt fascinerande även om jag inte kan mycket alls. Men vi hade ju ett gäng händelser i vintras med planeter i rad och blodmåne. Jag har dessutom norrsken att titta på nästintill varje natt när det är molnfritt.
Citera
2026-08-12, 21:15
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo. Blåa ögon är mer ljuskänliga. Jag bor i Spanien och december är den enda månaden på året jag inte behöver använda solglasögon.

Det är väl inte logiskt, då skulle väl vi här uppe i norr ha kolsvarta ögon med tanke på allt reflekterande ljus vi utsätts för på vintern?
Citera
2026-08-12, 21:21
Medlem
Var ju för fan bara som en vanlig augustikväll? Var ute när förmörkelsen skulle vara som maximal, märkte ingen skillnad alls.

Vad media har skränat om detta, vilken bluff. Jag blir faktiskt så förbannad att inte ens ett rejält glas brännvin kan lugna mig
Citera
2026-08-12, 21:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är väl inte logiskt, då skulle väl vi här uppe i norr ha kolsvarta ögon med tanke på allt reflekterande ljus vi utsätts för på vintern?

Vitsen med de blåa ögonen verkar vara bättre mörkerseende på bekostnad av att ha sämre syn i starkt solljus. När det är mycket solljus på vintern i snö så kisar du antagligen för att släppa in mindre solljus och du blir garanterat skadad av UV-ljuset på vintern även om det sker i mycket mindre skala än om du är uppe i Sierra Nevada.
Citera
2026-08-12, 21:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Var ju för fan bara som en vanlig augustikväll? Var ute när förmörkelsen skulle vara som maximal, märkte ingen skillnad alls.

Vad media har skränat om detta, vilken bluff. Jag blir faktiskt så förbannad att inte ens ett rejält glas brännvin kan lugna mig

Det var som ett moln sakta passerade förbi solen.
Citera
2026-08-12, 21:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Det var mulet hos mig, jag såg det bara litegrann.
Citera
2026-08-12, 21:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Bara moln här ute i obyn. Men kaninerna betedde sig väldigt glatt.

Ekorrarna var stimmiga och nervösa, de ville inte bli matade utan hoppade snabbt vidare.
Citera
2026-08-12, 21:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Vi var tvungna att kunna se vargarna under mörka vinternätter för att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in