2026-08-15, 19:03
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja det är väl både spännande och skrämmande. Vissa tror att inget händer andra tror att nåt händer.

Nä vissa saker är svårt att hjärntvätta sig själv med.
Jag antar att du slinter lite på tangenterna?

Hur någon kan skriva att det är spännande att dö övergår helt mitt förstånd.
Citera
2026-08-15, 19:03
Medlem
death the great equalizer !
den kommer förr eller senare - bara att njuta av den ögonblickskorta tiden vi har i livet.
Citera
2026-08-15, 19:05
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmat

För att jag inte är rädd för att dö. Jag lever här och nu och har andra saker att tänka på medans jag är i livet.
Citera
2026-08-15, 19:23
Avstängd
Citat:
Min hjärna kan liksom inte greppa detta hur jag än försöker resonera och tänka kring det. Och ju mer jag tänker på det ju mer ångest får jag. Just nu är jag i stadiet att jag tänker att ”vi kommer ju ändå att upphöra att existera så inget spelar ju nån roll”. Jag kan ju bli en massmördare eller skolskjutare - om 30 år spelar det ju ändå ingen roll. När jag dör så upphör ju min existens. Ungefär så.

Jag säger inte att jag vill bli en massmördare så klart, men det är så tankarna går.

Jag vet inte om allt det här gjorde nån klokare. Förmodligen inte, men jag säger så här avslutningsvis- Jag har en grov existentiell ångest just nu och det vore trevligt om nån kunde komma med input om hur man kan tänka kring sånt här. Jag tänker att kanske om jag får andra perspektiv på detta så kanske döden blir lite mer greppbar.

Jag är övertygad om att rädslor har att göra mest med bristande information. Många saker kan kännas väldigt läskiga i början, läsa inför publik, byta arbetsplatser, byte utav område som man skall bo i.
Men när det gått tillräckligt med tid och hjärnan har fått gå igenom analysen, har fått all fakta på bordet, varit där en stund och få känna på hela upplevelsen. Då blir allting återigen tyst och lugnt.

Blir svårt att pröva på det där med döden. Men du kan ju hjälpa din hjärna på traven med att tillföra den rätt information. Och där har man lite input ifrån religion.

Men anledningen till att din hjärna går berserk just nu är inget mera än ditt eget kontrollbehov och att den är rädd och osäker över en analys den ej har genomgått. Den vet inte vad den ska förvänta sig i slutet utav regnbågen.

Hjärnan är dock bara ett verktyg för att gå igenom sånt. Göra analyser och hålla din själ vid liv. Det är dock inte där som själen är, för själen är inte orolig den är tyst och lugn.
Citera
2026-08-15, 19:44
Bannlyst
Jag längtar efter döden. Då slipper jag ångesten och alla jävla idioter som finns överallt på denne jord.
Citera
2026-08-15, 19:57
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Jag längtar efter döden. Då slipper jag ångesten och alla jävla idioter som finns överallt på denne jord.
Javisst, det ska bli riktigt befriande.
Citera
2026-08-15, 21:02
Medlem
nerdnerds avatar
Visst, existentiasmen är ju en filosofi.

Men ångest handlar inte om filosofi utan om psykiatri. Sök hjälp? Kognitiv beteendeterapi kanske?
Citera
2026-08-15, 21:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Processen dit kan definitivt vara spännande. Har själv just gått igenom en cancerbehandling, och snarare än skräck eller ångest har jag nog snarare tyckt att det har varit spännande och ett äventyr. No guts, no glory!

Hela livet är ett äventyr. Ett ändligt äventyr så det gäller att ta vara på de dagar vi har.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-08-15 kl. 21:11.
Citera
2026-08-16, 00:00
Medlem
Citat:
Det tror jag faktiskt det är. Jag vågar nästan lova att om man skulle försöka forska lite och skulle våga sig på att försöka sig på att föra nån slags statistik över vilka som ”sett sig själva ovanifrån” så är det överhängande kvinnor som gjort det.

Men nu ska vi inte hänga upp oss på det. Jag respekterar dig och dina upplevelser. Personligen är jag övertygad om allt sånt där är en ren efterhandskonstruktion som människan kan göra, så till vida att man inte är galen eller har några andra mentala störningar - som i så fall skulle kunna vara boven i dramat.

Att du också menar om att du är en siare och har dylika förmågor gör inte att det du säger blir mer lätt att köpa.

Ända sedan jag var barn har jag vetat saker
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in