2026-08-08, 11:16
Medlem
Kapten-Booms avatar
Har en bekant som gifte sig rätt nyligen, känner inte honom sådär jättebra men träffats ett par gånger.

Tydligen tog både han och tjejen dubbla efternamn, alltså sitt eget + partnerns. Så om han hette Olof Svensson och hon Erika Stensund så heter de nu alltså Olof Svensson Stensund och Erika Svensson Stensund.

Tycker det är sjukt larvigt, vad fan är detta för nytt modetrams? Är syftet att det ska vara så rättvist som möjligt, om ingen behövt "ge upp" sitt tidigare efternamn? Man har ju hört om kvinnor som tar dubbla efternamn och även om "män" som byter till kvinnans efternamn men detta var fan något nytt.

Är det inte fortfarande "orättvist" om killen har ett mansnamn och tjejen ett kvinnonamn? Varför bytte de inte båda till könsneutrala namn i samma veva?
Citera
2026-08-08, 11:35
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Det är någon slags maktgrej.

Feministiska kvinnor tycker det är förtryckande att behöva ge upp sitt efternamn, det vore att bete sig undergivet vilket kvinnor som älskar makt skyr som elden.

Att gifta sig är för de flesta lågpannor som gör det en traditionell handling. Den ska därför följa de traditionella reglerna. Då tar kvinnan mannens efternamn, pga hon får hans beskydd.

Gifter man sig av praktiska skäl, för att omfattas av lagen för gifta (som handlar om att överföra pengar från mannen till kvinnan, via staten), så kan man väl behålla sina egna namn trots att man gift sig.
Citera
2026-08-08, 11:44
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Har en bekant som gifte sig rätt nyligen, känner inte honom sådär jättebra men träffats ett par gånger.

Tydligen tog både han och tjejen dubbla efternamn, alltså sitt eget + partnerns. Så om han hette Olof Svensson och hon Erika Stensund så heter de nu alltså Olof Svensson Stensund och Erika Svensson Stensund.

Tycker det är sjukt larvigt, vad fan är detta för nytt modetrams? Är syftet att det ska vara så rättvist som möjligt, om ingen behövt "ge upp" sitt tidigare efternamn? Man har ju hört om kvinnor som tar dubbla efternamn och även om "män" som byter till kvinnans efternamn men detta var fan något nytt.

Är det inte fortfarande "orättvist" om killen har ett mansnamn och tjejen ett kvinnonamn? Varför bytte de inte båda till könsneutrala namn i samma veva?

Känner personer som gjort något liknande men då lagt till sin partners efternamn efter sitt eget.
T.ex. Olof Svensson Stensund och Erika Stensund Svensson .
Citera
2026-08-08, 12:52
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Finns säkert många skäl men ett som jag har hört är att båda två vill ha kvar efternamnet de föddes med som ett minne när någon har gått bort.

Även de som har ett varumärke vill hellre lägga till ett efternamn så deras ursprungliga namn syns på hemsidor mm.

Ett exempel är Viktor Lodin som är hockeyspelare (SHL) och gift med en influencer, då är båda två etablerade och därför vill ha kvar sitt gamla efternamn.
Citera
2026-08-08, 13:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Låter som en feministisk mes i mina öron.

I sverige tar kvinnan mannens namn. Det är vår kultur.
Citera
2026-08-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Kultur är föränderligt.
Citera
2026-08-08, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är någon slags maktgrej.

Feministiska kvinnor tycker det är förtryckande att behöva ge upp sitt efternamn, det vore att bete sig undergivet vilket kvinnor som älskar makt skyr som elden.

Att gifta sig är för de flesta lågpannor som gör det en traditionell handling. Den ska därför följa de traditionella reglerna. Då tar kvinnan mannens efternamn, pga hon får hans beskydd.

Gifter man sig av praktiska skäl, för att omfattas av lagen för gifta (som handlar om att överföra pengar från mannen till kvinnan, via staten), så kan man väl behålla sina egna namn trots att man gift sig.
Ja, det är super-feministiskt att ha sitt farfars eller morfars efternamn istället för sin makes. Oerhört genomtänkt.
Citera
2026-08-08, 16:31
Medlem
proconsuls avatar
Jag tänker att det kan bli lite meckigt om deras barn gifter sig med någon med samma bakgrund.
Säg att Erik Svensson-Stenberg träffar Anna Andersson-Bengtsson, då kommer deras barn att heta
tex Ulla-Maj Svensson-Stenberg-Andersson-Bengtsson.
Och tänk om hon träffar någon med samma bakgrund......
Citera
2026-08-08, 20:38
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:

Din bekant verkar vara en toffel. Lita på att den där relationen inte kommer att vara länge och det är väl därför hon kvinnan inte vill ge upp sitt efternamn från första början.
Citera
2026-08-08, 21:45
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Om du verkligen undrar så fråga honom. "Hörru, jag är så nyfiken så jag måste bara fråga, ursäkta om detta är privat eller så för er. Men jag undrar varför ni bestämde er för att ta bådas namn? Är det nån modegrej eller nån feministgrej"?

Förhoppningsvis får du då svaret, och slipper därefter undra mer.

Förhoppningsvis är då svaret något i stil med "nä det beror bara på att Stensund låter så fint och hans farfar vill absolut inte att namnet Svensson försvinner ur släkten, så vi körde dubbelt helt enkelt, så blir det lättare för gamla kompisar att hålla kontakten med oss båda via X och sånt också".

Men om svaret blir "jag tänder på female supremacy så jag ville heta hennes namn, jag blir kåt när hon kissar mig i munnen också" så får du helt enkelt acceptera det, det är ju trots allt deras val och inte ditt. Så fråga inte det du inte vill höra svaret på.
Citera
2026-08-08, 21:48
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Ja deras beslut KAN såklart ha berott på att de känner sig tvungna att följa den norm som feminismen dikterar.

Men det KAN ju också ha helt andra anledningar.
Citera
2026-08-08, 22:27
Medlem
Har också en sån bekant. En riktig jävla toffel också.
Han hade ett traditionellt svenskt efternamn och hon har ett utländskt namn. Inte bara tog de båda namnen, hennes blev det officiella namnet längst bak.
Han är så hönsad och kontrollerad att det otäckt att bevittna. Hoppas han kommer ut på andra sidan med livet i behåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in