Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Larm som går när de inte ska är naturligtvis mycket värre. Men det tråden handlar om är om det verkligen är rimligt att folk ska behöva stå ut med det oväsendet för att någon vill skydda sin bil.
Och jag känner viss tveksamhet. Att du har bil är ditt problem och inte andras, och det är ditt bekymmer om den blir stulen. Vill du skydda den så får du göra det på ett sätt som inte stör andra. Finns ju flera sätt, även om inget är optimalt. Skaffa en mindre stöldbegärlig bil, hyr garage och ställ bilen där, gör bilen svårare att stjäla eller klara dig utan bil.
Som sagt, jag skulle snarare störa mig på att folk gör fel med larmet, än det faktum att de vill skydda sin bil.
Att vilja skydda sin bil är väl rätt normalt? Man har lagt mycket pengar på den.
Var gränsen går för hur mycket en individ har rätt att inskränka på andra människors rättigheter är såklart en intressant filosofisk fråga. Lite måste man ju få inskränka, annars hade man blivit stämd av grannen för att man andas och därmed stjäl syre som han hade velat andas. Man borde också få lov att grilla i sin trädgård även om grannen blir störd av eventuell rök. Men vad händer om man börjar elda bildäck som avger blåsvart rök som kommer till grannens tomt? Där går ju gränsen. Så enligt vilken princip ska denna gräns dras? Där får man ta in sedvänja. Man kan t ex inte stämma en hästgård för att det stinker skit från den, iallafall inte om den har legat där i hundra år så att den som flyttar in i fastigheten intill borde kunna vara beredd på att det kommer lukta skit.
På samma sätt är det med billarm. Alla vet att larm finns. Så då får de tänka på att inte sova med öppet fönster. Man kan ju t.ex. lösa problemet genom att skaffa luftkonditionering så att man håller sig kall under varma sommarnätter. Eller skaffa en brusmaskin så att man inte hör tut utifrån. Eller, när man väljer sin nästa bostad, kolla så att den är bra ljudisolerad.
Att alla människor ska skaffa mindre stöldbegärliga bilar verkar inte som en bra lösning, med tanke på att de flesta bilar idag redan har larmfunktionen inbyggd. Tänker du dig att du ska tvinga dem att montera ur larmet då eller?
Jag tror det egentliga problemet här är att du bor i ett ghetto. Riktiga byggnader enligt modern standard är inte så lyhörda att larm är ett problem, och även om du har parkeringar precis utanför kan det ju inte vara mer än 30 bilar vars larm är inom hörhåll. Där jag bor händer det max en gång per månad att ett av 30 billarm falsklarmar nattetid. Så fråga dig själv varför det tutar så himla mycket just där du bor. Det är nog det som är det VERKLIGA problemet.