2026-08-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tittar man på SCBs kurva över förväntat antal födslar per kvinna
https://static.bonniernews.se/gcs/patron/2024/01/1-1705402572252.png
så ser man en viss cyklicitet.
Men det är inte så enkelt som att befolkningen varierar i cykler (stora barnkullar föder stora barnkullar 20-25 år senare). Nej, det förväntade antalet födslar per kvinna är något annat: Det är en framtidsprobnos för hur många barn en kvinna fött när hennes fertila period är över. (Det finns alltså ingen koppling till antalet födda barn ett visst år).

Det finns samhällsfenomen som gör att kvinnor (dvs par) skaffar fler barn. Efter slutet av andra världskriget ökade optimismen och folk skaffade helt enkelt fler barn per par. Slutet på den kommunistiska diktaturen i Östeuropa (även kallad "The end of history"; hoppet om evig fred) skapade också positiva vibrationer. Likaså tycks det alltid komma en tillfällig topp i Sverige när drottningen eller någon prinsessa börjar skaffa barn.

Men nu är vi på en rekordlåg nivå, i antalet förväntade födslar per kvinna. Även där finns det ju underliggande trender och orsaker. Vad skulle dessa kunna vara?

- På papperet är svenskarna "rikare än någonsin tidigare"
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskarna-tre-ganger-rikare-pa-20-ar-miljardarerna-drar-ifran
Det BORDE ju borga för optimism, men tydligen skapar det inte längtan efter ännu ett barn.

- iPhone lanserades 2007 och därmed började svenskarna (och alla andra) böja nacken för den nya messias. Det sammanföll nästan exakt med den dittills uppåtgående trenden i barnafödande (som alltså toppade 2010).

- Klimatdebatten kom igång på allvar. Men det känns inte riktigt som den huvudsakliga orsaken. Vi hade ju genomlevt oljekris (1970-talet), bankkris (1990-talet) och Lehman-krashen (2008) utan motsvarande dipp i längtan efter barn. Och p-pillren slog ju redan igenom på bred front på 1960-talet. Så möjligheten till barnbegränsning har funnits länge.

För 30 år sedan sade prognosen att Sverige skulle ha 14 miljoner invånare år 2050. Idag är prognosen 11 miljoner.
Det är inte nödvändigtvis dåligt att barnafödandet (globalt) är på nedgång. Men det vore ju bra att förstå sin samtid.
Vad tror ni är orsaken?

Jag tror att orsaken är att folk inser att Sverige kommer att bli ett fattigt land inom kort. Vem vill att ens barn ska gå i skolan och bli slagen av bruschur varje dag? Vem vill dessutom bo på ålderdomshem där personalen misshandlar de boende? Vem vill att ens tonåringar ska skickas till ett meningslöst krig som vi inte har något med att göra? Listan över orsaker kan göras oändlig.

För typ 20-30 år sedan så behövde man inte låsa dörren efter sig när man gick hemifrån. Barnen kunde leka utomhus på kvällarna, även i storstäderna. Sen kom Mona, Fredrik och co och förstörde allt. Å andra sidan kunde svenskarna ha stoppat det, men valde att låta landet förfalla istället - ingen ville vara den där ondskefulla människan som sa stopp och belägg, 3 miljoner araber kommer med sitt pris!
Citera
2026-08-10, 17:08
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det är en perfekt storm:

- Smartphones och allt det för med sig: Dejtingappar, Tiktok, Instagram.
- Feminism
- Dålig arbetsmarknad. Pensioner höjs så folk sitter och hoardar tjänster. Ingen får lärlingsplatser. Universitetsstudier blir mindre värda.
- AI gör att folk oroar sig för att sina yrken ska ryka.
- Höga priser för hus
- Invandring
- Folk matas med dåliga nyheter
- Inget "community", ingen vill hjälpas åt att ta hand om andras barn. Boomer-generationen vill sätta sprätt på pengarna och resa, inte ta hand om barnbarn.
- Långa arbetsdagar. Är på jobbet 9 timmar, pendlar 1.5h tur och retur.
- Krig, Ukraina, Iran. Kina hotar Taiwan.
- Barn blir drogade vid tidig ålder utav skärmar, ständig dopamin. Jag ser Gen-Z på mitt jobb, många klarar inte av monotona uppgifter i timmar. Upp med telefonen direkt.
- Barn verkar lättare få diagnoser. Vissa jag känner har 2 NPF-barn. Jag har hört Polarn berätta när några öl slunkit ner. Han lever i ett rent helvete. Ena grabben har ADHD, andra har autism och slår sina föräldrar och pussar & bajsar i sängen varje natt. Han lever i ett helvete. Jag vill inte leva så.
- Childfree/barnfri-community växer starkare.

