2026-08-13, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Snacka om maximal otur, campa hemma hos saabs vd OCH få en ryssvänlig advokat?

Hela upplägget skriker ju anti-Nato och förutom ryska spionerna så är ju EXPO och ETC inblandade precis som de var under Natoprocessen med Erdogandockan som Joakim Medin själv var med och hängde upp. Fy fan så detta stinker nu i valrörelsen snacka om påverkansoperation som Säpo föredömligt satte stopp för.
Citera
2026-08-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Även om så vore fallet så finns det inget som förklarar hur ryssarna skulle kunna veta att det var hans sommarstuga och att han var en skyddsperson.

Nu är det förvisso inte hans sommarstuga utan "en närstående". Men det är väldigt naivt att tro att ryssarna "inte visste". Självklart visste de, det var ju därför de var där.
Citera
2026-08-13, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Nu är det förvisso inte hans sommarstuga utan "en närstående". Men det är väldigt naivt att tro att ryssarna "inte visste". Självklart visste de, det var ju därför de var där.

Spionsvinen hade ju klätt ut sig som "snälla" och "fredliga" aktivister som bara vill protestera mot kriget också falska jävlar.
Citera
2026-08-13, 08:56
Medlem
Fortsättningen som följer kommer vara ungefär:

Eftersom de nu är rökta (deras ansikten - inte deras påstådda namn) kommer de lämna Sverige och påstå sig åka mot Spanien. Där kommer de aldrig dyka upp utan försvinna utan spår. Om några år kommer någon av dem dyka upp som konsulent, eller något, på ett statligt museum i Moskva eller liknande. End of story.
Citera
2026-08-13, 09:12
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
En komradio av ett sådant slag är avlyssninsbar av vem som helst som kan ratta in samma frekvens och eftersom det inte blev några repressalier angående just komradio så får man räkna med att det är en allmän frekvens som alla får använda. Så det blir nog inga hemligheter avhandlade på den.
Komradion är ett verktyg, när man olovligen ta sig in på tomten. Du tror väl inte polisen sitter och signalspanar komradio?
Citera
2026-08-13, 09:15
Medlem
Haha vad roligt det är med russofober som tror att demokrati är på riktigt och att Sverige, Ukraina etc är suveräna och självständiga stater. Ni är paranoida naiva satar som ser ryssar i varje hörn. Hur sover ni om nätterna egentligen?

Spioner? Kanske, kanske inte.

Är jag en spion för att jag är ryssvänlig, sitter vid observatorielunden dricker ett par bira och tittar på människor ibland? 🤔
Citera
2026-08-13, 09:18
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Men du ser väl själv att de står och pratar rakt in i kameran? Verkar det som att de vill vara anonyma tycker du?
Just det är faktiskt suspekt.

Dom riskerar utvisning tillbaka till ryssland, och går ut med sina ansikten på bild.
Om jag var rysk "fredsaktivist" och riskerade utvisas till Ryssland, då skulle jag hålla en jäkligt låg profil.
Citera
2026-08-13, 09:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Haha vad roligt det är med russofober som tror att demokrati är på riktigt och att Sverige, Ukraina etc är suveräna och självständiga stater. Ni är paranoida naiva satar som ser ryssar i varje hörn. Hur sover ni om nätterna egentligen?

Spioner? Kanske, kanske inte.

Är jag en spion för att jag är ryssvänlig, sitter vid observatorielunden dricker ett par bira och tittar på människor ibland? 🤔
Inte just nu kanske, men du kan bli. Alla spioner inleder sin karriär med att inte vara spioner.
Citera
2026-08-13, 09:47
Medlem
Haha de måste ju ha använts som störningsmoment för något annat, man måste ju ändå tro att ryssarna är bättre organiserade än såhär. kan också tänka att rysk underättelsetjänst har folk i organisationer även emot kriget som kan styras såhär utan att förstå vad de gör
Citera
2026-08-13, 09:50
Medlem
crocodilelilos avatar
Jag har för mig att jag läst att de inte hade mobiltelefoner men nu hittar jag inte det igen. Om det nu stämmer så är det bekvämt för ryska spioner att de inte kunde beslagtas och genomsökas.
Citera
2026-08-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd

Det är ju väldigt mycket märklig slump kopplat just till ryssarna ex. råkat köpa ett hus vid inloppet till Musköbasen och nu råkat tälta i SAAB VD trädgård.
Citera
2026-08-13, 10:45
Medlem
Jag tror inte för en sekund att de är spioner. De är däremot högst troligt förbrukningsagenter, saknar helt nån form av agentträning och används för ett eller några enkla uppdrag. Åker de fast så rycker Kreml bara på axlarna.
Läste på ett annat ställe att ingen av dom hade mobiltelefon på sig, förmodligen det enda paret unga personer på semester i hela Europa där ingen har mobiltelefon. Anledningen är naturligtvis att mobiltelefoner kan avslöja saker.
Deras uppdrag var förmodligen:
1 - Röra sig i närheten av huset. Ringa på och prata med rysk brytning så att de i huset inser att de har ryssar in på knuten.
2 - Iaktta reaktionen från personskyddet, polisen säkerhetstjänst mm.
3 - Om de blir konfronterade - låt historien komma ut i media så hela Sverige får veta att en skyddsperson har ryssar in på knuten.
Senast redigerad av BBird 2026-08-13 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in