Igår, 11:48
Medlem
Var inne på en pizzeria där två fransmän skulle beställa mat och frågade om araben vid kassan kunde franska vilket han gjorde då han var från Tunisien. Nu verkar många franska turister i Sverige ha ett antagande att alla pizzerior förstår franska.

Jag vet inte hur det är men antar dem att alla hotell och restauranger skall prata franska? Vad är era erfarenheter?
Citera
Igår, 11:51
Medlem
Klandalfs avatar
Fransoser tror att franskan är ett världsspråk i paritet med engelskan.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
Fransmän är lite kinkiga, de tycker att det är franska alla skall kunna - inte Engelska. Franska skall vara allas lingua franca helt enkelt.
Min syster bodde ett par år i Frankrike med sin franske partner. I början kunde hon inte Franska speciellt bra och när partnerns vänner insåg detta så ignorerade helt enkelt henne (de vägrade prata Engelska med henne - antingen Franska eller inget).
Citera
Igår, 12:09
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Fransmän är lite kinkiga, de tycker att det är franska alla skall kunna - inte Engelska. Franska skall vara allas lingua franca helt enkelt.
Min syster bodde ett par år i Frankrike med sin franske partner. I början kunde hon inte Franska speciellt bra och när partnerns vänner insåg detta så ignorerade helt enkelt henne (de vägrade prata Engelska med henne - antingen Franska eller inget).
Om hon blev moggad av fransmän är det hennes fel. Hon var kanske för beskedlig.
Citera
Igår, 12:22
Medlem
halaltarzans avatar
Kan ju förstå att om någon ser ut att komma från de forna kolonierna att man försöker med sitt modersmål. Annars tycker jag att både fransmän, tyskar, italienare och spanjorer gärna pratar engelska.
Citera
Igår, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Var inne på en pizzeria där två fransmän skulle beställa mat och frågade om araben vid kassan kunde franska vilket han gjorde då han var från Tunisien. Nu verkar många franska turister i Sverige ha ett antagande att alla pizzerior förstår franska.

Jag vet inte hur det är men antar dem att alla hotell och restauranger skall prata franska? Vad är era erfarenheter?

Så på en interaktion drar du slutsatsen att franska turister antar att pizzerior förstår franska? Snarare så att två fransmän såg en man från forna kolonierna. De ville dock dubbelkolla först, han kunde varit Egyptier.

På bättre hotell med internationella gäster talar man fler språk än lokala språket och Engelska. Mina erfarenheter från där jag bor är att fransmän talar engelska. Pratar dock i princip bara med personer yngre än 35 år.
Citera
Igår, 12:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Så är det typ.. När jag jobbade i Berlin på 90-talet så pratade nästan alla tyska, bara.
I Tyskland numera, pratar många engelska, speciellt den yngre generationen (30 år och yngre).

Frankrike? -No.. Inte en chans, kanske på stora hotell. i serviceyrken i storstad som Paris så man ta ta till teckenspråk i värsta fall.

Min skolfranska tror jag att de förstår, men låtsas att inte förstår, för jag låter inte som en fransman?
Senast redigerad av kraftfoder Igår kl. 12:40.
Citera
Igår, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Om hon blev moggad av fransmän är det hennes fel. Hon var kanske för beskedlig.
Möjligt.

Det hjälpte nog inte att hon avstod att röka braj (vilket de gjorde nästan dagligen i deras lägenhet). Och det faktum att hon inte gillade rödvin var kanske också bidragande.
Citera
Igår, 12:32
Medlem
Det där har varierat över tid. På mitt första jobb, för snart 35 år sedan, förhandlade min chef en order på några miljoner på franska: min chef hade pluggat franska på gymnasiet, och fransmannen han pratade med kunde inget annat än franska. Så en del fransmän väntar sig att alla skall prata franska. Men de som växer upp nu inser (möjligen omedvetet) att om de vill kunna prata med de flesta andra i västvärlden så måste de lära sig engelska. Så det håller på att vända, men tar nog några decennier till innan en stor majoritet av fransmännen inser att det är få som pratar franska bra nog för att ha en meningsfull vuxen dialog.
Citera
Igår, 12:36
Medlem
Tror inte man kan dra så många slutsatser på en observerad interaktion. Eftersom franska är ett vitt utbrett språk i norra Afrika är det väl ganska rimligt att man åtminstone frågar.
Citera
Igår, 12:38
Medlem
sommarlovs avatar
Nej, men de förväntar sig att du först ska försöka tala franska, sedan kan ni prova andra språk!
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Nu var ju personen från Tunisien. Fransmännen kan mycket väl ha antagit att han talade franska av det skälet. Hur drog du slutsatsen att de därmed förväntar sig att alla i Sverige ska kunna franska?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in