2026-08-11, 11:46
Avslutad
Många verkar låtsas som att det bara än människor med grav intellektuell funktionsnedsättning som har svårt att klara sig i ett modernt samhälle, och intelligens kan inte tränas upp. Vi har sedan länge rört oss mot ekonomisk höger oavsett regering, vilket innebär att alla som är mentalt begränsade kommer få sämre livskvalitet i framtiden, och det är sorgligt. Jag är själv endast typ genomsnittligt intelligent och har tyvärr också andra mystiska neurologiska funktionsnedsättningar som är ett större problem. Med hög intelligens hade jag kanske kunnat kompensera för dessa, som t ex autistiska genier gör. Nu är det som det är.

Det blir misär och kriminalitet. I en medmänsklig samhällsordning där de med relativt sett större makt inte bara vill ha boskap och mer, hade man nog kombinerat omhändertagande, livskvalitet med eugenik, men det lär inte bli så. Det var visserligen värre för, men tänker att det är synd att återgå till det svenska samhälle där fattiga stod utan stöd och spottades på av omgivningen från barndomen och resten av livet. Det har aldrig funnits något medmänskligt svenskt samhälle.

Om man är mentalt begränsad bör man sluta bry sig så mycket om vad de flesta har. Man kan nöja sig med att hyra lägenhet, aldrig åka utomlands och leva sparsamt. Har man inte förmågan att tjäna pengar på acceptabelt vis i ett modernt samhälle, ska man inte heller sukta efter ekonomisk rikedom utan satsa på något annat. Arbetsförmedlingen kanske kan börja intelligenstesta långtidsarbetslösa för att se om de bör förtidspensioneras. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är bra för den mentala hälsan att tvingas söka och arbeta med sånt man inte klarar av. Att ständigt göra ett katastrofalt dåligt arbete vad man än tar sig för är varken bra för individen eller ekonomin. Eller så kan Samhall expandera så att fler kan arbeta där. Kanske behövs det även en Samhallmyndighet som omfattar individers boende och livsstil.

Vad anser ni?
Citera
2026-08-11, 12:14
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Det finns nog många inte särskilt klipska människor som funnits sin plats i samhället, med arbete, familj, med fritidsintressen d.v.s. en meningsfull tillvaro. Till viss del kan det bero på att dessa människor, under högervridningen i samhället, anpassat sig till rådande ekonomiska förutsättningar samt att de inte har några större krav på personlig framgång och/eller utveckling.
Borgarlivet är till för de med +50k i månadslön, utan funktionshinder, med starkt socialt kontaktnät och eftergymnasial utbildning.

Svenska folket vill dekorera sina liv med livsstilshöjande konsumtion, framgång ska synas kosta vad det vill. Den delen av befolkningen som inte har råd att visa upp sig för nöja sig med Eldorado snabbkaffe istället för en latte från expressomaskinen som gick loss för 25 papp.
Inkomstskillnaderna ökar snabbt i Sverige, svenskarna vill ha det så, de har röstat för sådan politik.
Citera
2026-08-11, 12:46
Medlem
Jag förstår din poäng
Jag är nästan på Mensa-nivå men vet ändå vad du menar för jag undrar ibland hur de som är mindre analytiska ska klara av det jag får tänka till om
Tex deklaration eller föräldrapenningen

Det enda svaret på detta är ju att mer pengar behöver tillföras så att ni ska få er plats i samhället också, för ingen vettig person vill ha ett samhälle som utesluter de som inte är så smarta, men ändå beter sig väl.

Du får helt enkelt kolla på de utgiftsposter som vi behöver minska och inte vill ha.
Tänk konsekvenserna av massinvandringen av S '14-'22
Hur många miljarder tror du den har kostat i integrationsinsatser, nybyggen, bidrag, vandalisering, kriminalitet, för att inte minska BNP då vanligt folk inte vågar gå ut eller bege sig till vissa platser å spendera sina pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av schizofrenansikte
Många verkar låtsas som att det bara än människor med grav intellektuell funktionsnedsättning som har svårt att klara sig i ett modernt samhälle, och intelligens kan inte tränas upp. Vi har sedan länge rört oss mot ekonomisk höger oavsett regering, vilket innebär att alla som är mentalt begränsade kommer få sämre livskvalitet i framtiden, och det är sorgligt. Jag är själv endast typ genomsnittligt intelligent och har tyvärr också andra mystiska neurologiska funktionsnedsättningar som är ett större problem. Med hög intelligens hade jag kanske kunnat kompensera för dessa, som t ex autistiska genier gör. Nu är det som det är.

