2026-08-11, 17:38
Medlem
En sak som händer är att en del personer kommer sluta med brott om de märker att det blir för mycket straff. Dessutom om standarden på fängelser blir lägre så kommer färre vilja vara i fängelse.

Vi har omkring 12 000 personer i häkte och fängelse nu ,vi kommer troligtvis inte få 30 000 utan det kommer var lägre.
Citera
2026-08-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Blir du gladare om vi kallar det för "kraftigt minskad mängdrabatt"?

Ni får kalla det vad ni vill. Det var inte riktat mot någon här. Det var av en konsumentupplysning. Jag tycker mest det är märkligt att "en seriös regering" skall saluföra en slopning som är allt annat än en "slopning"...
Citera
2026-08-11, 17:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Har jag ens antytt att det är din position? Tycks mig som en otroligt märklig sak att klargöra" - Ditt resonemang "Och vad föreställer du dig att massinbrott från en sådan individ kostar samhället? indikerade ju på att han skulle fortsätta att vara ute (och begå massinbrott).

Nej. Då hade jag skrivit det. Förstår inte i mina vildaste fantasi hur du får det till att jag tror att du förespråkar NOLL straff. Helt absurt.

Citat:
Det är ju OMÖJLIGT att svara på om man inte vet tillvägagångssättet, omfattningen eller omständigheterna kring dessa villainbrott.

Person 1 = Missbrukare som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem. Tidigare ostraffad

Person 2 = Missbrukare som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem. Tidigare endast dömd för narkotikabrott

Person 3 = Person som som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem, dömd vid 3 tidigare tillfällen för tillgreppsbrott

Person 4 = Person som som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem, dömd vid 8 tidigare tillfällen för tillgreppsbrott

Person 5 = Person som begår knivrån. En lång historik av ungdomsvård/fängelse och dömd vid 15 andra tillfällen

Behöver du något mer?

Citat:
OBS! För diskussionens skull måste vi hålla isär begreppen "återfall i brott" och "flerfaldig brottslighet" eftersom att detta är två helt olika saker. Det förstnämnda handlar ju om (fortsatt) brottslighet efter att man avtjänat straff - och det andra handlar om att man begår upprepade/flera brott innan man till slut lagförs

Har jag ens indikerat något annat? Återigen en konstig sak att poängtera.

Citat:
"...vad detta kostat samhället både monetärt och humanitärt" - Precis som i mitt första inlägg så vill jag understryka att det finns fler perspektiv/hänsyn man måste ta. Både det "monetära" och "humanitära" ingår där, liksom andra perspektiv och hänsyn. Jag förringar inga av dom, samtliga hänsyn skall tas. Problemet är ju att sådana som du inte tar flera perspektiv/hänsyn.

Du svarar inte på frågan. Förstod du frågan?

Citat:
"Stopp. Nu trixar du allt lite med siffror" - Nej, det gör jag inte.

Jo det gör du. Du utgår från återfallsfrekvensen för genomsnittet och applicerar det på en person som i egenskap av kön och brottstyp har en högre frekvens än så. Du angav dessutom fel återfallsfrekvens för genomsnittet. Så jo, du trixade rejält med siffrorna.

Citat:
I övrigt är jag fullt medveten om att just återfallsförbrytare står för en oerhört hög andel i statistiken. Det behöver vi inte ens diskutera, där råder ingen oenighet!

Eftersom du trixade med siffrorna kände jag mig nödgad att bistå med lite allmän fakta kring återfall.

Citat:
"Jag förespråkar att låsa in fanskapet på livstid" - Exakt och då visar det ju det jag precis nämnde, att du bara tar ett perspektiv/hänsyn (dvs det repressiva) - och inget annat.

Vad sägs om brottsofferperspektivet och trygghetsperspektivet? Glömde du bort dem? är det inte i själva verket du som tittar väldigt snävt på saker?

Falska råtta

Citat:
Det är ju också det som gör att du inte kan/vill/vågar bemöta frågan om kostnaden, för där har du inga bra argument.

Jo. Mitt argument är att sluta slösa pengar på människor som med stor sannolikhet aldrig kommer bete sig. Genom att dramatiskt dra ner på kostnaderna för deras tillvaro så blir kostnaden inget problem. Därtill kommer livslång förvaring av samhällets avskum göra att det framledes behövs färre resurser till rättsväsendet som helhet eftersom det är en ytterst liten grupp som begår den stora majoriteten av alla brott. Lyckas man identifiera och låsa in dessa så kan vi börja snacka.

Citat:
Men jag kan konstatera att du inte vill/kan svara på huruvida det är rimligt att lägga "2,5 miljon kronor/år" (under 10-20 år) för att förhindra just den här personen från att begå fler inbrott.

Jag har redan svarat att kostnaden för svensk kriminalvård är orimligt hög. Minns du? Ska vi kolla historiken? Behöver du få det förklarat?

Du kan få en roligare fråga. Låt oss säga att vi med 100 % sannolikhet vet att en person kommer begå 200 inbrott innan han döms. Om vi kunde betala 2,5 miljon kronor/år för att förhindra detta, är det acceptabel kostnad eller ska vi låta honom begå inbrotten?

Citat:
Samt att du heller inte vill/kan svara på den (ännu enklare frågan) om dessa pengar kunnat användas till annat.

Pengar kan användas till vad fan som helst. Vad är det ens för fråga?
Citera
2026-08-11, 17:57
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ni får kalla det vad ni vill. Det var inte riktat mot någon här. Det var av en konsumentupplysning. Jag tycker mest det är märkligt att "en seriös regering" skall saluföra en slopning som är allt annat än en "slopning"...

