Citat:
Ursprungligen postat av
Camelot
Jag blev så imponerad av Almgren (10 000 m) och Pihlström (1500 m). Jag vet att Pihlström vann SM på 800 m där han avgjorde med en stark långspurt, men hur bra är han (eller kan bli) på 800 m i internationell konkurrens?
Liknande fundering angående Almgren på 5000 m mot internationell konkurrens. Är de ungefär lika bra på båda distanserna?
Almgren har ju Europarekordet på 5000 m. På 10 000 m på EM sprang han sista 5km på 13.17, alltså två sekunder långsammare än Ingebrigtsen sprang 5000m (13.15) på EM. Almgren sprang längst fram i motvind utan hjälp i 9km, vilket kostar betydligt mer energi än att ligga i rygg som Ingebrigtsen gjorde i typ 4800m. Almgren sitter på en helt galen form just nu, och hade enligt honom själv sannolikt sprungit 10 000 m på sub 26.30 (med hare).
Sen kan man klart inte jämföra 5000 m och 10 000 m rakt av då det är olika typer av lopp, men jag tror att Almgren hade haft en bra chans på guldet på 5000m med rätt taktik. Ingebrigtsens spurt är klart vassare än Almgrens men jag tror han hade kunnat hänga av Ingebrigtsen om han hade gått för det tidigt i loppet. Han hade nog kunnat springa in på ca 12.40 - 12.45 (utan hare) på 5000m med den formen han har nu. En tid som Ingebrigtsen skulle få kämpa med då hans PB är 12.48 (med hare).
Att Ingebrigtsen skulle vara i superform (och eventuellt ha kapacitet att tydligt sänka sitt PB) känns inte så sannolikt då han, till skillnad från Almgren, varit skadad en längre period. (Sen finns det så klart andra än Ingebrigtsen i ett 5000m lopp som hade kunnat utmana om guldet vid en annan taktik, men det blir en lång diskussion och tröttsamt statistikrunkade om vi ska gå in på det).