2026-08-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
kan det vara så att de i från Syrien och Ukraina inte ha skuld?

Så kan det ju va.
Eftersom dom inte har bott i landet tidigare så har dom inte kunnat ta lån etc. Så då har man inga skulder.

Kanske våldtagit 2-3 stycken och mördat en person.
Men wohoo inga skulder iaf
Citera
2026-08-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kanske någon myndighet backar upp ekonomiskt och en annan myndighet ställer krav på antal nya i landet man ska husera...
Hyresvärdar har sina krav på nya hyresgäster (vilket man räknas som om man byter till ny lgh. Skulle inte tro dessa regler ändras med hur många nya som kommer till Sverige.
Citera
2026-08-11, 19:47
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Tillbaka till ämnet jag har betalat hyran felfritt i 16 år jag vill flytta till mindre billigare och mer centralt.

Ja, det verkar rätt fyrkantigt av värden. De har sina riktlinjer och verkar följa dem strikt. Du har nog inte så mycket att komma med rent juridiskt tyvärr. Ibland kan det faktiskt funka att vara tjatig (men korrekt, absolut inte hotfull). Försök att hitta namnet på någon högre upp i företaget och skriv ett hövligt brev till denne och förklara situationen på ett kortfattat, korrekt och vänligt sätt. Har du tur så förstår den personen situationen och ser till att beslutet ändras. Kan vara värt ett försök i alla fall.
Citera
2026-08-11, 19:47
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Kanske någon myndighet backar upp ekonomiskt och en annan myndighet ställer krav på antal nya i landet man ska husera...

Självklart har jag redan svaret. Kommunen får pengar från två ställen.
Migrationsverket
Socialen

När det gäller dessa två grupper är det kommunala bostadsbolaget enda utvägen.
Ingen privat aktör vill ta emot pundare f.d fångar invandrare eller tattare.
Kommunen antigen äger lägenheter eller går i borgen för dessa personer.

Till sist jag kommer att finna andra vägar till att flytta jag är ju en Svensk Eriksson
Citera
2026-08-11, 19:50
Medlem
Citat:
Jag har aldrig varit med om så många troll på så kort tid?

Jag vill flytta till en BILLIGARE lägenhet mer centralt.
Just nu betalar jag 8750kr/mån jag har inte missat en hyra sedan jag flyttade in 2010.

Jag får inget kontrakt för dom ändrade policy 2019. Redan 2008 hade jag skuld till Kronofogden men på den tiden brydde dom sig inte jag fick kontrakt på prov i 12 månader.

Så är det inte längre. Jag antar att efter alla kom 2014-2017 är hyresvärdarna livrädda?
Vi fick ut en skrivelse som gick ut på
- Tror du att det bor onormalt många i en lägenhet i din trappupgång?
Jag svarade inte

Just nu 2026 tror jag däremot att mer än 6 arabiska män bor i en etta som är skriven på en kvinna sedan 2022 enligt Ratsit.
Hur var det? Har du hört av dig till dem efter att du fick avslag och frågat om de kan göra ett undantag?
Citera
2026-08-11, 19:56
Medlem
Citat:
Babbel

Alltså, är det inom samma hyresvärd?
Det framgår inte.

Om det är samma hyresvärd - ja det är sinnessjukt!
Om det inte är samma - tough luck, men de får faktiskt välja vem de vill, tyvärr
Citera
2026-08-11, 20:04
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Alltså, är det inom samma hyresvärd?
Det framgår inte.

Om det är samma hyresvärd - ja det är sinnessjukt!
Om det inte är samma - tough luck, men de får faktiskt välja vem de vill, tyvärr
Självklart är det samma hyresvärd dom är kommunen där jag bor.
Dom kallar sig kvarnsköpngsboende t.ex eller Sundsvall Enköping eller Hälsingsborgsboende

Det är ju det som är så sjukt.
Jag har bott där i 16 år jag är inte betrodd längre men någon från Syrien Irak eller Ukraina får flytta in!
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-11 kl. 20:07.
Citera
2026-08-11, 20:06
Medlem
Kan det vara så enkelt som att syrierna och ukrainarna inte har skulder som de låtit bli att betala, och därmed inte finns hos Kronofogden?

Du som infödd bör väl ha vetat att fakturor ska betalas. Det verkar ju tom dessa flyktingar ha förstått.
Citera
2026-08-11, 20:18
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"Minsta lilla skuld"..

Vi talar om Kronofogden. Minsta lilla skuld hamnar inte där. Där hamnar man för att man inte klarar av att betala för sig. Det ska rätt mycket till, och säger något om en persons ekonomisinne och allmäna livssituation.

Om du var hyresvärd hade du förstås varit generös med att bara ta in de som inte klarar av att betala sina räkningar?

Du kan ha en lite skuld hos kronofogden.
Citera
2026-08-11, 20:22
Medlem
NYZ367s avatar
Jag ringde till handläggaren på kommunens hyresbostäder och hon sade att jag fick nej eftersom mina skulder var kopplade till spel på poker på nätet.
Det fanns ju inget att mäta ut 2008 och då 2010 fick jag ett provkontrakt i 12 månader eftersom jag skött mig kan jag bo kvar.
Sedan 2019 finns inte dessa möjligheter längre. Söks nya kontrakt kan migrationsverket eller Kommunen hjälpa till vid AKUTA fall och vara garant.

Jag har ca 6000kr kvar efter löneutmätning och hyra. Jag begärde skuldsanering redan 2012 då mina skulder ansågs vara omöjliga att återbetala.
Citera
2026-08-11, 20:22
Medlem
Det hela är väl ganska enkelt. Du kontaktar hyresvärden och förklarar läget. Har du en tillsvidareanställning eller pension så pusha på det. Väljer dom att fortfarande hänvisa till sin policy kring uthyrning så är det bara att gilla läget.

Alternativt göra inlägg i din eventuellt lokala hyresgrupp på facebook om lägenhetsbyte. Dock kan ju även risken finnas där att dina skulder/löneutmätning är ett problem.
Citera
2026-08-11, 20:37
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Fan vad sinnessjukt!
Jävligt fyrkantigt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto