2026-08-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Amd there we have it. Hon behöver skaffa bättre vänner.

Till TS:
I Frankrike pratar alla franska och förväntar sig att du ska kunna hanka dig fram åtminstone. Men många kan engelska också.

I Sverige förväntar sig nog ytterst få fransmän att alla ska kunna franska. De du såg chansade och det vann de på. .
De var alltså hennes franske pojkvän och hans bekantskapskrets som rökte på, det var tydligen lika vanligt och normaliserat som att dricka (nu var detta en 20 år sedan ungefär så det har förmodligen ändrat sig).
Citera
2026-08-07, 15:46
Medlem
Sqrbankens avatar
När jag besökt Paris tycker jag folk i min ålder (~40) och yngre är chill. Envisas inte med franska eller tar "illa upp". Kan tycka att 20-åringar (mkt sånt i service) i regel tom. talar, med lite överdrift, utmärkt engelska.

Vid ett tillfälle för inte jättemånga år sen så var jag och ett gäng däremot ute i landet (småstäder) och spanade in WW2-grejjer och utan guide hade vi varit chanslösa.

Gick vid ett tillfälle och skulle köpa korv centralt på nått bytorg och tanten blev skitsur när jag körde nån "Hi! Two <input vad nu korv-varianten hette>, please". Började demonstrativt prata assnabb franska och visade med hela sitt väsen sitt anglo-förakt.

Hon var rätt gullig dock, för det räckte enbart med ett "Merci" och nån till artighetsharang som jag kunde vid tillfälket när jag sen fick korvfixet (sjukt gott, förövrigt) så sken hon upp som en sol 😊

Antar de vill att man åtminstone försöker.
Citera
2026-08-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Många fransmän (från Frankrike) kan dock inte kreolska.

Varför skulle dom? (vad nu kreolkska är) 😁
Citera
2026-08-07, 16:31
Medlem
Dom förväntar sig det även av turister i sitt hemland
Citera
2026-08-07, 17:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varför skulle dom? (vad nu kreolkska är) 😁

Kreol är en form av franska som talas i Afrika och Louisiana etc.
-Inte "riktig" franska, utan mera en rotvälska. Jämför "rinkebysvenska" i Sverige.

Franskbaserade kreolska språk hämtar sitt ordförråd huvudsakligen från franska. Kreolspråk började bildas på 1500-talet ur de pidginspråk, som användes mellan kolonisterna och de koloniserade. Efter användning under flera generationer blir kreolspråket fullständigt med vokabulär och grammatik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Franskbaserade_kreolspr%C3%A5k
Citera
2026-08-07, 17:44
Medlem
Pruttars avatar
Ja, alla borde kunna prata franska.
Citera
2026-08-07, 20:15
Medlem
Minimuchers avatar
När jag liftade genom Frankrike i ungdomen så sa en som körde oss att - om hans flickvän hade varit med i bilen hade han inte pratat engelska med oss.

Tyckte det gav mig perspektiv.
Citera
2026-08-07, 21:57
Medlem
Unithoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
En bra mening att börja med i frankrike som turist är "Je taime france, je ne parle france" Jag älskar frankrike men pratar inte franska.
Jag är inte expert på franska, för det var ganska längesedan jag läste det på gymnasiet. Men kanske är "J'adore la France, mais je ne parle pas français." lite bättre? (Nu får jag kanske skäll av min gamla lärare i franska.) 😳
Senast redigerad av Unithorax 2026-08-07 kl. 22:12.
Citera
2026-08-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det var mycket vanligt under Eurovision att då alla länder skulle dela ut poäng så översattes det direkt på franska. Nu är det borttaget.
Har inte sett eländet på ett bra tag, men minns tydligt den där språkliga detaljen. Trodde att det var en poäng med att skulle kommuniceras symboliskt på mer än engelska, det är ju en gränsöverskridande tillställning. På flera sätt.

När försvann det i så fall?
Citera
2026-08-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant, "loli engelska".
En fransman försöker prata engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=Z6oeAdemFZw

Minns förklaringen på varför Inspiral carpets album döptes till Devilhopping, vilket är svårt att söka en logisk tolkning på, om det inte skulle referera till något som den flyktiga demonen i Fallen (1998, Denzel Washington) som hoppar från kropp till kropp, eller nåt.

Producenten kunde inte uttala developing utan att missförstås. Fransman, alltså. Och så skoj att bandet döpte skivan så.
Citera
2026-08-08, 01:12
Medlem
Parisarens avatar
Givetvis börjar en fransman snacka franska med en person som ser ut att komma från Nordafrika, pa samma satt som en spansk turist snackar spanska med mexikansk servicepersonal i USA tex.

Sen som andra påpekat: det ar 2026 och de yngre kan numera "hyfsad" engelska.

Oavsett nivån pa franskan, sa måste man inse att vara "artig" i Frankrike ar inte att vara "artig" det ar deras social kod. Att interagera med en fransman utan att forst halsa leder inte till några glada miner precis- lite som "go and get your shoshine box"
Citera
2026-08-08, 03:17
Medlem
HassanVonEssens avatar
Man kan alltid lära sig några grundläggande ord och fraser om man ska utomlands. Det visar på att man åtminstone vill visa en gnutta respekt. Sen fattar ju folk i andra länder att man som turist inte kan deras språk. Alla i både stora och små städer har någon gång stött på turister eller själva varit turister. Det mesta löser sig med gester och några få ord. Hej, tack, ja, nej och bra kommer man långt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in