2026-08-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Grattis. Vi har hittat flashbacks vidrigaste människa. Borde man kanske ta med empati som en faktor då man mäter intelligensen för sterilisering? Då ligger du pyrt till.
Tyck vad du vill men är ett problem att de som har låg utbildning och lågt IQ föder 3-4 ungar medan de smarta väljer ett barn, du borde förstå att det blir ohållbart i längden.
Citera
2026-08-11, 16:40
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
75% av alla kommunanställda har en mildare intellektuell funktionsnedsättning. Det gäller även USKr, försök hålla en givande diskussion med en sån kvinna. Det är bara klichéer och inövade standardfraser dom får ur sig, när man tittar dom djupt in i ögonen så är det bokstavligen tomt.

Men dessa kommer alltid ha ett jobb för behovet av USKr och kommunanställda finns faktiskt.

Jo, det finns människor som bara pratar om vad influenser håller på med och andra ytliga saker.

Men att säga att nästan alla undersköterskor och kommunalarbetare har funktions-nedsättningar är fel. Det är nog snarare så att de människor som har helt andra intressen än vad man själv har känns det lite avigt att prata med.

Det finns många högpresterande människor med hög lön och position i samhället som om man pratar med dem om något de inte håller på med så verkar de vara helt borta.

Har också sett en undersökning av vad Mensas medlemmar arbetar med. Det är en stor bredd, en del har mycket lågkvalificerade arbeten.

Så myten om att intelligens är det allenarådande viktiga för för framgång stämmer inte. Lika viktigt är nog social förmåga och nätverk av vänner.
Citera
2026-08-11, 16:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizofrenansikte
alla som är mentalt begränsade kommer få sämre livskvalitet i framtiden
Jag ser inte någon framtid där politiker kommer att få det sämre på något vis alls, vad menar du egentligen?
Citera
2026-08-11, 16:48
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Känner du dig kränkt så ta upp det med DO.

Intellektuellt funktionshinder kan vara ett hinder ibland, jag skulle tro att arbetsgivare trots allt föredrar personer med IF framför personer med anpassningssvårigheter, det kan röra sig om högutbildade som tror sig ha en gräddfil till allt möjligt.
Citera
2026-08-11, 17:18
Medlem
Imnshos avatar
Är det inte det här som AI skapades för?

Har man dålig intelligens genetiskt sett, så får man använda den artificiella varianten.

Viktigt tror jag ändå är att inte göra som vi gjort de senaste decennierna, nämligen prioritera barnafödande bland de intelligensmässigt lägre percentilerna. Dessutom har vi gjort misstaget att importera lägre intelligens.

Resultatet har visat sig blivit lägre intelligensnivåer i populationen.
Citera
2026-08-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag anser att skolorna bör slå larm till en myndighet som tar in alla lågbegåvade innan de blivit könsmogna och utför tvångssterilisering.
Vi hade en sådan institution för längesedan, det var faktiskt bättre förr.

Du fattar att det gör samhället svagare i en konflikt som tex krig med ryssen ?. Hur dum någon än är så kan dem gräva eller dra kablar eller lasta eller hjälpa till med tillverkning av ammunition och annat dylikt. Alla på samhall skulle kunna bidra till krigsinsatsen på ett sätt eller annat.

Jag fattar mig inte på dessa ”låt oss göra oss av med låg begåvade” trådarna som ploppar upp regelbundet där folk ska diskutera hur man skadar eller mördar oskyldiga människor. Det är så jävla vidrigt.
Senast redigerad av Mlavuj 2026-08-11 kl. 17:56.
Citera
2026-08-11, 18:56
Medlem
Citat:
Många verkar låtsas som att det bara än människor med grav intellektuell funktionsnedsättning som har svårt att klara sig i ett modernt samhälle, och intelligens kan inte tränas upp. Vi har sedan länge rört oss mot ekonomisk höger oavsett regering, vilket innebär att alla som är mentalt begränsade kommer få sämre livskvalitet i framtiden, och det är sorgligt. Jag är själv endast typ genomsnittligt intelligent och har tyvärr också andra mystiska neurologiska funktionsnedsättningar som är ett större problem. Med hög intelligens hade jag kanske kunnat kompensera för dessa, som t ex autistiska genier gör. Nu är det som det är.

