Citat:
Ursprungligen postat av
rawjudge
Eftersom det sker så sällan så skulle jag inte reagera mkt förutsatt att allt annat är bra... Dock lite intressant att de är så hög smärta.
Om du däremot ser fler symtom, viktnedgång, blod i avföringen, hb fall som vid anemi, inflammatoriskt förhöjda prover då äre nåt annat men inte troligt nu.
Men det är alltså inte fel å kolla en gång men jag tror på något IBS liknande, inte helt. Ibland kan de vara galsten som gör det där. Men då brukar smärtan vara ihållande i på höger sidan av magen ( förenklat.).
Sök annars på Kraftig gastrokolisk reflex.
Det kommer ju inte ofta vilket gör det väldigt svårt att hitta orsaker till, och vården vill så klart inte heller gå vidare med det (vilket kanske är rätt i det här fallet). Men det är galet störigt.
Det hinner inte bli någon viktnedgång, men blir ju mer matt dagen efter eftersom kroppen aldrig fick någon näring av middagen som åkte ut men det tar man ju snabbt igen på ett par dagar.
Inget blod eller annat konstigt, mer än att just det "sista" (middagen) som ska ut är mer vattning.
Smärtan är enorm. Det börjar som en fis som hamnat fel, och ett par minuter senare känner man att smärtan är på väg och byggs upp. När det gör som mest ont håller det i ca 10 sek för att släppa. Sen ca 15 min senare drar det igång likadant igen. Så håller det på tills man sätter sig på toaletten.
Och det är tydligt att det är senaste middagen som ska ut.
Senast år jag tex fisk med dill. Dill äter jag inte så ofta annars. Och (sorry för detaljer) när det sista kommer ut är med med dill i. Middagen passerar alltså genom kroppen på ett par timmar.
AI och läkare säger att det är det man ätit tidigare som lämnar kroppen, att det tar betydligt längre tid att en middag ska passera genom kroppen men där har dom ju helt klart fel.
Efteråt är allt som vanligt igen. Noll smärta. Som om inget hänt.
Tänkte ett tag att det hade med fett att göra. Att kroppen reagerar om jag äter för fet mat, men nu åt jag fisk och kokt potatis med gräddfil. Det bör vara snällt för magen.
Annars har det varit allt från efter korv, pommes och kött, pizza, eller vanlig husmanskost. Vad jag äter verkar inte påverka, men alltid efter att jag just ätit.
IBS har jag också funderat kring men det känns som det uppkommer för sällan för det. Och just de saker som triggar vid IBS går bra att äta.
Laktosintolerans ligger närmast på hur fort det går från det att man ätit och upphör efter toabesök. Men jag har slutat med all laktos (är väldigt noga) och det uppkommer ändå.