Ska jag fortsätta?

Bra! Lägg till låga hormonnivåer, ungdomarna saknar ju intresse för sex. För män har det ungefär halverats på 50 år.
Citera
2026-08-10, 17:08
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Vad tror ni är orsaken?

Trenden är glasklar över hela västvärlden.
Redan för 20 år sen var det bara Irland och Island som låg över 2,1 i snitt, och även för dem har det nu sjunkit till nivåer som förvisso är katastrofala om man tänker vägra ta in invandrare som täcker upp det enorma bortfallet i arbetskraft, men som förstås är gynnsamma för klimatet, eftersom västländerna släpper ut så oerhört mycket mer växthusgaser än övriga världen - undantaget Kina och Indien dit vi har outsourcat merparten av vår produktion. De släpper alltså ut å våra vägnar.

Vad det beror på är att de flesta i väst inte vill ha särskilt många barn. Runt 1/4 avstår helt och bland dem som ändå skaffar är 1, max 2 det vanligaste.
Citera
2026-08-10, 17:09
Medlem
Dels beror det på att vi har ett ojämlikt samhälle samt att barn begränsar ens frihet bland annat pga skolplikten.
Citera
2026-08-10, 17:11
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Det är en perfekt storm:

- Smartphones och allt det för med sig: Dejtingappar, Tiktok, Instagram.
- Feminism
- Dålig arbetsmarknad. Pensioner höjs så folk sitter och hoardar tjänster. Ingen får lärlingsplatser. Universitetsstudier blir mindre värda.
- AI gör att folk oroar sig för att sina yrken ska ryka.
- Höga priser för hus
- Invandring
- Folk matas med dåliga nyheter
- Inget "community", ingen vill hjälpas åt att ta hand om andras barn. Boomer-generationen vill sätta sprätt på pengarna och resa, inte ta hand om barnbarn.
- Långa arbetsdagar. Är på jobbet 9 timmar, pendlar 1.5h tur och retur.
- Krig, Ukraina, Iran. Kina hotar Taiwan.
- Barn blir drogade vid tidig ålder utav skärmar, ständig dopamin. Jag ser Gen-Z på mitt jobb, många klarar inte av monotona uppgifter i timmar. Upp med telefonen direkt.
- Barn verkar lättare få diagnoser. Vissa jag känner har 2 NPF-barn. Jag har hört Polarn berätta när några öl slunkit ner. Han lever i ett rent helvete. Ena grabben har ADHD, andra har autism och slår sina föräldrar och pissar & bajsar i sängen varje natt. Han lever i ett helvete. Jag vill inte leva så.
- Childfree/barnfri-community växer starkare.

Ska jag fortsätta?
Allt utom vaxxet?
Citera
2026-08-10, 17:14
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Allt utom vaxxet?

Jag är mer realist än konspiratorisk.
Men tror du på det så gör jag ingen sak av det.
Citera
2026-08-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ska jag fortsätta?

Jag kan fortsätta åt dig.

- Dina vita barn tillhör staten. Skolplikt betyder att du inte får homeschoola.
- Skolplikt betyder att barnen proppas fulla med antivitism och LBTP sedan innan de kan läsa och skriva
- LPTB betyder att sonen kommer hem från skolan en dag och säger att han är flicka
- Du nekar och vips har lärarna skickat soc på dig
- Du är dålig, förtryckande, [vit] förälder och förlorar vårdnaden för alltid
- Lärarna vågar inte indoktrinera Mohammeds barn med LTPB
- Mohammed får behålla sina barn
- Mohammeds barn skriker och jävlas i klassrummet, våldtar din dotter och pissrånar din son
Citera
2026-08-10, 17:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

- iPhone lanserades 2007 och därmed började svenskarna (och alla andra) böja nacken för den nya messias. Det sammanföll nästan exakt med den dittills uppåtgående trenden i barnafödande (som alltså toppade 2010).

