Citat:
Ursprungligen postat av
Mecanicus
Tack, har tänkt tanken men frågan är hur han skall förklara hur räkningarna tagits omhand?
...
som sagts innan kommer säkert frågan att ställas Hur kunde du betala el, hyra mm "utan pengar"?
Ja, detta är ju en fråga de nog kommer att ställa. Det enklaste svaret är att "en släkting betalade".
Då kan man ju vara lite orolig för att uppföljningen på det svaret blir "vad bra att din släkting är en sådan Krösus, då räknar vi med att Mecanicus tar hand om räkningarna även i fortsättningen". För det vill man ju inte höra.
Risken att de svarar så tror jag hänger på hur ni två är släkt. Är du en kusin är det ju uppenbart att banden inte är så nära att du kan antas brinna av längtan att försörja honom på obestämd tid. Men ibland sonderar de terrängen när man är mycket mer närstående, eftersom man skall ha uttömt alla, alla, alla möjligheter till att få fram pengar.
Det finns skräckhistorier om sedan länge vuxna barn, som fått saker betalda av mamma i väntan på socialbidrag, och därför antagits få denna "inkomst" permanent. Eller nekas hyrespengar till ett hyresrum de viöö flytta till eftersom de sover på farsans soffa sedan lägenheten blev för dyr och måste sägas upp. Jag tror egentligen inte att detta är helt entydigt ok enligt lagen, men händer det, mot förmodan, måste man överklaga och det är ju lite tidskrävande. Dessa situationer är dock INTE standard!
Jag tror att din släkting måste vara väldigt tydlig med att detta var ytterst tillfälligt och gjort enbart för att han inte skulle hamna i sms-låneträsket.
Man ska egentligen inte vara rädd för "socialen", men det är lättare sagt än gjort om man levt ett helt liv som arbetande, självständig människa och aldrig tidigare behövt hjälp. Han har betalat skatt i decennier och detta är hans rätt! Så det du kan göra, förutom det ekonomiska, är att påminna om att han har rättigheter och kan hålla ryggen rak och huvudet högt!
Om han är nervös inför möten med handläggare kan du följa med och vara extra ögon och öron. Kanske anteckna information, be om broschyrer om regler etc eftersom man tar in information så dåligt om man är uppjagad och känner sig förödmjukad av situationen.
Jag håller tummarna för er och hoppas att ni får rätsida på det hela.