2026-08-09, 23:44
Medlem
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?
Citera
2026-08-09, 23:49
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag tycker gott vi kan beskatta de!
Citera
2026-08-09, 23:53
Medlem
Dom har alltid möjligheter, t ex Ikea, Tetra Pak och Nordea flyttade verksamheten utomlands, där försvann mycket skatteinkomster som löntagare får "täcka upp" samt personer flyttat t ex sportprofiler m fl.
Citera
2026-08-09, 23:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Jag försöker bli mer politiskt insatt hela tiden och känner hur jag är vänster i vissa frågor och höger i vissa frågor. En fråga som jag däremot fastnat lite på är huruvida det är bra för Sverige att ha miljardärer eller ej.

Man kan prata om detta båda när det gäller världen och när det gäller nationen, det kanske är mer relevant när det gäller världen egentligen. Vi säger att det finns ett visst ”antal pengar” i Sverige, jag förstår att pengar går ut och in i ett land men det är någorlunda jämnt i alla fall hur mycket pengar som finns i Sverige. Om 30 personer har över en miljard var så skulle dom kunna hjälpa den vanliga befolkningen så SJUKT mycket. Vi säger att dom haft 1,3 miljarder var men blir beskattade så dom har 1,1 miljard var (hypotetiskt, men för att göra ett exempel), det hade gett 6 miljarder som hade kunnat hjälpa folk som har det tufft.

Man pratar om att det ska lönas att jobba hårt men det är fan inte dom som jobbat hårdast som är dessa miljardärer och OM du nu tror att det är dom som jobbat hårdast så kan du va trygg i att dom kommer ha EXTREMA mängder pengar även om det skulle införas en miljardärsskatt.

Ekvationen är enkel, ju mer pengar de rikaste har, desto mindre pengar har alla andra. Hur kan man tycka att det är ”viktigt” för Sverige att dom här rikaste ska bli ännu rikare?

Jag har en bättre idé än dig: lägg ner allt bistånd, sluta ge pengar till bidragsbabbar, lägg ner Public Service, lägg ner onödiga myndigheter: då behöver vi inte beskatta miljardärerna hårt. Fast det är väl rasistiskt enligt dig?
Citera
2026-08-09, 23:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom har alltid möjligheter, t ex Ikea, Tetra Pak och Nordea flyttade verksamheten utomlands, där försvann mycket skatteinkomster som löntagare får "täcka upp" samt personer flyttat t ex sportprofiler m fl.

Tycker du att det var rätt att jaga storbolag utomlands?
Citera
2026-08-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tycker du att det var rätt att jaga storbolag utomlands?
Tror du misstolkar mig, igen...
Citera
2026-08-09, 23:56
Medlem
Stenballes avatar
Jag är egen företagare och höginkomsttagare, och jag håller med dig.
Jag har råd att betala mer i skatt, och tycker att jag borde göra det till förmån för de som har lägre inkomster och större behov.
Inkomstskillnader kommer alltid att finnas, och det behöver vara så, men vi lever i ett samhälle där (inkomst)klyftorna ökar, och det är inte bra.
Citera
2026-08-09, 23:59
Medlem
haha, du tror några enstaka miljarder hjälper folk i sverige?

En sjuksköterska kostar staten ca 600k per år.

600k x 10 = 6 miljoner
600k x 100= 60 miljoner
600k x 1000= 600 miljoner
100k x 10000= 6 miljarder.

Ska du ge pensinärerna 1000kr extra i månaden kommer det kosta 2.3 miljarder årligen.
Sen har du massa invandrare som du ska hjälpa också.
Du inser nog själv att några miljarder inte ör mycket pengar för att hjälpa folk.

jag tycker som så att har man tjänat ihop 1 miljard förtjänar man också att göra vad man vill med pengarna.
Citera
2026-08-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691

För om de beskattas för hårt så dra dem, många av dem är ju säkert företagsentreprenör eller likanande personer som kan medföra stort värde till landet. Dra dem så tar de kanske bolaget med sig...
Citera
2026-08-10, 00:05
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är hurfrågan som är svår. Man kan inte tvångslikvidera aktier.
Citera
2026-08-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det är hurfrågan som är svår. Man kan inte tvångslikvidera aktier.
Precis, det är inte kontanter dessa har, det blir en fortsättning på "löntagarfonder" i så fall.
Om det gått igenom undrar hur mycket man hade hunnit "stjäla" till dags dato, kommer inte ihåg hur stor del det avsåg per år, blir ju också för varje år så återstår mindre andel aktier kvar i bolaget.
Citera
2026-08-10, 00:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jag har en bättre idé än dig: lägg ner allt bistånd, sluta ge pengar till bidragsbabbar, lägg ner Public Service, lägg ner onödiga myndigheter: då behöver vi inte beskatta miljardärerna hårt. Fast det är väl rasistiskt enligt dig?

Det är inte dina tankar, det kommer direkt från Sd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in