Det blir misär och kriminalitet. I en medmänsklig samhällsordning där de med relativt sett större makt inte bara vill ha boskap och mer, hade man nog kombinerat omhändertagande, livskvalitet med eugenik, men det lär inte bli så. Det var visserligen värre för, men tänker att det är synd att återgå till det svenska samhälle där fattiga stod utan stöd och spottades på av omgivningen från barndomen och resten av livet. Det har aldrig funnits något medmänskligt svenskt samhälle.

Om man är mentalt begränsad bör man sluta bry sig så mycket om vad de flesta har. Man kan nöja sig med att hyra lägenhet, aldrig åka utomlands och leva sparsamt. Har man inte förmågan att tjäna pengar på acceptabelt vis i ett modernt samhälle, ska man inte heller sukta efter ekonomisk rikedom utan satsa på något annat. Arbetsförmedlingen kanske kan börja intelligenstesta långtidsarbetslösa för att se om de bör förtidspensioneras. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är bra för den mentala hälsan att tvingas söka och arbeta med sånt man inte klarar av. Att ständigt göra ett katastrofalt dåligt arbete vad man än tar sig för är varken bra för individen eller ekonomin. Eller så kan Samhall expandera så att fler kan arbeta där. Kanske behövs det även en Samhallmyndighet som omfattar individers boende och livsstil.

Vad anser ni?

Enligt naturens lag bör de som inte kan överleva dö, tyvärr. Världen är hård.

På de sättet du skiver verkar du inte vara låg intelligent. Jag tror du nedvärderar dig själv.
Vad är det som är så svårt i dagens sammhälle? Och vad klarar du inte av?

De flesta jobb kräver inte någon hög intelligens som tex: städ, butik, chaufför osv
Jag vet personer som är ingenjörer som i princip bara går går på möten och skriver mail. Jätte svårt..

De har aldrig varit enklare, du behöver inte ens kunna räkna knappt. Allt finns på nätet.

"Först ger teknologin dig mera kunskap, sen kommer teknologin förstöra dina kunskaper och till sisst förstör/förintar teknogin dig"

Välkommen till 2026 och AI.
Citera
2026-08-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag anser att skolorna bör slå larm till en myndighet som tar in alla lågbegåvade innan de blivit könsmogna och utför tvångssterilisering.
Vi hade en sådan institution för längesedan, det var faktiskt bättre förr.

Den dagen du blir dement, vad borde samhället göra då med dig tycker du?
Citera
2026-08-11, 19:54
Medlem
Citat:
Många verkar låtsas som att det bara än människor med grav intellektuell funktionsnedsättning som har svårt att klara sig i ett modernt samhälle, och intelligens kan inte tränas upp. Vi har sedan länge rört oss mot ekonomisk höger oavsett regering, vilket innebär att alla som är mentalt begränsade kommer få sämre livskvalitet i framtiden, och det är sorgligt. Jag är själv endast typ genomsnittligt intelligent och har tyvärr också andra mystiska neurologiska funktionsnedsättningar som är ett större problem. Med hög intelligens hade jag kanske kunnat kompensera för dessa, som t ex autistiska genier gör. Nu är det som det är.

Det blir misär och kriminalitet. I en medmänsklig samhällsordning där de med relativt sett större makt inte bara vill ha boskap och mer, hade man nog kombinerat omhändertagande, livskvalitet med eugenik, men det lär inte bli så. Det var visserligen värre för, men tänker att det är synd att återgå till det svenska samhälle där fattiga stod utan stöd och spottades på av omgivningen från barndomen och resten av livet. Det har aldrig funnits något medmänskligt svenskt samhälle.

