2026-09-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Också? För att det ska funka betyder att du måste tona ner invandringsfrågan för att ge utrymme åt annat också, eftersom du uppenbarligen inte vill rösta på de partier som gör mest för att lösa problemet med invandring.

Att tex ta upp frågan om avkriminalisering av marijuana behöver inte betyda att vi radikalt tonar ned invandringsfrågan

Citat:
Så du börjar med att laga din fönsterhiss istället för det är roligare och bekvämare, och tänker att jag får byta oljan till våren istället när det är varmt ute. Motorn skär 2 veckor senare. Bilen blir skrot och du är en idiot för att du hade förberett allt och hade kunskapen för att lösa problemet, men du valde att prioritera annat onödigt skit istället. Och din fungerande fönsterhiss gör föga nytta när bilen blev skrotad. Men du bytte ju åtminstone oljefiltret så du prioriterade inte helt bort oljeservicen, visst?

Så du tror verkligen inte att vi kan hålla två bollar i luften samtidigt? Behöver inte vara marijuana. Kan lika gärna vara kärnkraft, bensinen, skolan etc
Citera
2026-09-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Att tex ta upp frågan om avkriminalisering av marijuana behöver inte betyda att vi radikalt tonar ned invandringsfrågan

Så du tror verkligen inte att vi kan hålla två bollar i luften samtidigt? Behöver inte vara marijuana. Kan lika gärna vara kärnkraft, bensinen, skolan etc
Så.. vilka riksdagspartier har legalisering som hjärtefråga, men också är starkt emot invandring, är för återvandring och vill ha hårdare straff? Eller hade du tänkt slösa din värdefulla röst på nått litet bondeparti som aldrig har en chans att komma nånstans?
Citera
2026-09-05, 18:46
Medlem
Citat:
Också? För att det ska funka betyder att du måste tona ner invandringsfrågan för att ge utrymme åt annat också, eftersom du uppenbarligen inte vill rösta på de partier som gör mest för att lösa problemet med invandring.

Du har inte bytt olja i din bil på 7000 mil och nu börjar det tillåmed skramla från motorn så nu är det panik. Du åker och köper olja och oljefilter och du börjar med att lossa oljefiltret och skruvar i ett nytt. Men du blir lite lat mitt i och orkar inte byta oljan, för det är så jobbigt och trist att ligga under bilen en kall höstdag och du är en snålkuk som inte vill lämna in bilen. Så du börjar med att laga din fönsterhiss istället för det är roligare och bekvämare, och tänker att jag får byta oljan till våren istället när det är varmt ute. Motorn skär 2 veckor senare. Bilen blir skrot och du är en idiot för att du hade förberett allt och hade kunskapen för att lösa problemet, men du valde att prioritera annat onödigt skit istället. Och din fungerande fönsterhiss gör föga nytta när bilen blev skrotad. Men du bytte ju åtminstone oljefiltret så du prioriterade inte helt bort oljeservicen, visst?

Mer eller mindre samtliga små konstellationer som 2021/2022 vart "foxtrot" byggde till 95% sin grund ekonomi till en början på att sälja cannabis.

Intresset för cannabis ökar lavinartat i hela världen, vi blir bara en mer och mer attraktiv plats för kriminella kaos blattar, så länge narkotikapolitiken stramas åt kommer vi i långa loppet få mer och mer kriminella organisationer oavsett vad som görs i övrigt politiskt.

Och nej, det finns inga andra droger där kunderna är så pass exemplariska som dem är inom cannabis handeln, alltså är det enormt mycket mer jobb att sälja kokain, amfetamin och diverse opiater - alltså enormt mycket svårare att bygga någon som helst grund ekonomi då dem regelbundna köparna för senare nämnda droger är en pain in the ass, och dem vettiga brukarna inom den kategorin handlar enbart sporadiskt - cannabis brukarna köper frekvent och är i 99% av fallen reko.

Har du något intresse i att det skall bildas mindre kriminella invandrar grupperingar är att flytta bort cannabisen från deras ekonomi med all säkerhet den mest effektiva.
Citera
2026-09-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Jag har förstått att i USA överreglerade de marknaden vilket lett till massor av problem.
Bruket har ju också ökat i alla länderna.
Men du ser inga nackdelar alls?
Brukar du själv?

Olika stater gjorde på olika sätt i USA och de har olika historia kring cannabis som formade kulturen. California är lite mer vilda västern och dum lagstiftning men i Colorado t.ex. har de utfört en mycket mer lyckad legalisering.

Jag visade precis att bruket inte ökat i Kanada enligt rapporten, så det stämmer inte för alla länder. Du får ge exempel och källa om du vill diskutera ett specifikt land.

Vilka nackdelar tänker du på? När cannabisen redan etablerat sig så finns det få nackdelar att reglera marknaden snarare än att ge hela marknaden till gängkriminella som får tjäna in miljarder. Att gå hårt mot brott löser inte det underliggande problemet att befolkningen vill ha detta, och om det finns köpare och säljare så kommer det alltid finnas en marknad. Det går inte att få bort det här från samhället, så man måste välja den vägen som skadar samhället minst.

