2026-08-08, 17:54
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
”får”
Vilka förbjuder svennar att ha sin svenne-etnicitet menar du?

Är du på något sätt efterbliven och missat hela debatten om brunsmetning om du nämner något som kan tolkas som patriotiskt/nationalistiskt ?
Citera
2026-08-08, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lilathaz
Varje gång någon ska klaga på "inte är etniska svenska" 2 frågor man undviker hela tiden

1. Varför får svenskar inte ha sin svenska etnicitet?

2. Varför får alla invandrare ha sin etnicitet?

https://www.dn.se/ledare/viktor-karlsson-kan-svenskar-tro-pa-allah-och-ha-fel-dna/

Det finns ingen svensk etnicitet. Sverige har alltid varit en blandning. Tyska knektar, svedjefinnar, romer, valloner, italienare, greker, chilenare och på senare år även folk från Mellanöstern, Afrika och Sydostasien. Svenskar är ingen folkgrupp.
Citera
2026-08-08, 17:57
Medlem
Vitiss avatar
En god vän till mig - som nu är 84 år gammal - kom från Iran 1987.
Han älskade och älskar Sverige.
Friheten, allemansrätten, hela sättet att få vara i Sverige.
Han kom hit med sina söner som då var 3 resp 5 år gamla.
Bägge är nu läkare.
Min vän röstar på SD.
Han ÄR inte "svensk", men i hela sitt sätt att vara och resonera ÄR han "svensk".
Så, vad ÄR svensk?
Citera
2026-08-08, 18:03
Medlem
Om alla här är svenskar, varför har då många dubbla medborgarskap?
Citera
2026-08-08, 18:16
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Är du på något sätt efterbliven och missat hela debatten om brunsmetning om du nämner något som kan tolkas som patriotiskt/nationalistiskt ?

Jag har ännu inte fått någon som svarat på min fråga. Med andra ord är frågeställningen felaktig från första början.
För vem/vilka får inte svenskar ha sin svenne-etnicitet?
Citera
2026-08-08, 19:00
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Svårt det där, min pappa var finlandssvensk (och mamma helfinne), dessutom förfinskade farfarsfar släktnamnet på den tiden det var pop med nationalism, så jag har finskt efternamn, mitt starkare språk är finaka, men rent genetiskt har jag säkert rätt många svenska gener. Så hur svensk är jag egentligen? Kanske lite.
Citera
2026-08-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Det är kanske inte betraktat som särskilt svenskt att vara patriotisk/nationalistisk?
Citera
2026-08-08, 19:17
Medlem
INGSOCs avatar
Rätt simpelt så är det förtryck mot vita.
Man ser denna förtryck mot vithet egentligen lite överallt när man väl börjar märka av det.
Citera
2026-08-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilathaz
Varje gång någon ska klaga på "inte är etniska svenska" 2 frågor man undviker hela tiden

1. Varför får svenskar inte ha sin svenska etnicitet?

2. Varför får alla invandrare ha sin etnicitet?

https://www.dn.se/ledare/viktor-karlsson-kan-svenskar-tro-pa-allah-och-ha-fel-dna/
Enkelt, vill man ödelägga ett land utan krig så importerar man andra etniciteter, talar om tunnelbana och pass med öppen svenskhet som enda kriterium samt främjar interna konflikter genom att söndra och härska i syfte att uppnå den egna etno-religiösa gruppens ekonomiska och politiska mål. Tänk några tusentalet av dem har stor kontroll över media, ekonomi, partipolitik och syftar till att förinta de europeiska nationalstaterna och enda gången de klagar över invandringen är när deras hemland är föremål för demonstrationer i Sverige. SD har mer eller mindre övergivit den svenska etniciteten och har åkt på studiebesök till deras land trots att det inte berör Sverige för 10 ören och Sveriges mäktigaste industriman är själv gift med en av dem, tror ni att hon levererar insideinformation till hemlandets underrättelse?
Citera
2026-08-08, 19:36
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Bägge är nu läkare.
Min vän röstar på SD.
Han ÄR inte "svensk", men i hela sitt sätt att vara och resonera ÄR han "svensk".
Så, vad ÄR svensk?
Fråga honom om du är iranier/perser om du börjar göra allt som iranier/perser gör.

Mig veterligen så har Iran fullt med grupper som inte anses vara "äkta iranier"/perser tex araber, kurder, tajiker armenier och hazarer. Jag förstår inte varför en så värdeneutral beskrivning ska vara så laddad? Det är väl ok med folk som inte är svenskar eller? Varför ska alla behöva vara svenskar?
Citera
2026-08-08, 19:41
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Svarta människor i USA är den grupp som marginaliserats under årtionden, b,la rösträtt, slaveri mm.

Det har inte hänt vita människor i samma utsträckning, runt 7% av alla i Sydafrika är vita (som Elon).
Här säger du faktiskt ett intressant argument.
Alla som kallas för svennehoror är svenskar.

Det är kopplat både till en syn inifrån och utifrån.
Citera
2026-08-08, 20:17
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Bägge är nu läkare.
Min vän röstar på SD.
Så, vad ÄR svensk?

Kanske min vän som kom som flykting från Chile 1974, läkare och har släkt i Chile han ibland hälsar på, han röstar inte på Sd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in