2026-08-10, 19:58
Medlem
Mecanicuss avatar
Hej,

Jag har en nära släkting som varit arbetslös i 2 år. Han söker alla jobb han kan men när akassan tagit slut, alla besparingar gått åt, bilen är såld och bytt mot en billigare, vad återstår?

Har hjälpt honom genom att köpa en del saker, betalat via swish och även fört över pengar på samma sätt.
När han efter många om och men till slut kontaktade socialkontoret såg de ju så klart detta och tyckte att de pengarna skulle räcka året ut?

Sista gången gav jag honom kontanter men dessa ses ju ner på idag och lär inte gå att betala sona räkningar med?

Det gör de inte trots att allt onödigt är bortskalat?

Hur hjälper jag honom på bästa sätt?

Vill gärna undvika trams då det handlar om en person som är 60+ och som har jobbat i över 40 år och nu blivit arbetslös.
Citera
2026-08-10, 20:03
Medlem
RiMaXs avatar
Att swisha pengar kan göra det svårt att ev. få hjälp av kommunen i form av försörjningsstöd, bättre med kontanter då!
Citera
2026-08-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Sista gången gav jag honom kontanter men dessa ses ju ner på idag och lär inte gå att betala sona räkningar med?
Det är ju ingenting som hindrar att du betalar någon eller några räkningar via din internetbank om du får betalningsuppgifterrna.
Citera
2026-08-10, 20:13
Medlem
Att försöka kringgå det med kontanter är ingen bra lösning.

Att försöka göra hjälpen ”osynlig” för socialtjänsten riskerar mest att skapa ett nytt problem ovanpå det ekonomiska.
Citera
2026-08-10, 21:40
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag brukar ge kontanter!
Citera
2026-08-10, 22:52
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Verkligt ledsamt att höra om din släktings situation!

Socialtjänsten räknar på ett lite annat sätt än man vanligen gör själv.
De utgår från att man gör åt sina sparpengar efter en knappt tilltagen schablonbudget. Har man gjort åt dem fortare, är det inte något att göra åt, dessvärre. Det hjälper inte att visa alla nollor på sitt bankkonto. Man måste vänta till man når den tidpunkt då pengarna borde vara slut enligt deras beräkningar.

När han väl får försörjningsstöd kommer varje swish att räknas som inkomst och försörjningsstödet sänkas med lika mycket. Kategorin "gåva" finns alltså inte för den som är i din släktings situation. Dessutom: om ni skulle gå ut och luncha och han betalar för båda och du senare swishar din halva kommer även den att räknas som inkomst, inte som låneåterbetalning.

Så detta är en svår knipa!
Om du vill hjälpa honom kan du tex. handla mat åt honom, ge presentkort till matbutiker och betala hans räkningar från ditt konto tills han får försörjningsstöd.

Det förekommer att man får behålla pengar man får från välgörenhetsfonder trots att man erhåller försörjningsstöd. Då kan man få lite extra pengar och unna sig lite mer. Men detta måste man kolla upp noga med sin handläggare och helst dennes chef också, så att det inte blir tråkigheter. Praxis gällande detta verkar växla mellan platser.
Citera
2026-08-11, 20:19
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Det är ju ingenting som hindrar att du betalar någon eller några räkningar via din internetbank om du får betalningsuppgifterrna.

Tack, har tänkt tanken men frågan är hur han skall förklara hur räkningarna tagits omhand? Lär väl inte gå att betala räkningar kontant någonstans idag?

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Att försöka kringgå det med kontanter är ingen bra lösning.
Förklara gärna hur du tänker? Är inte ute efter att luras men som de räknar på socialkontoret är det svårt att klara sig? Särskilt om de tittar tillbaka ett år och säger att DÅ hade du pengar? De borde du har sparat trots att den ekonomiska situationen såg helt annorlunda ut då?

Att försöka göra hjälpen ”osynlig” för socialtjänsten riskerar mest att skapa ett nytt problem ovanpå det ekonomiska.

Han har problem så att det räcker.. Vill bara hjälpa honom genom en tuff tid i livet där samhället inte hjälper till? Vill bara inte att den hjälpen jag ger skall förlänga tiden socialen tycker han han har råd att klara sig utan deras hjälp förlängs? Inte lätt när utgifterna, trots att de minimerats över tid saknar möjlighet att betalas då ingen som helst inkomst finns?

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag brukar ge kontanter!
Jag har börjat med det men verkar inte lösa allt tvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ts,
Verkligt ledsamt att höra om din släktings situation!

Tack för din förståelse. Uppskattas

Socialtjänsten räknar på ett lite annat sätt än man vanligen gör själv.
De utgår från att man gör åt sina sparpengar efter en knappt tilltagen schablonbudget. Har man gjort åt dem fortare, är det inte något att göra åt, dessvärre. Det hjälper inte att visa alla nollor på sitt bankkonto. Man måste vänta till man når den tidpunkt då pengarna borde vara slut enligt deras beräkningar.