- Klimatdebatten kom igång på allvar. Men det känns inte riktigt som den huvudsakliga orsaken. Vi hade ju genomlevt oljekris (1970-talet), bankkris (1990-talet) och Lehman-krashen (2008) utan motsvarande dipp i längtan efter barn. Och p-pillren slog ju redan igenom på bred front på 1960-talet. Så möjligheten till barnbegränsning har funnits länge.

Vad tror ni är orsaken?

För varje stor ekonomisk kris ( Oljekrisen den värsta. 10 år lång där siffrorna verkligen rasade) genom Lehman, genom våra svenska finanskris 90-talet så minskar barnafödandet för att aldrig komma ikapp till nästa stora ekonomiska kris . Vi är uppe mitt i en lika stor kris. Från Covid till den stora inflationen världen över i postcovidekonomin som vi just nu lever i. I dokumentären jag tipsar om nedan, visar att par med 1,2,3 eller 4 barn är fortfarande lika många till antalet. Och att det är andelen par med noll barn som har ökat kraftigt

I den utmärkta " Birthgap" en dokumentär som tog 7 år att sätta ihop efter att ha besökt 24 länder gör ett (utmärkt) försök att förklara den globala nedgången i barnfödande.
https://www.youtube.com/watch?v=m2GeVG0XYTc&t=2224s
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-10 kl. 17:23.
Citera
2026-08-10, 17:20
Medlem
zombie-nations avatar
Finns 10 trådar med samma trådstart. Så jävla tröttsamt.
Citera
2026-08-10, 17:22
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcity4000
Jag kan fortsätta åt dig.

- Dina vita barn tillhör staten. Skolplikt betyder att du inte får homeschoola.
- Skolplikt betyder att barnen proppas fulla med antivitism och LBTP sedan innan de kan läsa och skriva
- LPTB betyder att sonen kommer hem från skolan en dag och säger att han är flicka
- Du nekar och vips har lärarna skickat soc på dig
- Du är dålig, förtryckande, [vit] förälder och förlorar vårdnaden för alltid
- Lärarna vågar inte indoktrinera Mohammeds barn med LTPB
- Mohammed får behålla sina barn
- Mohammeds barn skriker och jävlas i klassrummet, våldtar din dotter och pissrånar din son

Jo jag tänker bara på negern som våldtog och slog lilla Luna i Skellefteå till en grönsak. Vill aldrig att det ska hända mina barn, jag hade fan dödat alla..
Citera
2026-08-10, 17:22
Medlem
Många bra svar i tråden redan.

Dagens familjeliv är verkligen ingen barnlek (no pun intended). Man måste både vilja och orka ta sig an kriget. Det kostar massor av tid, energi och pengar, och det är mycket som kan gå fel. Många har insett att barn inte längre är ett måste och väljer därför gladeligen bort det. För många väger möjligheten att leva fritt och bekvämt i en hyperkapitalistisk värld tyngre än den meningsfullhet som barn kan ge.
Citera
2026-08-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Tren eftersom västländerna släpper ut så oerhört mycket mer växthusgaser än övriga världen - undantaget Kina och Indien dit vi har outsourcat merparten av vår produktion. De släpper alltså ut å våra vägnar.
Helt Off-Topic, men du har lite fel i dina siffror: EU27 är inte längre en stor utsläppare av växthusgaser. Per person släpper vi ut ungefär lika mycket som Sydamerika och mycket mindre än folkrika Asien.

Och vem släpper ut å vems vägnar? Hälften av Sveriges koldioxidutsläpp kommer från sådant vi exporterar (stål, skog, papper, massa, aluminium etc).
Och kom ihåg att 1/4 av Sveriges invånare är importerade. Deras utsläpp bokförs på Sverige, men utan dem skulle våra utsläpp vara betydligt lägre. Samma sak gäller flera stora europeiska länder.

Dina uppgifter känns gamla, eller så bokför du rysslands utsläpp på oss, vilket ju inte känns så relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in