2026-08-11, 19:40
Medlem
Byter när Bank-ID inte funkar längre. Alltid köpt en iPhone två-tre generationer tidigare än de nya dyraste.
Citera
2026-08-11, 20:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sugen på att köpa en ny telefon, har mer än pengar nog för att köpa en Samsung Galaxy Z fold för 32kkr men samtidigt funkar min moto g84 som jag köpte på black friday för 2 år sen rätt bra, med 12gb ram och 256gb lagring är den inte så värst begränsad bara väldigt få enstaka spel som jag märker att den inte riktigt orkar med, använder inte ens hälften av utrymmet, storleken är lagom för mig, inga sprickor, batteritiden är fullt godkänd etc men har som bäst android 15.

Ska man ha en telefon idag med minst 12gb ram och släppt 2026 så kommer man inte långt med 4000kr, köpa dyra telefoner gör jag inte går för lätt sönder så g84'an får nog hänga med ett år till.

Om vi bortser från rent tekniska problem, vad får dig att byta till nyare telefon? appar som kräver nyare adroid? behöver mer prestanda? mer lagring? nåt annat?
/A.A
Jag har kört med Moto.s telefoner då jag tycker de är prisvärda, har bra batteritid och inte så jävla mycket förinstallerad skit i form av appar jag inte vill ha. Jag har just nu en g50 med Android 13 och den funkar fortfarande utmärkt efter tre eller fyra år. Så länge de funkar och inte är sega eller har massa krångel för sig så får de hänga med. Jag använder den till Google Maps när jag kör och har behov av GPS, sen massa parkeringsappar, massa skoterappar, kollektivtrafikappar, paketboxappar, flygbolagsappar osv.

Folk får köpa vilka telefoner de vill, men det är för det allra flesta fullständigt onödigt ha det senaste och dyraste.

För min del kommer jag fortsätta köra med Moto.s telefoner. Köpte en ny till frugan för ett år sen och hade nog haft sin i sex år och den började sega sig.
Citera
2026-08-11, 20:11
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om vi bortser från rent tekniska problem, vad får dig att byta till nyare telefon?

Nya funktioner. Senast var det 5G-täckning och satellittäckning (kunna larma om man får motorstopp i ödemarken). Försöker dock uppgradera så sällan som rimligtvis är möjligt, eftersom jag hatar Apple.

Minst lika ofta byter jag dock pga att det blivit fel på mobilen såsom kortslutning i mikrofonen eller skada på den interna antennen och det inte är värt att lämna in den på lagning.
Citera
2026-08-11, 20:18
Medlem
2016 köpte jag en Iphone. Använde den en månad sen la jag den i lådan för alltid. Tyckte den var för svår att använda. Lyckades aldrig skicka sms heller.

Köpte en vanlig telefon för en femhundring. 3G.

Sen tvingades jag köpa en ny eftersom 3G var på väg ut. Det blev en vanlig Nokia. 4G. Runt 500.

Den duger för mina ändamål. Skickar sms och ringer med den då och då. Har ingen användning för smartphone.
Citera
2026-08-11, 22:36
Medlem
dirtysouths avatar
Ofta av någon dum anledning som att minnet blivit fullt för jag gjort för många filmer eller att batteriet inte längre räcker hela dagen, köper alltid den dyraste modellen och har ingen aning hur jag använder 90% av funktionerna
Citera
2026-08-11, 22:49
Medlem
crusades avatar
Batteriet har blivit för dåligt och telefonen börjar bli för långsam, för lite minne för att uppgradera.
Sådana saker får mig att byta lur.
Senaste bytet var från ajfån 12 till 17.
Citera
2026-08-11, 22:51
Medlem
Byter när min gamla börjar irritera mig eller går sönder. En av de tråkigaste utgifterna som finns, blir i princip mer missnöjd varje gång jag byter för de blir bara större och större. Förstår inte varför folk vill ha en surfplatta i fickan men så sitter de flesta och glor i sina skärmar och klöser som en hypnotiserad katt så fort de får chansen också.
Citera
2026-08-11, 22:55
Medlem
Stark-Senaps avatar
Brukar vara bättre kamera som får mig uppdatera iPhonen. Men inte varje år som förr, då skillnaden blir mindre och mindre.
Citera
2026-08-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
100% ointresserad av telefonen jag har, men min arbetsgivare skickar på mig en ny vart tredje år. I ditt fall hade jag heller inte bytt.
Snål arbetsgivare! Då jag jobbade fick jag ny vartannat år pga att livslängden anses vara 2 år på mobiler.
Citera
2026-08-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Snål arbetsgivare! Då jag jobbade fick jag ny vartannat år pga att livslängden anses vara 2 år på mobiler.

Får en ny varje år av arbetsgivaren. Tycker jag är lite väl ofta, men glömmer alltid ta upp det när assistenten kommer och knackar på dörren för att leverera den.
Citera
2026-08-12, 00:46
Avstängd
pickalulus avatar
För att telefonjävlarna bara blir större, tyngre och framförallt halare att hålla för varje år så mina har en mycket begränsad livslängd pga fallskador
Citera
2026-08-12, 01:18
Medlem
Byter när gamla börjar krångliga och om någon viktig app skulle sluta fungera(vilket än så länge aldrig hänt). Ser inte vitsen med att skaffa ny varje år, åtminstone inte nuförtiden då det egentligen inte sker så mycket nytt på ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in