2026-08-08, 14:32
Bannlyst
Varje gång någon ska klaga på "inte är etniska svenska" 2 frågor man undviker hela tiden

1. Varför får svenskar inte ha sin svenska etnicitet?

2. Varför får alla invandrare ha sin etnicitet?

https://www.dn.se/ledare/viktor-karlsson-kan-svenskar-tro-pa-allah-och-ha-fel-dna/

Citat:
De båda SD-företrädarna skriver vidare att begreppet etnicitet inte borde vara så dramatiskt – eftersom det används av både myndigheter, partiföreträdare och folk i allmänhet. Så är det förstås. Hundratusentals svenskar använder trots allt dna-teknik för att undersöka var i världen de har sina rötter.

Men det är ändå en skillnad på att ta ordet etnicitet i sin mun – och att göra en politisk poäng av att Sverige har för många invånare som inte är etniskt svenska.
Citera
2026-08-08, 14:35
Avstängd
"De e rasistiskt".
Citera
2026-08-08, 14:46
Medlem
Jag har grannar från Norge som har flyttat hit, och de kommer för alltid att vara norrmän. När jag bodde i Frankrike i många år ansågs jag av alla, och även mig själv, som svensk.

Det finns många invandrare som hatar oss svenskar, men ändå är det så viktigt att de också ska vara svenskar?
Citera
2026-08-08, 14:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilathaz
Varje gång någon ska klaga på "inte är etniska svenska" 2 frågor man undviker hela tiden

https://www.dn.se/ledare/viktor-karlsson-kan-svenskar-tro-pa-allah-och-ha-fel-dna/

”får”
Vilka förbjuder svennar att ha sin svenne-etnicitet menar du?
Citera
2026-08-08, 14:49
Medlem
När Ludvig Aspling påstår att hans halvasiatiska barn är etniskt svenskar baserat på att de är födda i Sverige tänker jag att all bets are off. Ta en etnicitet och kalla dig för den bara.
Citera
2026-08-08, 14:52
Medlem
puterealbas avatar
Det finns inga svenskar. Alla är svenskar. Abdullah som knullar din dotter till svennehora är svensk. Muhammed som knullar din gamla mor på ålderdomshemmet är svensk. Men det finns inga speciellt svenska svenskar.
Citera
2026-08-08, 14:57
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Nä, vi svenskar får inte det, då är det rasism. Black Power är jättebra, men vit makt jättehemskt.

Förresten räknas Elon Musk som afroamerikan? Han är ju från Sydafrika. Nä, det är ju bara svarta får den titeln.
Citera
2026-08-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Det finns inga svenskar. Alla är svenskar. Abdullah som knullar din dotter till svennehora är svensk. Muhammed som knullar din gamla mor på ålderdomshemmet är svensk. Men det finns inga speciellt svenska svenskar.

Varför är det så viktigt för dig att vara svensk om du kallar en svensk kvinna för svennehora? Då är du inte värd att kallas för svensk, det har du inte gjort dig förtjänt av. Om jag ser ett gäng med afghaner så tänker jag inte att de är svenskar. De är invandrare. Och en invandrare med ett svenskt namn låter helt fel.

Muhammed, som ger sig på min gamla mamma på ålderdomshemmet, är inte svensk. Han är ett slödder som ska ut ur landet så fort som möjligt. Han är inte heller värd att kallas svensk.

De som är minst värda att kallas svenskar är gängkriminella invandrare som i utlandet skämmer ut Sverige. Då är det viktigt att de inte benämns som svenskar. I en artikel hade de skrivit "kriminella med svenska pass". Det var bra.
Senast redigerad av Newton555 2026-08-08 kl. 15:40.
Citera
2026-08-08, 15:05
Medlem
RobbanUCs avatar
Sverige är soptunnan som imperiet använder.
En soptunna får inte ha någon identititet.
Invandrare får ha identitet.
Citera
2026-08-08, 15:05
Medlem
KaptenPaddocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilathaz

Etnicitet är inte något man "får".
Citera
2026-08-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
”får”
Vilka förbjuder svennar att ha sin svenne-etnicitet menar du?

Jag undrar även när man som svensk känner ett behov av att påtala att man är etnisk svensk. I vilka sammanhang är det man gör det?

Tycker det vore bättre att fundera på vår svenska kultur, våra traditioner och ta tag i dem.

Sen tycker jag hela diskussionen om etnicitet är ganska galen. Man hör ju de som tycker det är viktigt gång på gång nämna exempel som att "om jag flyttar till Kina"... Visst man börjar nog inte se sig som kines om man flyttar till Kina i vuxen ålder och hur kineser ser på en är väl sak samma.

Jag har kompisar som är adopterade från Korea, Columbia osv. Jag har även kompisar som är mulatter. Samtliga av dessa ser jag som svenskar. Det är samma sak med artisten Jon Henrik Fjällgren, Alice Bah-Kunke, Camilla Henemark osv. Jag ser dom som svenskar.
Citera
2026-08-08, 15:19
Medlem
puterealbas avatar
Du vill kasta ut Muhammed som våldtog din mor? Du är inte värd att kallas svensk! En riktig svensk skulle avrätta honom genom att rista blodörn på odjuret.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Varför är det så viktigt för dig att vara svensk om du kallar en svensk kvinna för svennehora? Då är du inte värd att kallas för svensk, det har du inte gjort dig förtjänt av. Om jag ser ett gäng med afghaner så tänker jag inte att de är svenskar. De är invandrare. Och en invandrare med ett svenskt namn låter helt fel.

Muhammed, som ger sig på min gamla mamma på ålderdomshemmet, är inte svensk. Han är ett slödder som ska ut ur landet så fort som möjligt. Han är inte heller värd att kallas svensk.

De som är minst värda att kallas svenskar är gängkriminella som i utlandet skämmer ut Sverige. Då är det viktigt att de inte benämns som svenskar. I en artikel hade de skrivit "kriminella med svenska pass". Det var bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in