2026-08-09, 15:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
God ekonomi, eller högt skuldsatt. Det kan vara vilket som beroende på hur man prioriterar.
Gubbe med släpkärra har inga lån. Han är en sån som fixar själv.
Citera
2026-08-09, 15:11
Medlem
CrazyWorlds avatar
Kan dagens unga ens bygga ihop en ikea-möbel?
Citera
2026-08-09, 15:14
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hur mycket skit har du hemma egentligen?
Inte lika mycket länge, 🙂.
Bla förråden och garaget var fyllda av en massa onödigt jox, dessutom blir det ju en hel del skit från trädgården.
Det enda som tog emot lite att slänga var några packar LP och CD-skivor som jag aldrig kommer att lyssna på ens strömmat.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-09 kl. 15:18.
Citera
2026-08-09, 15:18
Medlem
Here I am!

Men till skillnad från yngre personer som köper hus håller jag ordning runt mig. Ogräs hålls efter. Gräsmattan klipps. Häcken är vältrimmad. Om alla var lika noggranna och ordningssamma som oss gubbar med släpkärror skulle villaområdena vara lite trevligare.
Citera
2026-08-09, 15:26
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Skillnaden är att jag förstått att räddningen (frälsning betyder räddning från denna förlorade värld) finns i Jesu Kristi Doktrin. Förstå den och ge ditt hjärta till Jesus Kristus och du ska bli räddad!

Vad säger jesusmannen om släpkärra egentligen? Är hen inte mer för att sväva på moln o så?
Citera
2026-08-09, 15:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag känner flera, deras verktyg är deras dyrbaraste ägodelar, de renoverar oändligt och det blir alltid fulare än om de köpt en renovering. Autister som måste jobba hela tiden för att inte få ångest så de fyller sin helg med trä färg verktyg. Det är ju bra, men meningslöst.

Som någon var inne på, dessa är ju så mycket bättre grannar (allt hålls fint) än extremt lata människor som inte bryr sig om sitt hus utan borde bo i lägenhet. Finns ett skäms-hus i varje kvarter.
Citera
2026-08-09, 15:45
Medlem
Turbobaguetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen.

En förman på ett tidigare jobb gick under namnet Bauhaus.
Hans enda samtalsämne var Bauhaus.
Lunchrasterna tillbringades ofta med utflykter till Bauhaus eller Plantagen.
Citera
2026-08-09, 16:02
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det är förvisso sant att gubbar har släpkärra men jag tycker man främst ser yngre pojkar med det. Typ 30-45 åringar.
Citera
2026-08-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Sant! Jag är så gammal att att det bara är bil och hus man köper med lån, allt annat sparar man till.
Bil köper man kontant nu för tiden. Man får inte avdrag för lånet längre.
Citera
2026-08-09, 16:37
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Jajamensan! Gubben mittemot vårt hus kvalar mycket gott och väl in på din beskrivning. Skulle kunna tro att det var en självbiografi om det inte varit för solpanelerna för det har han inte än.

Vi har liten tomt på framsidan sen gatan sen deras framsida utav huset. Vårt köksfönster ligger perfekt placerat för att se vad som försigår där. "Vad håller nu Roland på med?" är ett ganska vanligt samtalsämne inom familjen.

All tid går åt till att pula i trädgården, måla, byta träpanel, rensa hängrännan, vandra och inspektera takpannor efter det blåst, måla igen, städa bil, mecka med bil, rensa kliniskt rent garage, putsa fönster etc etc. Klart man behöver se över hemmet då och då men hela tiden? Helt otroligt.

"Är han alltid ute?" kan folk fråga som är över på besök hos oss.
Citera
2026-08-09, 16:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Jag har väninnor som har varit gifta med sådana - med betoning på HAR varit. Grejen är att dessa karlar hittar på en massa projekt i och runt huset som egentligen är onödiga, och som frun inte vill ha. När han sysslar med dessa anser han ändå själv att han gör nytta för familjen, medan frun får sköta barnen och hushållsarbetet ensam. Hon skulle uppskatta lite barnfri egentid någon gång mer än en ny veranda...
Citera
2026-08-09, 16:40
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Lever bästa livet. Jag vill bli en sån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in