Igår, 00:20
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så är det. Men det ska ju sägas att det var till stora delat ett krigshärjat Europa på den tiden.
Absolut, hade varit intressant med statistik som låg närmre till hands med fler grenar som finns nu och inte i ett krigshärjat Europa. Men men, blev ett kul EM till slut, Almgren höjdpunkten såklart.
Citera
Igår, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Pettersson, Kamga, Almgren, Pihlström, Duplantis. Brons, brons, guld, silver, guld.

Och hur många fjärdeplatser var det nu igen?
Totalt tar Sverige 19 top 10 platser, 13 top 8 platser 11 top 6 platser och fem medaljer varav två guld .
Helt klart ett bra facit.
Guld: Duplantis och Almgren
Silver:Pihlström
Brons:Kamga, Petersson

4e Roos ,Ståhl ,Karlström, Edlund och Hassan
6:Ekman

7;Åskag(längd) , Lindfors
9:Åskag(tresteg),Bengtström

10: A.Johanssson, Magnusson, Sjöberg, Roth.
Citera
Igår, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Norge har ju en imponerande bredd enligt norrbaggarna i tråden här!
Typ hälften av Norges finalplatser gav väl medalj nästan?
Jag tror de bara hade 8 top 6 platser jämfört med våra 11 men de tog ändå sex medaljer varav fyra guld vilket är imponerande.

Sverige har en större bredd det är det ingen tvekan om.
Citera
Igår, 00:49
Medlem
Jag hade större förhoppningar om en rad aktiva som: Axelina, Bengtström, Lantz, Ekman, Åskag, Erlandsson, Henrik Larsson, William Asker, Patricia Kamga, Gabriel Wallmark, Salomonsson Lind, Wärff och Lovisa Karlsson. Dessutom mediokra insatser av tjejerna på 1500m även om det är förståeligt ur Cernjuls perspektiv med JVM så nära inpå. Med det sagt är det nog bara Gabriel Wallmark som får en överkorsad fyr som betyg eller 0/5 getingar. Helhetsbetyget är oavsett vilket godkänt.

Återväxten ser stark ut med en rad aktiva som Cernjul, Liam Belo da Silva, Lörstad, Söderlund Larsson och Jamilia Bernhardsson osv som imponerade på JVM.
Senast redigerad av kretinsky7 Igår kl. 00:56.
Citera
Igår, 01:17
Medlem
Citat:
Jag hade större förhoppningar om en rad aktiva som: Axelina, Bengtström, Lantz, Ekman, Åskag, Erlandsson, Henrik Larsson, William Asker, Patricia Kamga, Gabriel Wallmark, Salomonsson Lind, Wärff och Lovisa Karlsson. Dessutom mediokra insatser av tjejerna på 1500m även om det är förståeligt ur Cernjuls perspektiv med JVM så nära inpå. Med det sagt är det nog bara Gabriel Wallmark som får en överkorsad fyr som betyg eller 0/5 getingar. Helhetsbetyget är oavsett vilket godkänt.

Återväxten ser stark ut med en rad aktiva som Cernjul, Liam Belo da Silva, Lörstad, Söderlund Larsson och Jamilia Bernhardsson osv som imponerade på JVM.

Wallmark blir 16:e av 23. 17 cm från final och hans kvalresultat var bättre än vad tre man åstadkom i finalen. Klart han kan bättre, men jag tycker absolut inte det är 0 av 5. 1,5 av 5 hade jag givit honom. Han var 25:a i Europa på årsbästa, med länder med fler än tre före honom borde det ge typ en 15:e plats i rankingen inför, och han blev 16:e.

Återigen, inte kanon, men absolut inte 0 av 5.
Citera
Igår, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Wallmark blir 16:e av 23. 17 cm från final och hans kvalresultat var bättre än vad tre man åstadkom i finalen. Klart han kan bättre, men jag tycker absolut inte det är 0 av 5. 1,5 av 5 hade jag givit honom. Han var 25:a i Europa på årsbästa, med länder med fler än tre före honom borde det ge typ en 15:e plats i rankingen inför, och han blev 16:e.

Återigen, inte kanon, men absolut inte 0 av 5.

