"Sverige ska vara ett land fritt från rasism och hatbrott." deklareras stolt på regeringens hemsida:
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-land-fritt-fran-rasism-och-hatbrott/
Vidare:
Citat:
Regeringens handlingsplan innehåller såväl breda åtgärder för att bekämpa rasism som specifika åtgärder för att fånga upp olika gruppers utsatthet. Med tydliga mål och strukturer för uppföljning ska handlingsplanen bidra till ett träffsäkert och långsiktigt arbete på området. Handlingsplanens fyra fokusområden är skola, rättsväsende, välfärd och offentliga verksamheter samt arbetsliv.
Men att vara rasist ingår väl rimligen i min lagstadgade yttrande- och åsiktsfrihet? Det finns många folkgrupper jag inte gillar, t ex somalier och judar. Men nu har regeringen alltså bestämt att jag inte får tycka så längre..?
(Rätta mig gärna om jag har fel.)
Kort sagt: jag kan inte minnas att vi haft någon folkomröstning i den här frågan, och även om vi hade haft det:
Sedan när får regeringen bestämma vad svenskar ska tycka och tänka? Sådan detaljstyrning hör väl inte hemma i en demokrati?
Vad säger ni andra här på Flashback? Är ni OK med att staten bestämmer vilka åsikter ni som medborgare får ha och inte?
Edit: OBS! Jag talar givetvis inte om hatbrott och hets mot folkgrupp, vilka är allvarliga lagbrott. Jag talar om din och min rätt att vara rasister, dvs att
känna avsky och äckel inför vissa folkgrupper; eller inför vissa individer pga att de tillhör en viss grupp. Man kanske tycker att Özz Nujen är för hårig osv - det tycker han även själv enligt egen utsago; det är därför han väljer att vara singel.