2026-08-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
På kontinenten - exempelvis Tyskland, Belgien, Italien, Frankrike, Storbritannien eller Nederländerna - går den ena (kvinnan) ner ordentligt i tid för annars går inte pusslet ihop. I Asien köper man in hjälp. En Nanny som tar hand om barn eller tvätt/städ/hushåll/mat. I Sydamerika har man en mormor/farmor som löser detta. I Sverige görs inte detta och vi har lika många/få timmar på dygnet som alla andra. Och så går folk in i väggen till vänster och höger istället.
Det är förvisso sant, men nativiteten är väl ännu lägre i Asien. Kina (1,0) och Sydkorea (0,75) ligger i botten, trots möjlighet att köpa hjälp. Thailand har lika lågt som Sydkorea. De muslimska länderna i Asien ligger förstås på eller över 2,1 (vilket anses vara jämvikt). Förvånande nog så ligger även Indien ganska högt (1,9), men där sjunker födelsetalen drastiskt för storstadsborna.
Citera
2026-08-10, 16:30
Medlem
FetBukLitenKuks avatar
Bostadsmarknaden och att barn har blivit så in i helvete dyrt.
Allt är dyrt och all nyhetsrapportering dyster.
Digitaliseringen.
Ökad narcissism i samhället.
Krig i Europa
För att inte tala om Könskriget mellan män och kvinnor
Alla tycker att allt är pinsamt (cringe).. pinsamt att ha kille.
Citera
2026-08-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är förvisso sant, men nativiteten är väl ännu lägre i Asien. Kina (1,0) och Sydkorea (0,75) ligger i botten, trots möjlighet att köpa hjälp. Thailand har lika lågt som Sydkorea. De muslimska länderna i Asien ligger förstås på eller över 2,1 (vilket anses vara jämvikt). Förvånande nog så ligger även Indien ganska högt (1,9), men där sjunker födelsetalen drastiskt för storstadsborna.
Kina hade fram till 2018 lag på max 1 barn, staten utökade till max 2. Och sen utökade staten på nytt till 3+ år 2023 om jag inte missminner mig. Så det är en delförklaring vad gäller Kina. Kulturen kring 1 barn sitter djupt, djupt och kommer nog så att göra ett tag framöver.

Vidare är det svindyrt med barn i Kina. Eftersom kulturen varit max 1 barn så öses det ner pengar i det här enda barnet från 2 föräldrar + 4 far- och morföräldrar. Varenda unge har 6 vuxna som öser pengar på en. Det gör att allt som har med barn att göra är snordyrt.

Sydkorea har jag sämre koll på mer än att jag vet att dom och Japan har liknande demografiska bekymmer.

Vietnam har nyligen presenterat ny politik. Om det är utökat barnbidrag eller om det är skattelättnader vågar jag inte svara på men de försöker muta folk att skaffa fler barn. Typ som Ungern gjort i Europa. Får se hur det lyckas.

Jag antar att ett av bekymren även om det är billigt att köpa hjälp så är det framförallt medelklass och upp som har råd. De som är underklass och arbetarklass är de som blir inköpta som hjälp. Så på totalen föder dessa färre barn medan det bara är de med pengar som har råd att föda.
Citera
2026-08-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Många vill nog inte förstöra sina bekväma liv med att skaffa barn?
Kan också tänka mig att en anledning är att skilsmässobarn vet hur det kan vara/bli och vill inte gå igenom det som både föräldrarna och dom själva gjorde igen.
Citera
2026-08-10, 16:43
Medlem
Är man ett par och båda jobbar inom LO och man går isär och ena föräldern blir ensamstående. Då får man leva fattigt. Det är inte värt det. Endast kontorsfolk har råd att skaffa barn.
Citera
2026-08-10, 16:45
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ok, Sverige har inte haft krig på flera 100 år så det är ju inte konstigt att det föds lite barn med den logiken!

Födslotalen ökade efter andra världskrigets slut då folk åter igen fick hopp om framtiden, det är en viss skillnad. Nu var det inte något du påstod ska sägas.

Annars vad det gäller trådens frågeställning... Först och främst bor folk nu för tiden hemma med sina föräldrar orimligt länge på grund av bostadsbristen. Tror inte man funderar så mycket på att sätta barn till världen då. Dessutom kan man väl ana att även dessa barn kommer bo kvar hemma orimligt länge. Det är över ett kvartssekel sedan vi lämnade 1900-talet bakom oss.
Citera
2026-08-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Många vill nog inte förstöra sina bekväma liv med att skaffa barn?
Iallafall inte mer än 1-2 st. Och en del vill inte ha några alls.
Citera
2026-08-10, 16:50
Medlem
PK-befriads avatar
Glöm inte att covidvaxxet sannolikt saboterade vissa kvinnors möjligheter att få barn. Det var många rapporter om rubbade menscykler och påverkan på fertilitet när det begav sig.