Vad spelar det för roll om jag brukar eller inte för argumentet?
Citera
2026-09-05, 21:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Jag inleder tråden med att säga att jag är otroligt obrydd om politik då det ändå bara känns som ett spel för galleriet. Hittils tycker jag inte livet har förändrats på något kännbart sätt det åren det slår över från ett rött kontra blått styre. Jag har därför alltid röstat lila (Pirat Partiet) då jag tycker att det känns bättre än att skita i att rösta.

Har vi några andra partier som vågar lyfta frågan om avkriminalisering?

Det har gått snart en månad sedan TS, och med tanke på all annan idiotisk behandling av en massa helidiotiska "valfrågor" så vill jag passa på att ge dig en eloge, för avkriminalisering av "lätta" droger ÄR både en riktig valfråga och en typisk valfråga.

Tyvärr vågar inget svenskt parti ta upp den frågan, trots att den svenska drogpolitiken är föråldrad och ologisk. Och att det finns en väldigt olycklig och ännu mer gammaldags formulering på EU-nivån som är väldigt knepig att runda (vilket också Tyskland hade och har problem med, i sin egen legalisering).

Jag hade mycket hellre sett en tv-debatt om "gräs eller inte" än flertalet av de skrikiga, lögnaktiga skitdebatterna som dykt upp i dumburken.

Och för mig skulle det faktiskt väga in, och jag är definitivt för ett "tillåtet"-beslut. Av rent principiella skäl, av rättviseskäl och av ekonomiska skäl.
Citera
2026-09-05, 22:44
Medlem
Citat:
FÖR ATT VI ÄR LÅNGT IFRÅN FÄRDIGA MED INVANDRINGSFRÅGAN KANSKE?!?
Tycker du att alla problem orsakade utav invandring är lösta nu och Sverige tuggar på som det gjorde innan massinvandring? Har du möjligtvis missat att trots att tidö har fått ner skjutningarna en hel del och höjt straffen så finns det fortfarande kriminella blattegäng? Överrepresentation utav invandrare i fängelse? Tusentals somaliekärringar som fortfarande inte kan svenska språket och lever på bidrag? Att kvinnor fortfarande är räddare för att gå ut sent på kvällen än dom var för 20 år sedan? Att förnedringsrån fortfarande är en grej?

Självklart vill man fortsätta smida medans järnet är varmt, svalnar järnet (och momentumet) blir det riktigt illa för det är nu eller aldrig. Sen hoppas jag du förstår att lagändringar som gått igenom tack vare tidö (tyvärr) inte är skrivna i sten. Sossarna och andra skitpartier kan ändra på dessa efter eget tycke, det har hänt förut och kommer hända igen.

Ursäkta mig men vad tusen har invandring med att göra om någon vill röka en fredspipa? Du är bara pinsam nu. Vi återgår till huvudfrågan tack.
Citera
2026-09-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Ursäkta mig men vad tusen har invandring med att göra om någon vill röka en fredspipa? Du är bara pinsam nu. Vi återgår till huvudfrågan tack.
Ifall du hade läst igenom mina inlägg så hade du haft svar på varför vi pratar invandring, men eftersom du är handlingsförlamad är jag snäll och postar mitt första inlägg i denna tråd här nedanför. Varsågod och adjö.

Citera
2026-09-06, 01:04
Medlem
Citat:
Så.. vilka riksdagspartier har legalisering som hjärtefråga, men också är starkt emot invandring, är för återvandring och vill ha hårdare straff? Eller hade du tänkt slösa din värdefulla röst på nått litet bondeparti som aldrig har en chans att komma nånstans?

Vad? Vad snackar du om? Har jag sagt att jag ska rösta på något sånt? Vad jag tänker rösta på står klart och tydligt i min signatur (vad gäller riksdagspartierna är typ Centern de som kommer närmast, men det är ännu INTE nära)

Jag har inte heller sagt att legalisering är min hjärtefråga (men typ Topp-5 eller åtminstone Topp-10)

Att slösa bort min röst vore att rösta på någon "halvmesyr" som jag håller med till typ 50% Jag lägger min röst på något som gör att jag inte får dåligt samvete

Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser

Jag fattar inte det heller, men invandring på Flashback är typ "Alpha och Omega"?🤣

Citat:
Ifall du hade läst igenom mina inlägg så hade du haft svar på varför vi pratar invandring, men eftersom du är handlingsförlamad är jag snäll och postar mitt första inlägg i denna tråd här nedanför. Varsågod och adjö.