Om man är mentalt begränsad bör man sluta bry sig så mycket om vad de flesta har. Man kan nöja sig med att hyra lägenhet, aldrig åka utomlands och leva sparsamt. Har man inte förmågan att tjäna pengar på acceptabelt vis i ett modernt samhälle, ska man inte heller sukta efter ekonomisk rikedom utan satsa på något annat. Arbetsförmedlingen kanske kan börja intelligenstesta långtidsarbetslösa för att se om de bör förtidspensioneras. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är bra för den mentala hälsan att tvingas söka och arbeta med sånt man inte klarar av. Att ständigt göra ett katastrofalt dåligt arbete vad man än tar sig för är varken bra för individen eller ekonomin. Eller så kan Samhall expandera så att fler kan arbeta där. Kanske behövs det även en Samhallmyndighet som omfattar individers boende och livsstil.

Vad anser ni?

Har hört att man behöver 85+ i IQ för att inte vara kontraproduktiv i dagens samhället. Var iofs typ 10 år sedan jag hörde det, så det kanske är mer nu..

Men för varje person som har 115 IQ finns ju någon som har just 85, så.. det är nog ingen slump att vi har 10% arbetslöshet.
Citera
2026-08-11, 20:17
Avstängd
Citat:

Vad anser ni?

Du har några bra poänger.
Jag gjorde en liknande reflektion när jag stötte på en amerikansk Facebookgrupp som handlade om f.d kriminella som lyckats vända och gjort något bra av sitt liv. Det var historier från personer som gjort allt ifrån att suttit för mindre brott till mord.
I Sverige handlar debatten idag bara om hur hårt alla ska straffas.
Det måste vara betydligt lättare att hoppa av, få stöd, ekonomisk hjälp för de som innerligt vill göra en förändring, samhället vinner ingenting på att låsa in folk i flera år och koka ihop nya hårdnackade gangstrar år efter år.
Och definitivt inte genom att göra det omöjligt att få arbete, betala av skulder och komma på banan igen.
Citera
2026-08-11, 20:48
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlavuj
Du fattar att det gör samhället svagare i en konflikt som tex krig med ryssen ?. Hur dum någon än är så kan dem gräva eller dra kablar eller lasta eller hjälpa till med tillverkning av ammunition och annat dylikt. Alla på samhall skulle kunna bidra till krigsinsatsen på ett sätt eller annat.

Jag fattar mig inte på dessa ”låt oss göra oss av med låg begåvade” trådarna som ploppar upp regelbundet där folk ska diskutera hur man skadar eller mördar oskyldiga människor. Det är så jävla vidrigt.

Bra formulerat! Håller med!

De här yxskaften som tror att de är så mycket smartare och tror sig ha högre IQ än resten av befolkningen brukar inte vara så anmärkningsvärda. Kommer ihåg en student som gjort Mensas prov på nätet och tyckte han var smart. I själva verket var han lika fantasilös som ett hammarskaft. Det var lite roligt att höra honom bräka om hur smart han är!

Om vi skulle börja avliva folk som nazisterna gjorde skulle dessa självupptagna dårar åka med i första svepet!
Citera
2026-08-11, 21:40
Medlem
HipToBeSquares avatar
Är det här någon grupprunkstråd för svennar som tycker är guds bästa skapelse och intelligentare än alla andra? De börjar bli många nu.

Jag tycker det är precis tvärt om, samhället är optimerat för idioter. Är man en idiot, har jobb, betalar enormt mycket skatt, har lån osv. klarar man sig och de är ungefär vilken idiot som helst. Det är de lite mer intelligenta som inser att samhället är fake och uppgjort som har det svårare eftersom de vill inte acceptera status quo.

Dr. Lexus säger det bäst.

https://www.youtube.com/watch?v=l7ICZHPPTtY&t=50s

Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Lexus
Don't worry ... there are plenty of tards out there living really kick ass lives

Om du är en idiot, du kan leva ett riktigt bra liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in