2026-08-17, 21:01
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Hon hoppade av ideologin efter att hennes son blev kär i en tjej från Syrien.

Den delen och även det om de lesbiska mammorna till ett barn på samma dagis, som sonen också ska ha frågat om, låter för mycket som PK-manus och kryddade detaljer. Särskilt när man lägger ihop båda anekdoterna.

Men jag tror hon är ärlig i stora drag kring sin omvärdering; hon vill passa in i samhället, kvinnor tenderar förändras efter de föder barn och hon har säkert haft dåliga relationer med vissa dåliga män inom "rörelsen". Det där med att när en pusselbit i ens världsåskådning faller följer flera andra tror jag många känner igen sig i som gjort en stor omvärdering åt något håll.
Senast redigerad av GusFring 2026-08-17 kl. 21:16.
Citera
2026-08-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Den delen och även det om de lesbiska mammorna till ett barn på samma dagis, som sonen också ska ha frågat om, låter för mycket som PK-manus och kryddade detaljer. Särskilt när man lägger ihop båda anekdoterna.

Men jag tror hon är ärlig i stora drag kring sin omvärdering; hon vill passa in i samhället, kvinnor tenderar förändras efter de föder barn och hon har säkert haft dåliga relationer med vissa dåliga män inom "rörelsen". Det där med att när en pusselbit i ens världsåskådning faller följer flera andra tror jag många känner igen sig i som gjort en stor omvärdering åt något håll.

Och inte bara kvinnor. Även en och annan man har genom åren hoppat av "nationella rörelsen" på detta vis. Minns exempelvis någon avhoppad NMR-tjockis som grät ut i TV hos Alexandra Pascalidou om att NMR hade dödsstraff på att äta pizza och annan mat som ej var svensk husmanskost. Då låter Sannas berättelse mer trovärdig.
Citera
2026-08-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Tja, vill man se hur nationella behandlar sina kvinnor så är det bara att kika i tråden om Björn Björkqvist.

Man blir inte nationalist om man inte är en ganska misslyckad figur som inte hittar andra närmare sammanhang än att man har samma pass. Bara det är liksom ett kraftigt personligt misslyckande. Att några pick me-tjejer går in i den här världen för att få bekräftelse är visserligen tragiskt men inte märkligt. Det som är tragiskt är att det ofta tar så lång tid att hitta ut igen. Den här ”Sanna Hill” (som säkert heter något helt annat, det brukar vara så bland brunhögern, ex Jalle Horn/Conrad osv) är säkert en bra bit över fyrtio nu. Hon har slängt bort hela sitt produktiva liv på att vara en samhällelig paria. Det är tragiskt.

Håller med av princip. Dock är det tämligen osmakligt att hora runt i media efter att ha lämnat rörelsen bakom sig. Det får mig att tro att hon fortfarande söker bekräftelse, bara genom andra kanaler och mer effektivt än innan. Vad är det för fel på att lämna och hålla tyst?
Citera
2026-08-17, 22:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Håller med av princip. Dock är det tämligen osmakligt att hora runt i media efter att ha lämnat rörelsen bakom sig. Det får mig att tro att hon fortfarande söker bekräftelse, bara genom andra kanaler och mer effektivt än innan. Vad är det för fel på att lämna och hålla tyst?

Tror det är några tankar man måste hålla i huvudet samtidigt här.

- Hon var med i en vad samhället betraktar som en extremistisk och sekteristisk rörelse. När en individ hoppar av en sådan rörelse så sker det rätt ofta denne vill vara sin omgivning till lags, och allt det den tidigare stått för kastas på soptippen. Det behöver inte vara något oärligt med det, får man någon form av bekräftelse från majoritetssamhället så är det lätt att fortsätta på den inslagna vägen, vilket då formar ens åsikter.

- Och ja, hon söker sannolikt bekräftelse. Hon skäms över sitt förflutna, och nu vill hon tas in i värmen. Mänskligt, naturligt och inget fel.

- Det är inget fel med det. Motsatsen är heller inget fel. Sanna Hill var ett ganska känt namn, och hon ville kanske upphöra att associeras med sitt förflutna.

