Igår, 22:23
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag blev så imponerad av Almgren (10 000 m) och Pihlström (1500 m). Jag vet att Pihlström vann SM på 800 m där han avgjorde med en stark långspurt, men hur bra är han (eller kan bli) på 800 m i internationell konkurrens?
Liknande fundering angående Almgren på 5000 m mot internationell konkurrens. Är de ungefär lika bra på båda distanserna?
Almgren har ju Europarekordet på 5000 m. På 10 000 m på EM sprang han sista 5km på 13.17, alltså två sekunder långsammare än Ingebrigtsen sprang 5000m (13.15) på EM. Almgren sprang längst fram i motvind utan hjälp i 9km, vilket kostar betydligt mer energi än att ligga i rygg som Ingebrigtsen gjorde i typ 4800m. Almgren sitter på en helt galen form just nu, och hade enligt honom själv sannolikt sprungit 10 000 m på sub 26.30 (med hare).
Sen kan man klart inte jämföra 5000 m och 10 000 m rakt av då det är olika typer av lopp, men jag tror att Almgren hade haft en bra chans på guldet på 5000m med rätt taktik. Ingebrigtsens spurt är klart vassare än Almgrens men jag tror han hade kunnat hänga av Ingebrigtsen om han hade gått för det tidigt i loppet. Han hade nog kunnat springa in på ca 12.40 - 12.45 (utan hare) på 5000m med den formen han har nu. En tid som Ingebrigtsen skulle få kämpa med då hans PB är 12.48 (med hare).
Att Ingebrigtsen skulle vara i superform (och eventuellt ha kapacitet att tydligt sänka sitt PB) känns inte så sannolikt då han, till skillnad från Almgren, varit skadad en längre period. (Sen finns det så klart andra än Ingebrigtsen i ett 5000m lopp som hade kunnat utmana om guldet vid en annan taktik, men det blir en lång diskussion och tröttsamt statistikrunkade om vi ska gå in på det).
Senast redigerad av Artsoppamedflask Igår kl. 23:16.
Citera
Igår, 22:26
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
AI så ta det med en nypa salt. Usel info om detta.

Här är hela listan över de tio idrottare som tilldelades den prestigefyllda Gold Crown-bonusen (och 50 000 euro var) under [friidrotts-EM 2026 i Birmingham](https://www.dn.se/sport/em-bonusen-till-almgren-och-mondo-over-en-halv-miljon-var/): [1]
## Sprint och häck [2]

* Herrar: Karsten Warholm (Norge) – 400 meter häck (Slog mästerskapsrekord med tiden 46,63).
* Damer: Henriette Jæger (Norge) – 400 meter. [1, 2]

## Medel- och långdistans [2]

* Herrar: Andreas Almgren (Sverige) – 10 000 meter (Vann EM-guld på det nya mästerskapsrekordet 27:23.44).
* Damer: Audrey Werro (Schweiz) – 800 meter. [2, 3]

## Kastgrenar [2]

* Herrar: Kristjan Čeh (Slovenien) – Diskus.
* Damer: Jessica Schilder (Nederländerna) – Kulstötning. [2]

## Hoppgrenar [2]

* Herrar: Armand ”Mondo” Duplantis (Sverige) – Stavhopp (Säkrade priset genom att klara 6,10 meter i första försöket och vann senare guldet på 6,15).
* Damer: Larissa Iapichino (Italien) – Längdhopp. [2]

## Landsväg, mångkamp och stafett [2]

* Herrar: Massimo Stano (Italien) – Gång / Maraton.
* Damer: Sofia Fiorini (Italien) – Gång / Maraton. [2]
Tackar
Citera
Igår, 22:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Att 4x400m mixed betraktas som en hittepågren eller tramsgren bara för att den var lite ojämn här på EM. Men på VM har denna gren funnits med sedan 2019.

2019 deltog bla Allyson Felix, Salwa Eid Naser, Rabah Yousif, Martyn Rooney, Iga Baumgarten-Witan, Justyna Świety-Ersetic, Kevin och Dylan Borlee.

2022 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol, Allyson Felix, Vernon Norwood, Justyna Świety-Ersetic och Natalia Kaczmarek.

2023 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol och Jonathan Borlee.

2025 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol, Dylan Borlee, Justyna Świety-Ersetic och Natalia Bukowiecka.

På OS infördes denna gren 2021.

