2026-08-13, 07:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och hur skulle de veta att det var hans bostad? Hur många svenskar vet ens att det är hans bostad? Jag tvivlar på att majoriteten av svenska folket ens vet vem han är.

Också lustigt att här går det minsann bra att hänga ut dem på namn och bild fast de inte ens är dömda, men när det gäller våldtäktsmördarnegrer så ska de skyddas till varje pris.

Spionerna hade själva kontaktat media. Det ingår i infiltrationen och kommande uppviglingsoperationer.
Citera
2026-08-13, 07:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Spionerna hade själva kontaktat media. Det ingår i infiltrationen och kommande uppviglingsoperationer.

Har du någon källa på det eller gissar du bara?
Citera
2026-08-13, 08:01
Avslutad
Citat:
Har du någon källa på det eller gissar du bara?

Spionerna använder även en ökänd vänsteradvokat som jobbar med expo och etc.
Citera
2026-08-13, 08:08
Medlem
Citat:
Jag tror att ryssarna inte är bättre än så här numera, helt odugliga på allt militärt.

Nu är inte spioneri militärt. Historiskt så har ryssarna varit mästare Humint - mycket bättre än väst. Några kända fall

1 Richard Sorge - Möjligen räddade Moskva under WWII

2 Aleksandr Tjernysjov - Räddade Ryssland 1812

3 Klaus Fuchs mfl - gav dem kärnvapen

Så ryssarna har alltid varit bra på Humint. Däremot är de "dåliga" på Signint.
Citera
2026-08-13, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu är inte spioneri militärt. Historiskt så har ryssarna varit mästare Humint - mycket bättre än väst. Några kända fall

1 Richard Sorge - Möjligen räddade Moskva under WWII

2 Aleksandr Tjernysjov - Räddade Ryssland 1812

3 Klaus Fuchs mfl - gav dem kärnvapen

Så ryssarna har alltid varit bra på Humint. Däremot är de "dåliga" på Signint.

Vilken "icke-militär" rysk organisation är det som spionerar då?
Citera
2026-08-13, 08:21
Medlem
Citat:
Vilken "icke-militär" rysk organisation är det som spionerar då?

En militär organisation kan ju vara bra på vissa saker och dåliga på andra. Humint är en rysk specialitet. Precis som vinterkrig är en svensk/finsk specialitet. Eller USA är(var?) bäst på logistik, men är fortfarande bäst på Signint. Länder är bra och dåliga på olika saker. Tyskarna var bäst på Bewegungskrieg fram till mitten av WWII, men ganska dåliga på Humint och Signint.
Citera
2026-08-13, 08:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Spionerna använder även en ökänd vänsteradvokat som jobbar med expo och etc.

Jag frågade inte efter vilken advokat de använde. Jag frågade om du hade någon källa på att de själva kontaktat media eller om du bara gissade.
Citera
2026-08-13, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
En militär organisation kan ju vara bra på vissa saker och dåliga på andra. Humint är en rysk specialitet. Precis som vinterkrig är en svensk/finsk specialitet. Eller USA är(var?) bäst på logistik, men är fortfarande bäst på Signint. Länder är bra och dåliga på olika saker. Tyskarna var bäst på Bewegungskrieg fram till mitten av WWII, men ganska dåliga på Humint och Signint.

Du skrev att spioneri inte är militärt. Jag frågade då: Vilken "icke-militär" rysk organisation är det som spionerar då?

Svara på frågan.
Citera
2026-08-13, 08:24
Avslutad
Citat:
Jag frågade inte efter vilken advokat de använde. Jag frågade om du hade någon källa på att de själva kontaktat media eller om du bara gissade.

Men du ser väl själv att de står och pratar rakt in i kameran? Verkar det som att de vill vara anonyma tycker du?
Citera
2026-08-13, 08:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Men du ser väl själv att de står och pratar rakt in i kameran? Verkar det som att de vill vara anonyma tycker du?

Var gör de det? Länk?
Citera
2026-08-13, 08:27
Avslutad
Citat:
Var gör de det? Länk?

Finns i trådstarten.
Citera
2026-08-13, 08:29
Medlem
Ryska spionorg.

Citat:
Du skrev att spioneri inte är militärt. Jag frågade då: Vilken "icke-militär" rysk organisation är det som spionerar då?

Svara på frågan.

Ja det beror på hur du definierar militärt. Spioner använder inte vapen. I Ryssland har du tre organisationer

FSB (inrikes säkerhet), SVR (utrikes spionage) och GRU (militärt underrättelsearbete). De ersatte till stor del den gamla sovjetiska organisatio
Senast redigerad av SiamGnome 2026-08-13 kl. 08:31. Anledning: glömde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in