Så med andra ord: Du klev in i tråden. Utan att svara på frågan (som rörde cannabis) och började gaffla om invandring. Off-topic från första sekund
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-09-06 kl. 01:09.
Citera
2026-09-06, 10:27
Medlem
Citat:
Vad jag tänker rösta på står klart och tydligt i min signatur (vad gäller riksdagspartierna är typ Centern de som kommer närmast, men det är ännu INTE nära)

Citat:
Att slösa bort min röst vore att rösta på någon "halvmesyr" som jag håller med till typ 50%
Aa, eller att rösta på ett döende litet nischat parti som piratpartiet som aldrig någonsin haft några mandat i varken riksdag eller kommun och ej kommer få. Där snackar vi slöseri, men inte mig emot.
Citat:
Så med andra ord: Du klev in i tråden. Utan att svara på frågan (som rörde cannabis) och började gaffla om invandring. Off-topic från första sekund
Är högst relevant att väga och jämföra vikten mellan olika hjärtefrågor inför ett val. Verkar dock inte vara så vanligt att tänka utanför boxen för skribenterna i den här tråden:
"jag gillar att röka hasch så jag ska rösta på ett parti som vill legalisera"
och
"jag gillar att sitta framför datorn hela dagarna så jag ska rösta piratpartiet"
Citera
2026-09-06, 10:37
Medlem
Citat:

Varför går du in i en tråd som handlar om avkriminalisering/legalisering utan att vara ett dugg intresserad av frågan?
Citera
2026-09-06, 10:48
Medlem
Citat:

Aa, eller att rösta på ett döende litet nischat parti som piratpartiet som aldrig någonsin haft några mandat i varken riksdag eller kommun och ej kommer få. Där snackar vi slöseri, men inte mig emot.
Är högst relevant att väga och jämföra vikten mellan olika hjärtefrågor inför ett val. Verkar dock inte vara så vanligt att tänka utanför boxen för skribenterna i den här tråden:
"jag gillar att röka hasch så jag ska rösta på ett parti som vill legalisera"
och
"jag gillar att sitta framför datorn hela dagarna så jag ska rösta piratpartiet"

Men Europa-parlamentet räknas inte? Inte heller det faktum att piratrörelsen växt ute på kontinenten (Tyskland, Tjeckien etc)?

Vad röstar du på? SD (som knappast står för personlig frihet)?

Rösta du på ett parti som vill öka övervakningen och minska folks personliga frihet Jag är som sagt glad så länge jag stöttar det alternativ som ligger mig närmast än något 50% alternativ (som ändå sviker)

Märks att du inte läst partiprogrammet på länge. Typ som att jag skulle säga Rösta på SD, SLÄNG UT BLATTARNA OCH THATS IT!

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför går du in i en tråd som handlar om avkriminalisering/legalisering utan att vara ett dugg intresserad av frågan?

Jag undrar det med. Noll argument har han iallafall
Citera
2026-09-06, 11:31
Medlem
Citat:
Men Europa-parlamentet räknas inte? Inte heller det faktum att piratrörelsen växt ute på kontinenten (Tyskland, Tjeckien etc)?
Ja snyggt, det var 12 år sedan, dags att gå vidare kanske? Förövrigt bor vi i Sverige, eller ska du rösta i Tjeckiska valet också?
Citat:
Vad röstar du på? SD (som knappast står för personlig frihet)?

Rösta du på ett parti som vill öka övervakningen och minska folks personliga frihet Jag är som sagt glad så länge jag stöttar det alternativ som ligger mig närmast än något 50% alternativ (som ändå sviker)
Det stämmer bra det. Behövs absolut öka övervakningen när massa kriminella invandrare springer runt och begår brott. Jag är en laglydig person och har inget att dölja, har du?
Citat:
Märks att du inte läst partiprogrammet på länge. Typ som att jag skulle säga Rösta på SD, SLÄNG UT BLATTARNA OCH THATS IT!
Faktiskt rätt insatt i SDs politik och läste partiprogrammet för inte alls länge sedan. Tycker det är kul att göra valkompasser har väl gjort 3-4st inför detta val. Är lite besviken för att jag endast fick 87% SD på den senaste jag gjorde, fick 96% SD på den innan.

Min hjärtefråga är faktiskt inte invandringen i sig, utan att få bukt på den ökande otryggheten och kriminaliteten, och öka straffen. Hade jag fått bestämma hade vi byggt tortyrkammare och infört dödsstraff för länge sen. Att det sen råkas vara invandrare som gjort Sverige otryggt var ju olyckligt. Som tur är så kan dom flesta människor räkna ut sannolikhet och konsekvens och lär sig också att tyda mönster, det är därför SD ökar i popularitet. Folk ser vilka individer det är som förstör och gör Sverige otryggt, folk ser vilka individer som sitter hemma med lakan över hela kroppen framför lägerelden på golvet i sitt vardagsrum i sin hyresrätt och äter ris med banan med händerna. En lägenhet där hyran betald utav arbetande svenskar såklart, inget jobb har dom heller. "För dom får inget" för dom inte kan någon svenska, trots att dom bott här i 17 år. Underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in