När han väl får försörjningsstöd kommer varje swish att räknas som inkomst och försörjningsstödet sänkas med lika mycket. Kategorin "gåva" finns alltså inte för den som är i din släktings situation. Dessutom: om ni skulle gå ut och luncha och han betalar för båda och du senare swishar din halva kommer även den att räknas som inkomst, inte som låneåterbetalning.

Så detta är en svår knipa!
Om du vill hjälpa honom kan du tex. handla mat åt honom, ge presentkort till matbutiker och betala hans räkningar från ditt konto tills han får försörjningsstöd.

Det förekommer att man får behålla pengar man får från välgörenhetsfonder trots att man erhåller försörjningsstöd. Då kan man få lite extra pengar och unna sig lite mer. Men detta måste man kolla upp noga med sin handläggare och helst dennes chef också, så att det inte blir tråkigheter. Praxis gällande detta verkar växla mellan platser.

Tack för din tid och dina tips. Tänker att ta detta med att betala räkningar t.ex men som sagts innan kommer säkert frågan att ställas Hur kunde du betala el, hyra mm "utan pengar"?

Avslutar med att förtydliga att det inte handlar om att lura samhället på pengar utan att det handlar om en person som efter 2 år utan jobb gjort slut på alla sparade pengar inklusive pensionsspar, avslutat alla abonnemang på TV och internet, sålt sin bil osv och så att säga kommit till vägs ände ekonomiskt?
Socialtjänsten ser det annorlunda som sagt..
Citera
2026-08-11, 22:03
Medlem
Citat:

Avslutar med att förtydliga att det inte handlar om att lura samhället på pengar utan att det handlar om en person som efter 2 år utan jobb gjort slut på alla sparade pengar inklusive pensionsspar, avslutat alla abonnemang på TV och internet, sålt sin bil osv och så att säga kommit till vägs ände ekonomiskt?
Socialtjänsten ser det annorlunda som sagt..

Jag förstår den tuffa situationen. Och ena sidan anses den som inte är riktigt pensionär som att den kan jobba och försörja sig själv, men och andra sidan vill ingen (de flesta) inte anställa en 60+.
Då tycker arbetsförmedlingen och försäkringskassan att man ska vidareutbilda sig, men det känns ju ganska meningslöst när man är 60+. Dessutom krävs pengar för det, pengar som personen inte har.

Det är en tuff situation. Men som andra redan sagt, så kan man betala andras räkningar.
om någon frågar så går det väl lägga fram en budget som visar att pengarna inte räcker till.
Det förutsätter ju att personen inte slösar pengar på saker som alkohol och tobak, för det anses inte som viktiga så klart. Att ha rökt hela sitt liv är ingen bortförklaring till varför man måste fortsätta med den dyra utgiften. Nu kanske så inte är fallet här, men troligen finns något dyrt bland utgifterna som gör att det inte går att leva utan ditt stöd.

Har du kollat alla utgifter? Vet du vad det är som kostar för mycket? Finns det några lån eller krediter kvar i livet?
Citera
2026-08-11, 22:09
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Tack, har tänkt tanken men frågan är hur han skall förklara hur räkningarna tagits omhand?

...

som sagts innan kommer säkert frågan att ställas Hur kunde du betala el, hyra mm "utan pengar"?

Ja, detta är ju en fråga de nog kommer att ställa. Det enklaste svaret är att "en släkting betalade".
Då kan man ju vara lite orolig för att uppföljningen på det svaret blir "vad bra att din släkting är en sådan Krösus, då räknar vi med att Mecanicus tar hand om räkningarna även i fortsättningen". För det vill man ju inte höra.

Risken att de svarar så tror jag hänger på hur ni två är släkt. Är du en kusin är det ju uppenbart att banden inte är så nära att du kan antas brinna av längtan att försörja honom på obestämd tid. Men ibland sonderar de terrängen när man är mycket mer närstående, eftersom man skall ha uttömt alla, alla, alla möjligheter till att få fram pengar.

Det finns skräckhistorier om sedan länge vuxna barn, som fått saker betalda av mamma i väntan på socialbidrag, och därför antagits få denna "inkomst" permanent. Eller nekas hyrespengar till ett hyresrum de viöö flytta till eftersom de sover på farsans soffa sedan lägenheten blev för dyr och måste sägas upp. Jag tror egentligen inte att detta är helt entydigt ok enligt lagen, men händer det, mot förmodan, måste man överklaga och det är ju lite tidskrävande. Dessa situationer är dock INTE standard!