Det blir misär och kriminalitet. I en medmänsklig samhällsordning där de med relativt sett större makt inte bara vill ha boskap och mer, hade man nog kombinerat omhändertagande, livskvalitet med eugenik, men det lär inte bli så. Det var visserligen värre för, men tänker att det är synd att återgå till det svenska samhälle där fattiga stod utan stöd och spottades på av omgivningen från barndomen och resten av livet. Det har aldrig funnits något medmänskligt svenskt samhälle.

Om man är mentalt begränsad bör man sluta bry sig så mycket om vad de flesta har. Man kan nöja sig med att hyra lägenhet, aldrig åka utomlands och leva sparsamt. Har man inte förmågan att tjäna pengar på acceptabelt vis i ett modernt samhälle, ska man inte heller sukta efter ekonomisk rikedom utan satsa på något annat. Arbetsförmedlingen kanske kan börja intelligenstesta långtidsarbetslösa för att se om de bör förtidspensioneras. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är bra för den mentala hälsan att tvingas söka och arbeta med sånt man inte klarar av. Att ständigt göra ett katastrofalt dåligt arbete vad man än tar sig för är varken bra för individen eller ekonomin. Eller så kan Samhall expandera så att fler kan arbeta där. Kanske behövs det även en Samhallmyndighet som omfattar individers boende och livsstil.

Vad anser ni?
Citera
2026-08-11, 13:40
Medlem
Citat:

Vad anser ni?
Jag anser att skolorna bör slå larm till en myndighet som tar in alla lågbegåvade innan de blivit könsmogna och utför tvångssterilisering.
Vi hade en sådan institution för längesedan, det var faktiskt bättre förr.
Citera
2026-08-11, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag anser att skolorna bör slå larm till en myndighet som tar in alla lågbegåvade innan de blivit könsmogna och utför tvångssterilisering.

Om man ska gå den vägen är det nog bättre att belöna de som behöver steriliseras med pengar så att de gör det frivilligt och kan leva hyfsade liv trots sina begränsningar. Annars blir det en sorts dubbel bestraffning.
Citera
2026-08-11, 13:48
Medlem
Citat:
Om man ska gå den vägen är det nog bättre att belöna de som behöver steriliseras med pengar så att de gör det frivilligt och kan leva hyfsade liv trots sina begränsningar. Annars blir det en sorts dubbel bestraffning.
Ok, de kan få 25% rabatt på hyran i stadens sunkigaste lägenhetskomplex och 50% rabatt på månadskort till kollektivtrafiken, så långt kan jag sträcka mig.
Citera
2026-08-11, 13:52
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Vilka ska bestämma det och ska vi gå efter bara IQ eller också ta med EQ?
Citera
2026-08-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vilka ska bestämma det och ska vi gå efter bara IQ eller också ta med EQ?
Den frågan överlåter jag till dig, du får bestämma.
Citera
2026-08-11, 14:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Grattis. Vi har hittat flashbacks vidrigaste människa. Borde man kanske ta med empati som en faktor då man mäter intelligensen för sterilisering? Då ligger du pyrt till.
Citera
2026-08-11, 14:27
Medlem
Citat:
Precis man ska inte avla på skadat gods.
Det gör man inte inom några andra arter i djur och växtliv.
Kommer bli mänsklighetens undergång om vi inte snabbt inför det igen.
Senast redigerad av Investeringsguden 2026-08-11 kl. 14:33.
Citera
2026-08-11, 14:29
Avslutad
I den ränte och tillväxtbaserade verkligheten blir människor med låg intelligens dubbelt bestraffade, både för sin medfödda begränsning och sen genom hur dåligt de klarar sig i en modern ekonomi. Det är inte medmänskligt.
Citera
2026-08-11, 14:34
Medlem
Citat:
I den ränte och tillväxtbaserade verkligheten blir människor med låg intelligens dubbelt bestraffade, både för sin medfödda begränsning och sen genom hur dåligt de klarar sig i en modern ekonomi. Det är inte medmänskligt.
Med bättre fosterdiagnostik hade de inte funnits alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in