Fast sådant får man ju inte ta upp för det skulle innebära att våra makthavare gjort ett allvarligt misstag och det går inte för sig när Agenda 2030 ska genomföras av dem. Då måste de ses som felfria. Den enda som saker får skyllas på är Vladimir Putin.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-08-10 kl. 16:56.
Citera
2026-08-10, 16:54
Medlem
Det enklaste förklaringen är att folk helt enkelt inte vill ha barn och leva familjelivet, vilket det är i mitt fall. De är antingen inte intresserade eller så vet de att de inte lämpar sig för familjelivet, vilket kan bero på hälsa, psyke, personlighet eller andra liknande faktorer. Folk låter inte bli att skaffa barn för klimatet, krig, brottslighet, inflation, tidsbrist etc. Dessa är snarare bara acceptabla orsakae man kan ge som svar när det frågas, för att rakt ut säga att man inte vill ha barn är fortfarande tyvärr en tabu.
Citera
2026-08-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tittar man på SCBs kurva över förväntat antal födslar per kvinna
https://static.bonniernews.se/gcs/patron/2024/01/1-1705402572252.png
så ser man en viss cyklicitet.
Men det är inte så enkelt som att befolkningen varierar i cykler (stora barnkullar föder stora barnkullar 20-25 år senare). Nej, det förväntade antalet födslar per kvinna är något annat: Det är en framtidsprobnos för hur många barn en kvinna fött när hennes fertila period är över. (Det finns alltså ingen koppling till antalet födda barn ett visst år).

Det finns samhällsfenomen som gör att kvinnor (dvs par) skaffar fler barn. Efter slutet av andra världskriget ökade optimismen och folk skaffade helt enkelt fler barn per par. Slutet på den kommunistiska diktaturen i Östeuropa (även kallad "The end of history"; hoppet om evig fred) skapade också positiva vibrationer. Likaså tycks det alltid komma en tillfällig topp i Sverige när drottningen eller någon prinsessa börjar skaffa barn.

Men nu är vi på en rekordlåg nivå, i antalet förväntade födslar per kvinna. Även där finns det ju underliggande trender och orsaker. Vad skulle dessa kunna vara?

- På papperet är svenskarna "rikare än någonsin tidigare"
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskarna-tre-ganger-rikare-pa-20-ar-miljardarerna-drar-ifran
Det BORDE ju borga för optimism, men tydligen skapar det inte längtan efter ännu ett barn.

- iPhone lanserades 2007 och därmed började svenskarna (och alla andra) böja nacken för den nya messias. Det sammanföll nästan exakt med den dittills uppåtgående trenden i barnafödande (som alltså toppade 2010).

- Klimatdebatten kom igång på allvar. Men det känns inte riktigt som den huvudsakliga orsaken. Vi hade ju genomlevt oljekris (1970-talet), bankkris (1990-talet) och Lehman-krashen (2008) utan motsvarande dipp i längtan efter barn. Och p-pillren slog ju redan igenom på bred front på 1960-talet. Så möjligheten till barnbegränsning har funnits länge.

För 30 år sedan sade prognosen att Sverige skulle ha 14 miljoner invånare år 2050. Idag är prognosen 11 miljoner.
Det är inte nödvändigtvis dåligt att barnafödandet (globalt) är på nedgång. Men det vore ju bra att förstå sin samtid.
Vad tror ni är orsaken?

Finns kanske inte så många bra kandidater 🤣
Citera
2026-08-10, 17:03
Medlem
Biggedys avatar
Det är en perfekt storm:

- Smartphones och allt det för med sig: Dejtingappar, Tiktok, Instagram.
- Feminism
- Dålig arbetsmarknad. Pensioner höjs så folk sitter och hoardar tjänster. Ingen får lärlingsplatser. Universitetsstudier blir mindre värda.
- AI gör att folk oroar sig för att sina yrken ska ryka.
- Höga priser för hus
- Invandring
- Folk matas med dåliga nyheter
- Inget "community", ingen vill hjälpas åt att ta hand om andras barn. Boomer-generationen vill sätta sprätt på pengarna och resa, inte ta hand om barnbarn.
- Långa arbetsdagar. Är på jobbet 9 timmar, pendlar 1.5h tur och retur.
- Krig, Ukraina, Iran. Kina hotar Taiwan.
- Barn blir drogade vid tidig ålder utav skärmar, ständig dopamin. Jag ser Gen-Z på mitt jobb, många klarar inte av monotona uppgifter i timmar. Upp med telefonen direkt.
- Barn verkar lättare få diagnoser. Vissa jag känner har 2 NPF-barn. Jag har hört Polarn berätta när några öl slunkit ner. Han lever i ett rent helvete. Ena grabben har ADHD, andra har autism och slår sina föräldrar och pissar & bajsar i sängen varje natt. Han lever i ett helvete. Jag vill inte leva så.
- Childfree/barnfri-community växer starkare. Det är inte samma stigma att vara barnfri.

Ska jag fortsätta?
Senast redigerad av Biggedy 2026-08-10 kl. 17:11.
Citera
2026-08-10, 17:05
Avstängd
födelseöverskott på över 7000 förra året ingen katastrof allt är bara propaganda för mera ansvralös invandring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in