Klart, men han hoppade 16.43 för ngt år sedan och nu hoppade han 15.89, dvs över halvmetern från sitt PB. Och då var han ett svagt kort redan från början. Att han var nära final och slog några andra hoppare handlar eg. bara om att nivån på tresteget var otroligt låg i fråga om bredd. Krävdes 16.48 för final för två år sedan i EM 2024 och nu 16.06m. Dessutom gör han resultatmässigt en av sina sämsta tävlingar för året. Med det sagt, att han med mkt knapp marginal överträffade Yulimar Rojas världsrekord för damer är vad som för mig ger honom 0/5. Att svenska utövare som tävlar i EM för herrar ligger ungefär på nivån för damrekorden är ovanligt. Tänk om vi haft med killar som sprang 800m på marginellt bättre än 1.53 eller presterade i nivå med 5.06 i stavhopp. För mig är skillnaden mellan Hernandez (18.15m igår) och Wallmark ungefär som skillnaden mellan Carlos Alcaraz och Leo Borg. Även en sådan som Niklas Wall (glömde nämna honom innan) floppade också rejält (hoppade mkt långt under sitt årsbästa) och borde med facit i hand stannat hemma.
Senast redigerad av kretinsky7 Igår kl. 03:17.
Citera
Igår, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Nia i poängligan 70 poäng. Norge elva 62,5 och Finland på plats 17 med 25 poäng.
Tvåa på bollen.
Tudelat mästerskap för Finland. De tre guldfavoriterna levererade nästan 100%igt med två guld och ett silver. Vainios överlägsna maraton var dessutom magiskt.

Men sedan levererade inte medaljkandidaterna Tervo, Helander och Mononen alls. I skiktet under var det i princip endast Illukka och Parviainen som levererade

Noll poäng i damernas höjd med två 191+ hoppare (den ena ställde inte upp) och noll poäng av de två 455+ stavhopparna bakom Wilma (den bättre ställde inte upp) är underkänt. Häcklöparna också underkänt
Citera
Igår, 07:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Tjeckien är inte en så bra friidrottsnation alls. Kollar på de tjeckiska rekorden i friidrott och de är genomgående sämre än Sverige i nästan alla grenar på herrsidan. Tjeckien har sämre rekord på alla sträckor från 100m till maraton för herrar förutom 110m häck, t.ex så är de tjeckiska rekorden mediokra 8.21 på 3000m hinder, 13.24 på 5000m och 27.47 på 10.000m samt 2.11 på maraton. Dessutom så har man sämre rekord i alla teknikgrenar och kastgrenar förutom spjut, slägga och kula. Om vi ser till damerna så har man orättvisa fördelar av att få med resultat från sönderdopade utövare från Tjeckoslovakien i stil med Kratochvilova. Landets kvinnor är i modern tid knappast bättre än Sverige.

Tjeckien har i de fyra senaste världsmästerskapen håvat hem fyra brons och noll guld, noll silver, vilket inte direkt är ngt anmärkningsvärt facit. Sverige har betydligt mer imponerande siffror.

Kollar man på ungdoms- och juniormästerskap så är Tjeckien riktigt starkt, har både väldigt stark bredd och bra topp. Dessutom brukar Tjeckien slåss med Sverige om att hålla sig kvar i lag-EM. Sedan har man en del grenar som man är väldigt starka i, som spjut och tiokamp. Så jag vidhåller att Tjeckien är en stark friidrottsnation.

På JVM så blev Tjeckien nia i medaljtabellen med fyra medaljer (2-1-1). Med det var man tredje bästa europeiska nation. I poängtabellen blev man 14:e, placeringen före Sverige. På UEM blev man tvåa i medaljtabellen med 13 medaljer (6-2-5) och i poängtabellen blev man femma.
Senast redigerad av Alkibiades Igår kl. 07:27.
Citera
Igår, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tudelat mästerskap för Finland. De tre guldfavoriterna levererade nästan 100%igt med två guld och ett silver. Vainios överlägsna maraton var dessutom magiskt.

Men sedan levererade inte medaljkandidaterna Tervo, Helander och Mononen alls. I skiktet under var det i princip endast Illukka och Parviainen som levererade

Noll poäng i damernas höjd med två 191+ hoppare (den ena ställde inte upp) och noll poäng av de två 455+ stavhopparna bakom Wilma (den bättre ställde inte upp) är underkänt. Häcklöparna också underkänt

Tervo var ju skadad så henne ska vi inte döma för hårt tycker jag.
Citera
Igår, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Tervo var ju skadad så henne ska vi inte döma för hårt tycker jag.
Skador som inte direkt är olyckor är en del av träningpusslet och skall också räknas in tycker jag. Blir man skadad har man tränat fel och är sämre än en som tränat bättre
Citera
Igår, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Typ hälften av Norges finalplatser gav väl medalj nästan?
Jag tror de bara hade 8 top 6 platser jämfört med våra 11 men de tog ändå sex medaljer varav fyra guld vilket är imponerande.

Sverige har en större bredd det är det ingen tvekan om.

Bör väl påpekas att ett av Norges guld kom i en hittepå-gren där de många av de bästa inte deltog.
Citera
Igår, 09:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Är det för sent för en sjätte medalj åt Sverige? Fem fjärdeplatser, om någon av medaljörerna skulle visa sig bli diskad i efterhand, t ex dopad, skulle Sverige få ett brons då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in