Jag tror att din släkting måste vara väldigt tydlig med att detta var ytterst tillfälligt och gjort enbart för att han inte skulle hamna i sms-låneträsket.

Man ska egentligen inte vara rädd för "socialen", men det är lättare sagt än gjort om man levt ett helt liv som arbetande, självständig människa och aldrig tidigare behövt hjälp. Han har betalat skatt i decennier och detta är hans rätt! Så det du kan göra, förutom det ekonomiska, är att påminna om att han har rättigheter och kan hålla ryggen rak och huvudet högt!
Om han är nervös inför möten med handläggare kan du följa med och vara extra ögon och öron. Kanske anteckna information, be om broschyrer om regler etc eftersom man tar in information så dåligt om man är uppjagad och känner sig förödmjukad av situationen.

Jag håller tummarna för er och hoppas att ni får rätsida på det hela.
Citera
2026-08-12, 18:18
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag förstår den tuffa situationen. Och ena sidan anses den som inte är riktigt pensionär som att den kan jobba och försörja sig själv, men och andra sidan vill ingen (de flesta) inte anställa en 60+.
Då tycker arbetsförmedlingen och försäkringskassan att man ska vidareutbilda sig, men det känns ju ganska meningslöst när man är 60+. Dessutom krävs pengar för det, pengar som personen inte har.

Det är en tuff situation. Men som andra redan sagt, så kan man betala andras räkningar.
om någon frågar så går det väl lägga fram en budget som visar att pengarna inte räcker till.
Det förutsätter ju att personen inte slösar pengar på saker som alkohol och tobak, för det anses inte som viktiga så klart. Att ha rökt hela sitt liv är ingen bortförklaring till varför man måste fortsätta med den dyra utgiften. Nu kanske så inte är fallet här, men troligen finns något dyrt bland utgifterna som gör att det inte går att leva utan ditt stöd.

Har du kollat alla utgifter? Vet du vad det är som kostar för mycket? Finns det några lån eller krediter kvar i livet?

Han har i dagsläget ingen inkomst alls. Röker, snusar och dricker inte. Inga droger. Spelar inte på tips, trav eller liknande. Gammal bil för ca. 10000:- som rullar väldigt lite. Inga dyra abonnemang. Mobil och tv finns samt att hyran skall betalas med el, vatten osv. Inga lån eller krediter
Utan inkomst tar pengarna snart slut även utan dyra vanor?
Citera
2026-08-12, 22:04
Medlem
Citat:
Han har i dagsläget ingen inkomst alls. Röker, snusar och dricker inte. Inga droger. Spelar inte på tips, trav eller liknande. Gammal bil för ca. 10000:- som rullar väldigt lite. Inga dyra abonnemang. Mobil och tv finns samt att hyran skall betalas med el, vatten osv. Inga lån eller krediter
Utan inkomst tar pengarna snart slut även utan dyra vanor?

Gäller att handla mest när det är bra rabatter på saker. Jag och frun har två inkomster så för oss är det inga problem, men vi vill ju inte slösa pengar ändå, så vi kollar alltid på de olika veckorabatterna hos de olika butikerna som oftast är anpassade efter vad man tidigare köpt för att matcha vad man behöver.

Ta t.ex. kebab som vi äter lite då och då. "Schysst käk" har kebab som kanske kostar 50 kr per förpackning, men lite då och då får man rejäla rabatter på det som nu denna vecka då man fick TRE förpackningar för 85 kr. Det är en väldigt kraftig rabatt.

liknande ser man på andra produkter man köper. Vill man leva billigt så bör man handla efter dessa rabatter så långt det är möjligt. Finns enorma pengar att spara sett på en månad eller år om man försöker följa det så mycket som möjligt.
Citera
2026-08-12, 23:04
Medlem
Skänk aldrig pengar till vänner/släkt utan motprestation.

Bara för att man är +60 betyder det inte att man är bildad inom ekonomi. De flesta har riktigt jävla dålig koll. Att bli "swish-beroende" av "snälla" vänner attackerar inte grundproblemet, vad det nu må vara.

Om du själv har ekonomisk kompetens finns det ju mycket att göra (hjälpa med planering, osv). Om du inte har det så uppmuntra personen att t.ex. lyssna igenom grundläggande avsnitt av rikatillsammans.

Sen måste personen vara mottaglig för information. Det kan vara så att du och andra försöker släcka fel bränder. Ekonomin kanske är ett symptom? Pykiskt ohälsa, etc.

Exempel på hur jag gör: Har själv inte erfarenhet av vänner/släkt i ekonomiskt knipa, däremot försöker jag uppmuntra till att investera. Om personen inte visar något intresse lägger jag ned direkt. Don't waste your time, om personen inte är mottaglig. Personen måste vara i rätt "headspace", allt du kan göra är att nudga i rätt riktning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in