- Skulle inte förvåna mig om hon medvetet bygger något slags varumärke nu. Att en Bok kommer komma, och även en föreläsningsserie. Kanske något jobb som samordnare mot våldsbejakande extremism eller något. Inget fel i det heller, hon har ju onekligen insyn. Men en del av historierna hon delar med sig av bör kanske tas med en nypa salt.
Citera
2026-08-17, 23:02
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror det är några tankar man måste hålla i huvudet samtidigt här.

- Hon var med i en vad samhället betraktar som en extremistisk och sekteristisk rörelse. När en individ hoppar av en sådan rörelse så sker det rätt ofta denne vill vara sin omgivning till lags, och allt det den tidigare stått för kastas på soptippen. Det behöver inte vara något oärligt med det, får man någon form av bekräftelse från majoritetssamhället så är det lätt att fortsätta på den inslagna vägen, vilket då formar ens åsikter.

- Och ja, hon söker sannolikt bekräftelse. Hon skäms över sitt förflutna, och nu vill hon tas in i värmen. Mänskligt, naturligt och inget fel.

- Det är inget fel med det. Motsatsen är heller inget fel. Sanna Hill var ett ganska känt namn, och hon ville kanske upphöra att associeras med sitt förflutna.

- Skulle inte förvåna mig om hon medvetet bygger något slags varumärke nu. Att en Bok kommer komma, och även en föreläsningsserie. Kanske något jobb som samordnare mot våldsbejakande extremism eller något. Inget fel i det heller, hon har ju onekligen insyn. Men en del av historierna hon delar med sig av bör kanske tas med en nypa salt.

Håller med om din nyktra tagning.

Ser inget fel i något av detta.

Samhället är som det är på gott och ont, Hill anpassar sig.

Survival of the fittest.
Citera
2026-08-18, 13:01
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Sanna Hill har gjort någonting fruktansvärt, men hon är fortfarande en bättre människa än vad 99,5 % av alla svenskar är. De flesta svenskar är egoister varenda dag i hela sina liv.

Det här är nästan det mest romantiska som jag har läst. Du och din älskade har haft det fantastiskt i 18 år. Plötsligt en dag så knivhugger du henne i hjärtat. Just i hjärtat också. Vackert så att det gör ont. Det här ska jag skriva en novell om.

Du framstår som en kvinna som skulle kunna lämna dina åsikter bakom dig om du skulle må bättre av att byta ut dem.
Citera
2026-08-18, 18:39
Medlem
Bilderberg78s avatar
Vem är vad bland vänster till höger extremisterna. Luder som luder. De blir nog bra goda vänner ska ni se.

https://www.etc.se/kommentar/sanna-hill-visar-oss-vad-som-kan-bryta-en-extrem-oevertygelse
(FB) Skvaller om Myra Åhbeck Öhrman
Citera
2026-08-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
I ärlighetens namn, så bör man - även i feminismens högborg Sverige - kunna konstatera att unga kvinnor sällan visar intresse för några djupare ideologiska resonemang?

Samtalsämnena hos grupper av kvinnor, respektive män, skiljer sig åt, som bekant ganska markant.

Kvinnor - särskilt unga - anpassar sig snabbt till olika ståndpunkter och åsikter, utan att bekymra sig om principer, logiken i resonemang gällande dessa, etc.

Bara för en vecka sedan, så sade en kvinnlig bekant - i 70-års åldern - till mig att hon bestämt sig för att byta ståndpunkt i en viss politisk fråga.
Hon frågade mig om jag kunde ge henne några bra argument, som stödjer denna ståndpunkt…

Jag tycker denna händelse framhäver den stora skillnaden mellan kvinnor och män.
Hur kvinnor är konformistiska och premierar konsensus över sanningen.
Män når en ståndpunkt, efter att ha lagt mycket tid och energi på att analysera, resonera; och diskutera.
Medan kvinnor anammar en ståndpunkt, om den visar sig vara populär i gruppen.

Det är just denna egenskap som gör kvinnor till ”verktyg”, för hänsynslösa - men begåvade - ledare.

Sammanfattningsvis så är jag tveksam till om att just Sanna (bara namnet signalerar ju inte något större intellekt) utgör ett undantag från från denna konformistiska egenskap…

Oerhört klarsynt.

Bra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in