Citat:
Ursprungligen postat av
Enders.Aldebrink
Jag tror inte heller längre att det är något speciellt i maten, laktos osv. Det är något som händer i kroppen. Men jag kan inte förstå vad efter som det inte följer något mönster.
Det kan se av vad som helst. Stora eller små portioner, fett eller inget fett osv.
Som senast. Kokt potatis, fisk, gräddfil med dill och lite sallad. Ingen stor portion. Tänkte ta mer mat då jag inte blev riktigt mätt men lät bli. Tog en liten laktosfri glass efteråt istället. Men just glass har det blivit mycket av under sommaren utan problem.
Andra gånger är det större portioner, ibland av fet mat typ kebab och pommes eller vanlig husmanskost. Det finns inget mönster.
Andra dagar kan jag äta karre med pommes och bea, efteråt glass och en påse chips utan problem (just så mycket är dock ovanligt på samma kväll).
Och det är garanterat samma mat som kommer ut!
Vart kommer dillen ifrån annars? Var flera veckor sedan jag åt något med dill innan.
Har även märkt det med majs eller paprika tidigare. Det syns sydligt.
Det ska inte vara möjligt men då är jag väl ovanlig.
Ska fundera lite kring gallan. Det är vad som är kvar att läsa om.
Men vården kommer inte göra något. Det är inte tillräckligt akut.
För mig är det olika typ av mat nästan varje gång. En gång av Tacos faktiskt men det är nog bara en slump.
Vad fick du fram för namn när du googlade?
Okej, om du såg dillen och du inte ätit dill på flera veckor, då köper jag din observation.
Det betyder att din tarm drabbas av tarmkramper. Först trycker reflexen ut gårdagens avföring, men kramperna är så kraftiga att mag-tarmkanalen bokstavligen spolar igenom det du nyss svalde på rekordtid. Det är extremt ovanligt, men inte omöjligt.
Det viktiga här är att orsaken inte är dillen eller fisken. Sluta leta efter enskilda ingredienser, ditt problem är inte en allergi, utan en neuromuskulär överreaktion i matsmältningssystemet.
Gallspåret är fortfarande det mest logiska av två skäl, tidsfönstret, gallblåsan kontraherar maximalt 1-3 timmar efter måltid. Och tömningsreaktionen, en plötslig frisättning av koncentrerad galla efter en tillfällig kramp/blockering retar tjocktarmens slemhinna till omedelbar och explosiv tömning.
Sluta tänka att vården inte bryr sig. Gå inte till akuten när attacken är över, boka en tid på vårdcentralen en vanlig vardag och säg ordagrant:
"Jag har återkommande anfall med extrem buksmärta 1-3 timmar efter måltid som slutar med explosiv tömning. Jag vill utesluta gallgrus/gallsten och önskar en remiss för ultraljud av gallblåsan samt kontroll av leverprover."
Får du ett ultraljud gjort vet du svart på vitt om det är gallan eller om det handlar om en funktionell nerv/tarmreflex.