2026-08-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det är noterbart att vi är så mycket bättre än Tjeckien (21:a med 17 poäng) som annars är en så bra friidrottsnation.

Tjeckien är inte en så bra friidrottsnation alls. Kollar på de tjeckiska rekorden i friidrott och de är genomgående sämre än Sverige i nästan alla grenar på herrsidan. Tjeckien har sämre rekord på alla sträckor från 100m till maraton för herrar förutom 110m häck, t.ex så är de tjeckiska rekorden mediokra 8.21 på 3000m hinder, 13.24 på 5000m och 27.47 på 10.000m samt 2.11 på maraton. Dessutom så har man sämre rekord i alla teknikgrenar och kastgrenar förutom spjut, slägga och kula. Om vi ser till damerna så har man orättvisa fördelar av att få med resultat från sönderdopade utövare från Tjeckoslovakien i stil med Kratochvilova. Landets kvinnor är i modern tid knappast bättre än Sverige.

Tjeckien har i de fyra senaste världsmästerskapen håvat hem fyra brons och noll guld, noll silver, vilket inte direkt är ngt anmärkningsvärt facit. Sverige har betydligt mer imponerande siffror.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-08-16 kl. 23:34.
Citera
2026-08-16, 23:30
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Lite extrapengar till Almgren.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/q6VxjL/andreas-almgren-belonas-bast-av-alla-lopare-pa-hela-em

Underbart Almgren och Europa
Citera
2026-08-16, 23:32
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kollade i genom alla EM utomhus sedan starten 1934. Tjeckoslovakien/Tjeckien hade bara missat medalj vid ett tidigare tillfälle innan detta mästerskap: 1938.
Ja, du er bra på statistik Catzy. kan du se om hur langt vi må tilbake i tid for å hitte et mesterskap i friidrett der
SVE/NOR/FIN tog 8 guld.
Citera
2026-08-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Hade han stått över 6,15 och Karalis hade klarat hade han varit tvungen att ta 6.20. Mondo var först i hoppordningen, så han måste välja först om han skall hoppa eller stå över.

Ja det förstår jag. Men han stod ju över 6,20.
Citera
2026-08-16, 23:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, du er bra på statistik Catzy. kan du se om hur langt vi må tilbake i tid for å hitte et mesterskap i friidrett der
SVE/NOR/FIN tog 8 guld.

Tackar

Jag frågade AI om detta eftersom jag anade att det måste vara längesen det hände. Svaret är Oslo 1946 (!):

Sverige 11 guld
Finland 4 guld
Norge 1 guld
Island 1 guld

I modern tid är det som mest sex guld; Göteborg 2006 och Rom 2024.
Senast redigerad av katw 2026-08-16 kl. 23:43.
Citera
2026-08-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja det förstår jag. Men han stod ju över 6,20.
Precis. Han kände kanske att det ändå inte fanns mer och var hyggligt säker på att Karalis inte skulle klara 6.20 i sitt enda försök. En chansning.
Citera
2026-08-16, 23:44
Medlem
Crapmagics avatar
Har ni sätt på den för mig alltför feminine Agathe Guillemot & hennes stillaståendes målgest hon gör inför varje lopp, hon bockar som en japan & gnuggar sedan händerna av girighet och ler insmickrande mot kameran, målgesten som Brolin aldrig anmanade utan det blev en snurr istället, kanske något för Agathe
Citera
2026-08-16, 23:45
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Tackar

Jag frågade AI om detta eftersom jag anade att det måste vara längesen det hände. Svaret är Oslo 1946 (!):

Sverige 11 guld
Finland 4 guld
Norge 1 guld
Island 1 guld
Takk for det. Dvs inget mesterskap efter det som Norden har høstet så mange guldmedaljer som i dette altså.
Har vært en herlig uke for alle her oppe i nord ( og nu er ganske snart Jonna tilbake som min Avatar )
Citera
2026-08-17, 00:09
Medlem
Crapmagics avatar
Duplantis trummar sig för bröstet som en gorilla och ubrister "fuck yeah", svär på svenska tack om du vill bära vår tröja

När ska dvärgen Greg Duplantis säga ett ord på svenska förresten?
Citera
2026-08-17, 00:12
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Tackar

Sverige 11 guld
Finland 4 guld
Norge 1 guld
Island 1 guld

I modern tid är det som mest sex guld; Göteborg 2006 och Rom 2024.
Det är ju värt nämna att det inte fanns så många grenar då, samt att kvinnor inte deltog i alla grenar som fanns på den tiden. Det fanns heller inte trams-grenar som mixed stafett 4 x400 m. Så svårare för nationer att ta så många guld. Att Sverige plockade 11 guld var rätt bra piskat ändå. Så finnarnas guld i maraton samt lusekoftornas 4 x 400 meter hade man inte kunnat ta på den tiden.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-08-17 kl. 00:16.
Citera
2026-08-17, 00:13
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Takk for det. Dvs inget mesterskap efter det som Norden har høstet så mange guldmedaljer som i dette altså.
Har vært en herlig uke for alle her oppe i nord ( og nu er ganske snart Jonna tilbake som min Avatar )

Hehe

Off topic men Ødegaard var Man of the match mot City i Community Shield i eftermiddags
Citera
2026-08-17, 00:17
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det är ju värt nämna att det inte fanns så många grenar då, samt att kvinnor inte deltog i alla grenar som fanns på den tiden. Det fanns heller inte trams-grenar som mixed stafett 4 x400 m. Så svårare för nationer att ta så många guld. Att Sverige plockade 11 guld var rätt bra piskat ändå.

Så är det. Men det ska ju sägas att det var till stora delat ett krigshärjat Europa på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in