2026-08-08, 20:33
Medlem
vad är en svensk identitet ? Sveriges gränser har flyttats genom åren.
det ända jag vet är att en svensk inte är brun iaf.. Men jag kanske har fel.
Citera
2026-08-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Här säger du faktiskt ett intressant argument.
Alla som kallas för svennehoror är svenskar.

Det är kopplat både till en syn inifrån och utifrån.

Precis lika tydligt som att SD är nazister och Kristersson en liten man med mindervärdeskomplex.
Citera
2026-08-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag har grannar från Norge som har flyttat hit, och de kommer för alltid att vara norrmän. När jag bodde i Frankrike i många år ansågs jag av alla, och även mig själv, som svensk.

Det finns många invandrare som hatar oss svenskar, men ändå är det så viktigt att de också ska vara svenskar?

Det är svenskarna som tycker det. Själva tror jag det flesta kallar sig det dom ursprungligen är. Å emigrerar vi så är vi såklart ändå svenskar
Citera
2026-08-08, 21:23
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Antagligen för att den ariska rasen verkar rätt överlägsen om man säger så.
Citera
2026-08-08, 21:29
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Precis lika tydligt som att SD är nazister och Kristersson en liten man med mindervärdeskomplex.
Jag kom utsökt att tänka på Menekse Mermers debattartikel i aftonbladet för några år sedan:
Citat:
”Klart du ska fira nationaldagen för att du är väl svensk!”, får jag höra.

”Nej tack!”, svarar jag.
(...)
Jag är tacksam över att jag inte är svensk och vill heller inte vara svensk för att jag ser brister i den rådande kulturen.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/a2xM74/nej-tack-jag-vill-inteblisvensk
Hon forsätter:
Citat:
Jag vill aldrig anamma det asociala beteendet som finns utan alkohol eller den där omänskliga inställningen att rätt ska vara rätt i alla lägen. Den som inte kan ta diskussioner och är livrädd för konflikter som ändå är en del av livet i alla typer av relationer, den som aldrig kan bjuda på minsta lilla för att mitt är mitt och ditt är ditt.

Tystnaden i en hiss på två kvadratmeter när man möter en granne, de som stirrar i taket i t-banan för att undvika att blickar möts, de som stör sig på att det existerar gråtande barn i samhället, de som inte bryr sig om sina äldre för att de inte har nytta av dem längre, de som söker efter konsensus i alla diskussioner, de som tycker att alla skall vara ”lagom” och aldrig våga sticka ut.
Kokas svenskhet ned till att enbart vara ett knippe samtida öronmärkta värderingar så vet jag inte heller om jag vill vara svensk. Är svensk verkligen synonymt med frihet? Vad händer om jag är friare i Frankrike eller Turkiet?
Citera
2026-08-08, 21:37
Medlem
Citat:
Jag kom utsökt att tänka på Menekse Mermers debattartikel i aftonbladet för några år sedan:

Hon forsätter:

Kokas svenskhet ned till att enbart vara ett knippe samtida öronmärkta värderingar så vet jag inte heller om jag vill vara svensk. Är svensk verkligen synonymt med frihet? Vad händer om jag är friare i Frankrike eller Turkiet?

Har hon fel? Eller är vi (vita) svenskar utan några brister?
Citera
2026-08-08, 21:39
Medlem
Vi får ju knappt ha en svensk flagga
Citera
2026-08-08, 21:49
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Har hon fel? Eller är vi (vita) svenskar utan några brister?
Hon har rätt i det avseendet men det ställer samtidigt frågan om vad vi anser är "svenskt" eller för den delen någon annan kultur i huvud taget.

Jag tycker ofta man hör svenskar säga att "Jalil är svensk han tror på allas lika värde" men det finns ju människor i andra delar av världen som har de värderingarna utan att för den delen är eller vill vara svenskar? Om Finland blir mer jämställt är de då mer svenskar än oss? Om en svensk begår ett visst brott är det ett "osvenskt agerande"?

Man kan förvisso se vissa gemensamma normer i en kultur och peka på att "så verkar de göra här" men jag tycker ändå att det blir svårtolkat.

När jag bodde i en förort så vet jag inte hur många gånger som invandrarkompisar sade "du är inte riktigt svensk va?" när man bröt mot deras bild av vad svenskhet var. De kunde sedan gräva löjligt långt för att hitta den där lilla släktningen och säga "AHA ja visste att du inte var svenne".
Citera
2026-08-08, 22:16
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Svar på punkt 1. Och 2.: fråga vänsterpacket och sozzarna. Riktigt elaka hjärnskrynklare.

För att tolerera öppna gränser där den egna befolkningen utglesas så måste den egna befolkningens identitet och värdighet tas bort. Kan ju alltid vara värt en röst eller två.
Citera
2026-08-08, 22:26
Medlem
Vem har sagt att man inte får ha en svensk etnicitet?
Citera
2026-08-08, 22:27
Medlem
Citat:
Hon har rätt i det avseendet men det ställer samtidigt frågan om vad vi anser är "svenskt" eller för den delen någon annan kultur i huvud taget.

Jag tycker ofta man hör svenskar säga att "Jalil är svensk han tror på allas lika värde" men det finns ju människor i andra delar av världen som har de värderingarna utan att för den delen är eller vill vara svenskar? Om Finland blir mer jämställt är de då mer svenskar än oss? Om en svensk begår ett visst brott är det ett "osvenskt agerande"?

Man kan förvisso se vissa gemensamma normer i en kultur och peka på att "så verkar de göra här" men jag tycker ändå att det blir svårtolkat.

När jag bodde i en förort så vet jag inte hur många gånger som invandrarkompisar sade "du är inte riktigt svensk va?" när man bröt mot deras bild av vad svenskhet var. De kunde sedan gräva löjligt långt för att hitta den där lilla släktningen och säga "AHA ja visste att du inte var svenne".

En kultur bör enligt mig hela tiden vidga sina vyer gällande normer och värderingar men samtidigt inte vika sig för det gamla som t.ex allas lika värde oavsett hudfärg. Klyftorna är något som har ökat senaste 20- 30 åren så det är ju något osvenskt i det avseendet.
Citera
2026-08-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Antagligen för att den ariska rasen verkar rätt överlägsen om man säger så.

Den ariska rasen som invaderade väst-rom och slog hela civilisationen i spillror och satte europa tillbaka ca 1000 år jämfört med om dom fått fortsätta? Naaw man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in