Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Det är förvisso sant, men nativiteten är väl ännu lägre i Asien. Kina (1,0) och Sydkorea (0,75) ligger i botten, trots möjlighet att köpa hjälp. Thailand har lika lågt som Sydkorea. De muslimska länderna i Asien ligger förstås på eller över 2,1 (vilket anses vara jämvikt). Förvånande nog så ligger även Indien ganska högt (1,9), men där sjunker födelsetalen drastiskt för storstadsborna.
Kina hade fram till 2018 lag på max 1 barn, staten utökade till max 2. Och sen utökade staten på nytt till 3+ år 2023 om jag inte missminner mig. Så det är en delförklaring vad gäller Kina. Kulturen kring 1 barn sitter djupt, djupt och kommer nog så att göra ett tag framöver.
Vidare är det svindyrt med barn i Kina. Eftersom kulturen varit max 1 barn så öses det ner pengar i det här enda barnet från 2 föräldrar + 4 far- och morföräldrar. Varenda unge har 6 vuxna som öser pengar på en. Det gör att allt som har med barn att göra är snordyrt.
Sydkorea har jag sämre koll på mer än att jag vet att dom och Japan har liknande demografiska bekymmer.
Vietnam har nyligen presenterat ny politik. Om det är utökat barnbidrag eller om det är skattelättnader vågar jag inte svara på men de försöker muta folk att skaffa fler barn. Typ som Ungern gjort i Europa. Får se hur det lyckas.
Jag antar att ett av bekymren även om det är billigt att köpa hjälp så är det framförallt medelklass och upp som har råd. De som är underklass och arbetarklass är de som blir inköpta som hjälp. Så på totalen föder dessa färre barn medan det bara är de med pengar som har råd att föda.