2021 deltog bla Justyna Świety-Ersetic, Natalia Kaczmarek, Marileidy Paulino, Vernon Norwood, Lieke Klaver, Femke Bol, Dylan och Kevin Borlee.

2024 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol, Vernon Norwood, Shamier Little och Justyna Świety-Ersetic.

Så vid det här laget är det en ganska etablerad gren som många nationer satsar på.
Citera
Idag, 07:11
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att 4x400m mixed betraktas som en hittepågren eller tramsgren bara för att den var lite ojämn här på EM. Men på VM har denna gren funnits med sedan 2019.

2019 deltog bla Allyson Felix, Salwa Eid Naser, Rabah Yousif, Martyn Rooney, Iga Baumgarten-Witan, Justyna Świety-Ersetic, Kevin och Dylan Borlee.

2022 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol, Allyson Felix, Vernon Norwood, Justyna Świety-Ersetic och Natalia Kaczmarek.

2023 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol och Jonathan Borlee.

2025 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol, Dylan Borlee, Justyna Świety-Ersetic och Natalia Bukowiecka.

På OS infördes denna gren 2021.

2021 deltog bla Justyna Świety-Ersetic, Natalia Kaczmarek, Marileidy Paulino, Vernon Norwood, Lieke Klaver, Femke Bol, Dylan och Kevin Borlee.

2024 deltog bla Lieke Klaver, Femke Bol, Vernon Norwood, Shamier Little och Justyna Świety-Ersetic.

Så vid det här laget är det en ganska etablerad gren som många nationer satsar på.
Varför finns inte flera mixgrenar?
Varför mix på just 400 meter?

Stavmix är min favorit.
Citera
Idag, 07:56
Medlem
Citat:

Stavmix är min favorit.
För svensk del skulle nog kulmix och diskusmix vara det allra bästa.
Edit. Kulmix är nog bäst, sen ganska jämnt mellan stavmix och diskusmix.
Senast redigerad av Nossenos Idag kl. 08:08.
Citera
Idag, 08:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Stavmix är min favorit.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos

Nej tack till konstlade lagtävlingar i friidrott säger jag. En sak att föra en stafettpinne snabbast över en viss sträcka, något helt annat att räkna ihop poäng, tider eller längder i en lagtävling.
Citera
Idag, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej tack till konstlade lagtävlingar i friidrott säger jag. En sak att föra en stafettpinne snabbast över en viss sträcka, något helt annat att räkna ihop poäng, tider eller längder i en lagtävling.
Nej, mitt förslag är inte allvarligt menat, mera en protest mot att det införs ytterligare möjligheter för länder med många bra sprinters att öka på sin medaljskörd. De är redan gynnade av de stafetter som funnits sen länge. Ytterligare två tycker jag är onödigt.
Citera
Idag, 09:55
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Och en kastmix!
Kula spjut och diskus. En dam och en herre i varje gren läggs ihop. Samt lagmixar med tre damer och tre herrar. Lagguld.
Friidrotten kommer att blomma i guld!

Och det givna är att ALLA löpdistanser har mixguld. Varför ska sprint ha stafett?
Det naturliga är att ju längre distans desto bättre skäl för en stafett.
Citera
Idag, 12:27
Medlem
Finns ju 4x1 mile på college och 4x800 på SM. Frågan är varför det inte finns 4x800 eller 4x1500 på mästerskap. Hade varit mer rimligt än en massa mixedstafetter.
Citera
Idag, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Finns ju 4x1 mile på college och 4x800 på SM. Frågan är varför det inte finns 4x800 eller 4x1500 på mästerskap. Hade varit mer rimligt än en massa mixedstafetter.
Eller https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_stafett .
Citera
Idag, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Aha, då räknade jag fel. Tack för rättelsen.
Ja tretton raka guld. Men före det VM silver ute 2019 och guld EM ute 2018.
Så totalt 14 guld och 1 silver!;
Citera
Idag, 16:13
Medlem
Citat:
Sverige femma i deltagarantal. Norge mycket färre deltagare.
Men de presterar bättre per person.
Ja man kan räkna på olika sätt såklart. Att Sverige hade betydligt fler aktiva med beror ju också till stor del på att betydligt fler svenskar klarat att kvalificera sig till mästerskapet också.
Vilket är en följd av att vi har en bättre bredd helt enkelt. Sedan är vi ett betydligt större land också såklart .

Oavsett ett väldigt bra mästerskap av Norge och ett bra av Sverige !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in