2026-08-08, 22:03
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
För mig är det olika typ av mat nästan varje gång. En gång av Tacos faktiskt men det är nog bara en slump.
Vad fick du fram för namn när du googlade?

Hittade att det som mäts kallas "Gut transit time". Folk som har problem med "short Gut transit time" gör ofta test med majs för att kolla hastigheten, och dessa personer rapporter ofta 10-12 timmar. När jag själv hade problem så har det alltså varit kring 4 timmar. Alltså, ingen majs på veckor. Ätit tacos på kvällen med majs, toa senare samma kväll med massiv diarre med majs överallt så det finns liksom ingen annan förklaring än att det är kvällsmaten, hur extremt det än är.
Citera
2026-08-08, 22:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Är det någon som känner igen detta och kanske upplevt något liknande?
En tanke: Du kanske äter för snabbt? Jag kan få reaktioner typ magknip ibland om jag gör det.
Citera
2026-08-10, 12:01
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Hittade att det som mäts kallas "Gut transit time". Folk som har problem med "short Gut transit time" gör ofta test med majs för att kolla hastigheten, och dessa personer rapporter ofta 10-12 timmar. När jag själv hade problem så har det alltså varit kring 4 timmar. Alltså, ingen majs på veckor. Ätit tacos på kvällen med majs, toa senare samma kväll med massiv diarre med majs överallt så det finns liksom ingen annan förklaring än att det är kvällsmaten, hur extremt det än är.
När det gäller din tacos. Vad har du för köttfärs? Nöt, fläsk, bland osv och procent av fett?
Köttfärs kan ju bli väldigt fet. Just när man äter tacos brukar man kunna få i sig ganska mycket av köttfärsen.
Sen är det kanske av nåt helt annat men bara en tanke i ditt fall.
För mig är det en gåta.

Majs är bra att testa med om man behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En tanke: Du kanske äter för snabbt? Jag kan få reaktioner typ magknip ibland om jag gör det.
Nej. Det gör ingen skillnad.
Och just fisken jag åt sist gick verkligen inte fort att äta pga massa ben.
Vet att vissa kan känna av när dom äter för fort men i mitt fall är det något helt annat.
Citera
2026-08-11, 06:16
Medlem
Det kan vara sötningsmedel som sukralos eller agavesirap eller kosistensmedel som karragenan. Jag som är laktosintolerant tål inte dom och får exakt de symptomen du beskriver! Finns i läsk, efterrätter, grädde mm. Sen finns det också ett tillstånd som heter ”proctalgia fugax” som också påminner om det du skriver om smärtan och det kommer med långa mellanrum.
Citera
2026-08-14, 17:56
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexterina
Det kan vara sötningsmedel som sukralos eller agavesirap eller kosistensmedel som karragenan. Jag som är laktosintolerant tål inte dom och får exakt de symptomen du beskriver! Finns i läsk, efterrätter, grädde mm. Sen finns det också ett tillstånd som heter ”proctalgia fugax” som också påminner om det du skriver om smärtan och det kommer med långa mellanrum.
Nja Proctalgia fugax är plötsliga, kortvariga kramper eller smärtattacker i ändtarmen eller runt ändtarmsöppningen. Det har jag inte.

Problemet kommer så pass sällan. Vissa gånger har jag bara ätit ren mat.
Har inte upplevt problem med laktosfria saker som tex glass som kan ha sötningsmedel.
Men läsk tex Cola Zero får jag huvudvärk av. Bara med sötningsmedel, inte vanlig.
Citera
2026-08-15, 00:48
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Jag tror inte heller längre att det är något speciellt i maten, laktos osv. Det är något som händer i kroppen. Men jag kan inte förstå vad efter som det inte följer något mönster.
Det kan se av vad som helst. Stora eller små portioner, fett eller inget fett osv.
Som senast. Kokt potatis, fisk, gräddfil med dill och lite sallad. Ingen stor portion. Tänkte ta mer mat då jag inte blev riktigt mätt men lät bli. Tog en liten laktosfri glass efteråt istället. Men just glass har det blivit mycket av under sommaren utan problem.
Andra gånger är det större portioner, ibland av fet mat typ kebab och pommes eller vanlig husmanskost. Det finns inget mönster.
Andra dagar kan jag äta karre med pommes och bea, efteråt glass och en påse chips utan problem (just så mycket är dock ovanligt på samma kväll).

Och det är garanterat samma mat som kommer ut!
Vart kommer dillen ifrån annars? Var flera veckor sedan jag åt något med dill innan.
Har även märkt det med majs eller paprika tidigare. Det syns sydligt.
Det ska inte vara möjligt men då är jag väl ovanlig.

Ska fundera lite kring gallan. Det är vad som är kvar att läsa om.
Men vården kommer inte göra något. Det är inte tillräckligt akut.

För mig är det olika typ av mat nästan varje gång. En gång av Tacos faktiskt men det är nog bara en slump.
Vad fick du fram för namn när du googlade?

Okej, om du såg dillen och du inte ätit dill på flera veckor, då köper jag din observation.

Det betyder att din tarm drabbas av tarmkramper. Först trycker reflexen ut gårdagens avföring, men kramperna är så kraftiga att mag-tarmkanalen bokstavligen spolar igenom det du nyss svalde på rekordtid. Det är extremt ovanligt, men inte omöjligt.

Det viktiga här är att orsaken inte är dillen eller fisken. Sluta leta efter enskilda ingredienser, ditt problem är inte en allergi, utan en neuromuskulär överreaktion i matsmältningssystemet.

Gallspåret är fortfarande det mest logiska av två skäl, tidsfönstret, gallblåsan kontraherar maximalt 1-3 timmar efter måltid. Och tömningsreaktionen, en plötslig frisättning av koncentrerad galla efter en tillfällig kramp/blockering retar tjocktarmens slemhinna till omedelbar och explosiv tömning.

Sluta tänka att vården inte bryr sig. Gå inte till akuten när attacken är över, boka en tid på vårdcentralen en vanlig vardag och säg ordagrant:

"Jag har återkommande anfall med extrem buksmärta 1-3 timmar efter måltid som slutar med explosiv tömning. Jag vill utesluta gallgrus/gallsten och önskar en remiss för ultraljud av gallblåsan samt kontroll av leverprover."

Får du ett ultraljud gjort vet du svart på vitt om det är gallan eller om det handlar om en funktionell nerv/tarmreflex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in