Kan du nämna en svensk regering som inte sysslat med någon liknande branding? En enda?
Citera
2026-08-11, 17:59
Medlem
Citat:
Kan du nämna en svensk regering som inte sysslat med någon liknande branding? En enda?

Nej, dom är för jävla duktiga allihop på det där...och det gör inte att jag tycker bättre om det!
Citera
2026-08-11, 18:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, dom är för jävla duktiga allihop på det där...och det gör inte att jag tycker bättre om det!

Så varför betonar du specifikt att nuvarande regeringen gör det, när vi överens om att det är standard politikerförfarande?
Citera
2026-08-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Sverige är ett sjunkande skepp och vi är Europas mest fängslade folk om man räknar bort Ryssland och Turkiet.
Vad fan gaggar du om?
Citera
2026-08-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
En sak som händer är att en del personer kommer sluta med brott om de märker att det blir för mycket straff. Dessutom om standarden på fängelser blir lägre så kommer färre vilja vara i fängelse.

Vi har omkring 12 000 personer i häkte och fängelse nu ,vi kommer troligtvis inte få 30 000 utan det kommer var lägre.

Då vill jag bara informera dig om att man vill sänka häktningspresumtionen ("obligatorisk häktning") från minimistraffet 1,5 års fängelse till minimistraffet 1 års fängelse. Hur tänker du att det skall minska antalet personer i häkte?

Man har infört ungdomsfängelser i Kriminalvårdens regi, vilket gör att fler 15-17-åringar kommer begäras häktade - istället för att man i första hand skall överväga SIS-placering. Hur tänker du att det skall minska antalet personer i häkte?

Man sänker även straffmyndighetsåldern till 14 år, vilket gör att även 14-åringar kommer kunna häktas. Hur tänker du att det skall minska antalet personer i häkte?

Man har för avsikt att totalt genomföra straffhöjningar för 50 brott. Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?

Man har (etappvis) infört 3/4dels villkorlig frigivning, istället för tidigare 2/3. Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?

Man ändrat så att ansökan om att få sitt straff tidsbestämt får göras efter tidigast 12 år, istället för tidigare 10 år. Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?

Man har gjort det lättare att förverka eller skjuta upp villkorlig frigivning. Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?

Man kommer att ta bort presumtionen mot fängelse (dvs att utgångspunkten vid straffvärde under 1 års fängelse skall vara en icke frihetsberövande påföljd) och istället ha fängelse som utgångspunkt genom att ersätta nuvarande påföljdssystem med en ordning där man endast kan dömas till fängelse eller villkorligt fängelse. Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?

Man har infört den nya icke tidsbestämda påföljden säkerhetsförvaring. Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?

Man har infört "dubbla straff för gängkriminella". Hur tänker du att detta skall minska antalet personer i fängelse?
Citera
2026-08-11, 18:24
Medlem
Citat:
Så varför betonar du specifikt att nuvarande regeringen gör det, när vi överens om att det är standard politikerförfarande?

Det gjorde jag inte..

Jag deltager i en diskussion om förslaget kring "slopad mängdrabatt" (som nuvarande regering råkar ha lagt) och jag kommenterade att det inte var en slopad mängdrabatt och tillade att jag mest tycker det "är märkligt att en seriös regering skall saluföra en slopning som är allt annat än en slopning"...Jag har inte ens nämnt "nuvarande regering" eller "Tidö"...
Citera
2026-08-11, 18:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det gjorde jag inte..

Är det nån issue med dig att stå för vad du skriver?

Du skrev "Jag tycker mest det är märkligt att "en seriös regering" skall saluföra en slopning som är allt annat än en "slopning"..."

Pinsamt.
Citera
2026-08-11, 18:29
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Person 1 = Missbrukare som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem. Tidigare ostraffad

Person 2 = Missbrukare som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem. Tidigare endast dömd för narkotikabrott

Person 3 = Person som som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem, dömd vid 3 tidigare tillfällen för tillgreppsbrott

Person 4 = Person som som begår 200 villainbrott men bara döms för 30 av dem, dömd vid 8 tidigare tillfällen för tillgreppsbrott

Person 5 = Person som begår knivrån. En lång historik av ungdomsvård/fängelse och dömd vid 15 andra tillfällen
Lås in person 1-4 i 30 * 6 år (om det rör sig om 30 inbrott är det ju en tungt kriminell så maxstraffet är ok). Det här är praktiskt taget livstid, så det blir inga fler inbrott.
Knivar är livsfarliga och därmed är det grovt rån, person 5 ska in på 10 år då han tydligen har varit dum tidigare och därmed förtjänar maxstraff. Fast jag kan nog tycka att det maxstraffet borde höjas. Personlig åsikt.

Det var ju enkelt att vara domare!
Citera
2026-08-11, 18:34
Medlem
Citat:
Är det nån issue med dig att stå för vad du skriver?

Du skrev "Jag tycker mest det är märkligt att "en seriös regering" skall saluföra en slopning som är allt annat än en "slopning"..."

Pinsamt.

Apropå "pinsamt"...om du hade varit lite uppmärksam så hade du sett att jag tog bort samtliga citattecken från tidigare inlägg, då jag ersatte med nya citattecken. Det gjorde jag alltså för att inte ha "citat-tecken innanför citat-tecken". Jag fetskrev ju t.o.m "en seriös regering" för att förtydliga vad jag tidigare skrivit.

Så du har ingenting att hämta här. Det är nog bättre om du ägnar dig åt själva sakfrågorna, för det där gick ju inte särskilt bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in