Citat:
Ursprungligen postat av
Svartmat
Min hjärna kan liksom inte greppa detta hur jag än försöker resonera och tänka kring det. Och ju mer jag tänker på det ju mer ångest får jag. Just nu är jag i stadiet att jag tänker att ”vi kommer ju ändå att upphöra att existera så inget spelar ju nån roll”. Jag kan ju bli en massmördare eller skolskjutare - om 30 år spelar det ju ändå ingen roll. När jag dör så upphör ju min existens. Ungefär så.
Jag säger inte att jag vill bli en massmördare så klart, men det är så tankarna går.
Jag vet inte om allt det här gjorde nån klokare. Förmodligen inte, men jag säger så här avslutningsvis- Jag har en grov existentiell ångest just nu och det vore trevligt om nån kunde komma med input om hur man kan tänka kring sånt här. Jag tänker att kanske om jag får andra perspektiv på detta så kanske döden blir lite mer greppbar.
Jag är övertygad om att rädslor har att göra mest med bristande information. Många saker kan kännas väldigt läskiga i början, läsa inför publik, byta arbetsplatser, byte utav område som man skall bo i.
Men när det gått tillräckligt med tid och hjärnan har fått gå igenom analysen, har fått all fakta på bordet, varit där en stund och få känna på hela upplevelsen. Då blir allting återigen tyst och lugnt.
Blir svårt att pröva på det där med döden. Men du kan ju hjälpa din hjärna på traven med att tillföra den rätt information. Och där har man lite input ifrån religion.
Men anledningen till att din hjärna går berserk just nu är inget mera än ditt eget kontrollbehov och att den är rädd och osäker över en analys den ej har genomgått. Den vet inte vad den ska förvänta sig i slutet utav regnbågen.
Hjärnan är dock bara ett verktyg för att gå igenom sånt. Göra analyser och hålla din själ vid liv. Det är dock inte där som själen är, för själen är inte orolig den är tyst och lugn.