2026-08-11, 17:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sugen på att köpa en ny telefon, har mer än pengar nog för att köpa en Samsung Galaxy Z fold för 32kkr men samtidigt funkar min moto g84 som jag köpte på black friday för 2 år sen rätt bra, med 12gb ram och 256gb lagring är den inte så värst begränsad bara väldigt få enstaka spel som jag märker att den inte riktigt orkar med, använder inte ens hälften av utrymmet, storleken är lagom för mig, inga sprickor, batteritiden är fullt godkänd etc men har som bäst android 15.

Ska man ha en telefon idag med minst 12gb ram och släppt 2026 så kommer man inte långt med 4000kr, köpa dyra telefoner gör jag inte går för lätt sönder så g84'an får nog hänga med ett år till.

Om vi bortser från rent tekniska problem, vad får dig att byta till nyare telefon? appar som kräver nyare adroid? behöver mer prestanda? mer lagring? nåt annat?
/A.A
Citera
2026-08-11, 17:44
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sugen på att köpa en ny telefon, har mer än pengar nog för att köpa en Samsung Galaxy Z fold för 32kkr men samtidigt funkar min moto g84 som jag köpte på black friday för 2 år sen rätt bra, med 12gb ram och 256gb lagring är den inte så värst begränsad bara väldigt få enstaka spel som jag märker att den inte riktigt orkar med, använder inte ens hälften av utrymmet, storleken är lagom för mig, inga sprickor, batteritiden är fullt godkänd etc men har som bäst android 15.

Ska man ha en telefon idag med minst 12gb ram och släppt 2026 så kommer man inte långt med 4000kr, köpa dyra telefoner gör jag inte går för lätt sönder så g84'an får nog hänga med ett år till.

Om vi bortser från rent tekniska problem, vad får dig att byta till nyare telefon? appar som kräver nyare adroid? behöver mer prestanda? mer lagring? nåt annat?
/A.A
100% ointresserad av telefonen jag har, men min arbetsgivare skickar på mig en ny vart tredje år. I ditt fall hade jag heller inte bytt.
Citera
2026-08-11, 17:44
Medlem
ViModeraters avatar
Appar som kräver nyare android. Det är bara detta, miljövänligt och bra, även om min nya mobil är "bättre". Samtidigt så har jag stor nytta av att ha två fungerande mobiler.
Senast redigerad av ViModerater 2026-08-11 kl. 17:47.
Citera
2026-08-11, 17:49
Medlem
Balansaktens avatar
Fick byta upp mig för ett drygt år sedan då den förra blev för gammal för bank-ID.
Citera
2026-08-11, 17:50
Medlem
Fantens avatar
Jag byter i stort sett bara när min nuvarande telefon går sönder. Så länge det går att slösurfa i kollektivtrafiken och BankId fungerar så är jag nöjd. Jag har liksom fullstora datorer att göra datorsaker på och är inte intresserad av sociala medier annat än för slöscroll i kollektivtrafiken. Eller ja, den behöver klara 5G-wifi också, men det tror jag till och med 1500-kronorslurar gör idag.
Citera
2026-08-11, 18:01
Medlem
När telefonen känns gammal och appar blir sega brukar jag köpa förevarande års "topmodell". Har nu en Iphone 15 pro 256 GB sedan ganska exakt två år. Innan dess hade jag en Iphone 11 pro som också var ca: 1 år gammal när jag köpte den.

Nuvarande telefon fick jag för 7000 kr.
Citera
2026-08-11, 18:04
Medlem
HBTKuks avatar
Byter bara när den inte fungerar längre. Kostar ungefär 2-3000 var fjärde/femte år. Att köpa ny lur för 32kkr som är värdelös året efter är kapitalförstöring och rent efterblivet såvida man inte formligen badar i pengar.

Jag lägger mina pengar på saker som är mer värt för mig än mobilen. Så länge jag kan ringa och surfa på nätet.

Sist fick jag byta för att Comviq släckte nätet. De hotade ungefär ett år innan de verkställde hotet.
Citera
2026-08-11, 18:05
Medlem
Jag har aldrig "bytt" till en nyare telefon, jag har alltid köpt en ny för att min gamla blivit tappad eller stulen.
Citera
2026-08-11, 18:14
Medlem
Jag hade min gamla telefon tills den gick sönder och inte kunde räddas, då köpte jag en ny.
Citera
2026-08-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Budget-Samsung brukar fungera bra? Hade köpt en just nu så ser Galaxy A17 för 2300 kr på Netonnet ut som min prisklass.

12gb, är det för att du vill ha igång flera appar och det ska gå snabbt att byta mellan dem? Min är lite trög när det kommer till det, men i övrigt snabb nog.
Citera
2026-08-11, 18:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViModerater
Appar som kräver nyare android.
Noterat att det varit en del tjafs om bankid för det efter en uppdatering kräver android 9 eller bättre annars hör jag inte så mycket om just det problemet.

Närmaste jag kommit är tvärtom, några appar bla carmageddon som inte funkar med nyare android.

Citat:
Samtidigt så har jag stor nytta av att ha två fungerande mobiler.
Har sparat min gamla moto g50 med android 12, reserv för bankid, swish och väckarklocka, batteritiden är bra men trots att jag raderat nästan allt i den så är den så fruktansvärt långsam att det ibland tar en minut att bara låsa upp :/
Citera
2026-08-11, 18:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Att köpa ny lur för 32kkr som är värdelös året efter är kapitalförstöring...
Absolut, jag har i många år haft policyn att aldrig köpa en telefon dyrare än att kunna rycka på axlarna om jag tappar den i golvet så skärmen spricker, g84'an betalade jag 2500kr för och är den dyraste mobilen jag köpt.

Citat:
Så länge jag kan ringa och surfa på nätet.
Spelar rätt mycket med mobilen, den funkar även som medicinsk apparatur(håller koll på blodsockret) så behöver en hyffsat modern och skapligt snabb.

Citat:
Ursprungligen postat av pizzafrukost
12gb, är det för att du vill ha igång flera appar och det ska gå snabbt att byta mellan dem? Min är lite trög när det kommer till det, men i övrigt snabb nog.
Jag har vanor som är lite mer krävande när det kommer till minnet, har bla ett par appar som alltid måste vara igång, diverse olika spel etcetera, om 12GB verkligen är nödvändigt kanske inte men samtidigt vill jag inte gå ned till 8GB ifall det skulle vara för lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in