2026-08-13, 19:15
Medlem
Jag har inte några problem med att beskattas INKOMSTER, när man faktiskt tjänar pengar. Men att beskatta ägande i form av tillgångar är helt vansinnigt. Förmögenhetsskatt och arvskatt kan ge oerhört stor skada.

Exempel på risker vid förmögenhetsskatt
En företagare som äger ett företag som tidigare varit lönsamt men de senaste året har man gjort förlust. Ägaren behöver skjuta in kapital i företaget för att rädda det. Att då samtidigt behöva betala förmögenhetsskatt riskerar att personen inte har pengar att skjuta in i företaget. Utan kapitaltillskott så behöver företaget troligen sparka personal.

Exempel på riskerar vid arvskatt
Företagets grundare dör och barnen får ärva företaget värt 10 miljoner. De behöver då låna pengar till skatt alternativ att plocka ut hög lön. Att betala 3 miljoner i arvskatt innebär att de behöver plocka ut runt 6 miljoner i lön för att först betala inkomstskatt och sedan arvskatt. Risken att företaget går under är uppenbar.

Förmögenhetsskatt och Arvskatt leder tyvärr till att företag riskerar att gå under och ge arbetslöshet.
Att beskatta inkomster är inte alls lika dåligt.
Citera
2026-08-15, 07:30
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Du glömde NÖJESSKATTEN. Vill du återinföra nöjesskatten också? Ha, ha, ha
Särskild livsmedelsskatt eller som den kallades lyxskatt på choklad och godis, försvann 1991 men kanske Magda har tankar på införa den igen om hon vinner valet? Haha fan kanske starta en tråd om fantastiska skatter som försvunnit.

Har efter den här tråden förberett mig ifall fel gäng vinner, allt klart med tömma isk på kr ner till inte rik nivå. Flytta kr till annat land där jag redan har konto också klart, både med Svensk bank och bank i annat land. Sen får jag återköpa aktier från utlandet om jag vill satsa på att ha samma portfölj som idag.
Tog inte mer än par telefon samtal med bankman osv så är allt förberett hur man ska göra, men är inte miljardär men miljonär och i riskzon för förmögenhetsskatt, extra skatt på isk osv som en del partier redan gnäggat om man ska ge sig på.

Det var steg 1, steg 2 är flytta om det behövs, har bekvämt boende i Italien sen länge och med en sådan åtgärd så får lilla staten i princip bara fastighetsavgift från mig då jag äger här. Idag får de det, + allt jag konsumerar i Sverige med moms, skatter drivmedel, el etc.

Hoppas inte behöva göra varken steg 1 eller steg 2. Men min situation med slutat arbeta tidigt och lever på avkastning av kapital så är det inte gynnsamt läge att det jag köpt för redan skattade pengar och sparat åter igen ska skattas på något vis och därmed urholka min ekonomi som jag byggt upp genom arbete i princip, en del vinst från hus mm men då betalt skatten som man ska.

Men som sagt, trivs som fan i Sverige och är helst kvar här, men blir lätt italienare om de jävlas för mycket. Besöka Sverige kan jag göra närsomhelst och kan vara här nästan 50% utan det händer något. Sen lite svårt för staten kontrollera om jag här 50% eller 80% eller mer. De klarar ju inte av att få ut folk som vistas åratal illegalt i landet så….
Citera
2026-08-15, 07:40
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Särskild livsmedelsskatt eller som den kallades lyxskatt på choklad och godis, försvann 1991 men kanske Magda har tankar på införa den igen om hon vinner valet? Haha fan kanske starta en tråd om fantastiska skatter som försvunnit.

Har efter den här tråden förberett mig ifall fel gäng vinner, allt klart med tömma isk på kr ner till inte rik nivå. Flytta kr till annat land där jag redan har konto också klart, både med Svensk bank och bank i annat land. Sen får jag återköpa aktier från utlandet om jag vill satsa på att ha samma portfölj som idag.
Tog inte mer än par telefon samtal med bankman osv så är allt förberett hur man ska göra, men är inte miljardär men miljonär och i riskzon för förmögenhetsskatt, extra skatt på isk osv som en del partier redan gnäggat om man ska ge sig på.

Det var steg 1, steg 2 är flytta om det behövs, har bekvämt boende i Italien sen länge och med en sådan åtgärd så får lilla staten i princip bara fastighetsavgift från mig då jag äger här. Idag får de det, + allt jag konsumerar i Sverige med moms, skatter drivmedel, el etc.

Hoppas inte behöva göra varken steg 1 eller steg 2. Men min situation med slutat arbeta tidigt och lever på avkastning av kapital så är det inte gynnsamt läge att det jag köpt för redan skattade pengar och sparat åter igen ska skattas på något vis och därmed urholka min ekonomi som jag byggt upp genom arbete i princip, en del vinst från hus mm men då betalt skatten som man ska.

Men som sagt, trivs som fan i Sverige och är helst kvar här, men blir lätt italienare om de jävlas för mycket. Besöka Sverige kan jag göra närsomhelst och kan vara här nästan 50% utan det händer något. Sen lite svårt för staten kontrollera om jag här 50% eller 80% eller mer. De klarar ju inte av att få ut folk som vistas åratal illegalt i landet så….

Jag är också omätligt rik och funderar på att köpa en villa vid stranden av Lago di Como. Vad tror du om det?

Jag tänkte reka lite först och ta in på det här stället:

https://www.youtube.com/watch?v=DPl_QZ5WmtY
Senast redigerad av Comitium 2026-08-15 kl. 07:44.
Citera
2026-08-17, 07:50
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag är också omätligt rik och funderar på att köpa en villa vid stranden av Lago di Como. Vad tror du om det?

Jag tänkte reka lite först och ta in på det här stället:

https://www.youtube.com/watch?v=DPl_QZ5WmtY
Det där området duger och bo på kan jag tycka. Se till få en villa med lite tomt så din trädgårdsmästare kan odla färska grödor åt dig och gärna plats för ett gäng vinrankor så du kan producera ditt eget vin, imponerar alltid på gäster när man tar fram en flaska.
Citera
2026-08-17, 09:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Det där området duger och bo på kan jag tycka. Se till få en villa med lite tomt så din trädgårdsmästare kan odla färska grödor åt dig och gärna plats för ett gäng vinrankor så du kan producera ditt eget vin, imponerar alltid på gäster när man tar fram en flaska.

Yes, yes!
Citera
2026-08-17, 11:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag tycker gott vi kan beskatta de!
De flesta av Sveriges miljardärer betalar redan extremt stora belopp i skatt.

De tio största skattebetalarna betalade över två miljarder i skatt 2024.

Vad är det som är fel med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in