2026-08-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och hur skulle de veta att det var hans bostad? Hur många svenskar vet ens att det är hans bostad? Jag tvivlar på att majoriteten av svenska folket ens vet vem han är.

Också lustigt att här går det minsann bra att hänga ut dem på namn och bild fast de inte ens är dömda, men när det gäller våldtäktsmördarnegrer så ska de skyddas till varje pris.

Om vi räknar med hur många ryska turister vi har årligen och hur många av dem som gillar att tälta, samt hur många säkerhetsklassade adresser som kan vara av intresse för ryssarna, så borde väl sannolikheten för att detta bara är en ren slump ligga i nivå med att bli träffad av blixten.
Citera
2026-08-13, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja det beror på hur du definierar militärt. Spioner använder inte vapen.

Det är väl du som är svaret skyldig? Svara på frågan och sluta slingra dig eller erkänn att du svamlade?
Citera
2026-08-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Det är väl du som är svaret skyldig? Svara på frågan och sluta slingra dig eller erkänn att du svamlade?

Jag svarade på frågan! Jag la till ex i Ryssland - FSB (inrikes säkerhet), SVR (utrikes spionage) och GRU (militärt underrättelsearbete). De ersatte till stor del den gamla sovjetiska organisation
Citera
2026-08-13, 08:34
Medlem
Stugan och dess närhet är ingen plats man hamnar på av en slump. Så ni kan sluta spekulera och vara naiva. Var glad istället för att myndigheterna och Saab i detta fall väljer att vara transparanta mot media istället för att som tidigare nästan uteslutande köra med "inga kommentarer".

För mer spänning. Kolla upp advokaten så ska ni se att ni hittar intressanta saker även där.
Citera
2026-08-13, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag svarade på frågan! Jag la till ex i Ryssland - FSB (inrikes säkerhet), SVR (utrikes spionage) och GRU (militärt underrättelsearbete). De ersatte till stor del den gamla sovjetiska organisation

https://www.forsvarsmakten.se/aktuellt/kampanjer/du-ar-intressant/ryska-underrattelse--och-sakerhetstjanster/
GRU liksom FSB och SVR är att betrakta som militära organisationer, då man har militära lydnadsförhållanden och väpnade förband för specialoperationer trots att man inte lyder under försvarsministeriet.
Citera
2026-08-13, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Stugan och dess närhet är ingen plats man hamnar på av en slump. Så ni kan sluta spekulera och vara naiva. Var glad istället för att myndigheterna och Saab i detta fall väljer att vara transparanta mot media istället för att som tidigare nästan uteslutande köra med "inga kommentarer".

För mer spänning. Kolla upp advokaten så ska ni se att ni hittar intressanta saker även där.

Advokaten är quisling så det ryker om det. Jobbar med quislingarna i EXPO och ETC m.m.
Citera
2026-08-13, 08:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om vi räknar med hur många ryska turister vi har årligen och hur många av dem som gillar att tälta, samt hur många säkerhetsklassade adresser som kan vara av intresse för ryssarna, så borde väl sannolikheten för att detta bara är en ren slump ligga i nivå med att bli träffad av blixten.

Håller med, helt oskyldigt är det absolut inte.
På samma sätt att ryssland bygger en kyrka några hundra meter från Västerås flygplats som också är av militärt intresse och att en ryss äger ett stort sommarhus en bit från musköbasen. Det är inte tillfälligheter utan planerat in i minsta detalj.
Citera
2026-08-13, 08:40
Medlem
Citat:
Advokaten är quisling så det ryker om det. Jobbar med quislingarna i EXPO och ETC m.m.

Nu är just den kopplingen (om det ens är anmärkningsvärt) bara en lite liten grej.
Citera
2026-08-13, 08:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Även om så vore fallet så finns det inget som förklarar hur ryssarna skulle kunna veta att det var hans sommarstuga och att han var en skyddsperson.
Citera
2026-08-13, 08:41
Medlem
Snacka om maximal otur, campa hemma hos saabs vd OCH få en ryssvänlig advokat?
Citera
2026-08-13, 08:47
Medlem
Kan förstå lite detta då det var ryssar som enligt artikeln betedde sig lite märkligt och även hade en komradio. Men.. SAAB är sjukt konspiratoriska och har alltid varit. Jag blev själv konfronterad av två väktare i Linköping efter att jag avslutade en löprunda vid en utsiktsplats över staden där man även ser SAAB. De råder fotoförbud där. De ville ha mina personuppgifter osv. Sjukt kränkande mot den personliga integriteten.
Citera
2026-08-13, 08:47
Medlem
Citat:
https://www.forsvarsmakten.se/aktuellt/kampanjer/du-ar-intressant/ryska-underrattelse--och-sakerhetstjanster/
GRU liksom FSB och SVR är att betrakta som militära organisationer, då man har militära lydnadsförhållanden och väpnade förband för specialoperationer trots att man inte lyder under försvarsministeriet.

Det är svenska försvarsmakten som tycker det. Att man tycker SVR är militärorgansiation är bara underligt.

Det ser man i samma länk "som inhämtar mot politiska mål, vetenskap och teknik samt deltar i påverkansoperationer. Uppdraget omfattar också kontraspionage och kontraterrorism utanför Rysslands gränser." (Militärt inte i mina ögon)

Då ska thailändska lärarkåren räknas som en militärorganisation då de har uniformer, organiserat i rang och Har rätt till vapenlicens och används operationer i form av propaganda.

Eller vi har svensk polis. Uniformer, rang och specialoperationer.

Det är en lek med ord. Se var de gör i stället.

Nu handlar tråden om detta par är spioner. Svaret är kanske. Men det kan också ha varit en överreaktion. Hur som helst har ju ryssarna lärt sig något.

Jag fyra scenarion. De är

1 Skyldiga

2 Oskyldiga

3 Nyttiga idioter.

4 En av dem är skyldig den andra är 2 eller 3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in