2026-08-08, 09:10
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Vad har antalet ned någonting att göra?
Om det finns för många invällare finns det ingen anledning att integreras.
Citera
2026-08-08, 09:23
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Santa Claus=
Satan Claws

Finns inget stöd i Bibeln för att Kristus skulle ha fötts i December,däremot tillkom det sataniska mörkerodjuret TAMMUZ mellan den 24-25e december

"christ" mass är till flr att förvilla massorna att få dom att tro att dom firar Kristi födelse medans man snarare "juldyrkar" tammuz samt den vedervärdige "Krampus"

Se gärna yputube "krampus in german alps" eller liknande, denne föregångare till den sataniske jultomten dyrkas ännu nere i bavaria och därikring
Jag tror du fantiserar för mycket, santa, sankt, eller st betyder att man är helgonförklarad.
Claus är en variant av Nicolaus.
Var tusan får du satan och claws ifrån?
Citera
2026-08-08, 10:37
Medlem
needAlifes avatar
Kanske men personligen är jag inte ens uppväxt med det alls. Har varit på en kräftskiva i hela mitt liv så det är inte alls av samma dignitet som andra högtider. Det kan säkert variera otroligt mycket men jag tror knappast att jag är ensam. Har iofs ätit en del kräftor ändå men min familj hade inte vänner på det sättet och släkten var långt borta.
Citera
2026-08-08, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag tror du fantiserar för mycket, santa, sankt, eller st betyder att man är helgonförklarad.
Claus är en variant av Nicolaus.
Var tusan får du satan och claws ifrån?

satan och santa är uppenbart anagram av varandra.
Liiite märkligt att 2 så "prominenta" figurer i vårt medvetande, lyckas vara det.

Vidare lite för mycket slump att "claus" och "claws" uttalas lika, särskilt om du bildsöker på den egentlige "jultomten " , den barnätande KRAMPUS
Citera
2026-08-08, 11:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Kanske men personligen är jag inte ens uppväxt med det alls. Har varit på en kräftskiva i hela mitt liv så det är inte alls av samma dignitet som andra högtider. Det kan säkert variera otroligt mycket men jag tror knappast att jag är ensam. Har iofs ätit en del kräftor ändå men min familj hade inte vänner på det sättet och släkten var långt borta.

Har du egen mark med vatten och fiskerättigheter så kan du själv ta upp mängder fina kräftor (mitt i natten) , det är mer sannolikt att du tänker på det som tradition än att vara hänvisad till att gå o köpa bedrövliga kinesiska sk "kräftor" i frysdisken på Willys.
Citera
2026-08-08, 12:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Har du egen mark med vatten och fiskerättigheter så kan du själv ta upp mängder fina kräftor (mitt i natten) , det är mer sannolikt att du tänker på det som tradition än att vara hänvisad till att gå o köpa bedrövliga kinesiska sk "kräftor" i frysdisken på Willys.
Ja givetvis är det det som jag snackar om likt 99% av befolkningen. Är ett ytterst fåtal som fixar kräftorna på egen hand.
Citera
2026-08-08, 12:26
Medlem
oyegies avatar
Citat:
satan och santa är uppenbart anagram av varandra.
Liiite märkligt att 2 så "prominenta" figurer i vårt medvetande, lyckas vara det.

Vidare lite för mycket slump att "claus" och "claws" uttalas lika, särskilt om du bildsöker på den egentlige "jultomten " , den barnätande KRAMPUS
Lite långsökt, claws och Claus uttalas olika men jag tror detta handlar om kräftor.
Citera
2026-08-08, 12:31
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag har experimenterat lite med det här av utrymmesskäl och nuförtiden kokar jag dem klara i saltvatten, låter dem svalna och sen åker de ned i förkokt och kall lag och sen får de stå ett par dagar. Total koktid blir samma (runt 10 minuter beroende på storlek) och mer kontrollerad på det sättet. Smaken blir lika stark i slutresultatet. Fick idén när jag såg någon lousianaamerikan ångkoka sina innan de åkte i lag (eftersom loisianamodellen där de kokas med potatis och grejor annars gärna leder till överkokta gummikräftor).

Jo men det funkar utmärkt att göra som du!
Citera
2026-08-08, 12:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
HELLoween kommer från det sataniska SAMHAIN, "druider" (läs: satanister som manipulerar skapelsen enligt sina egna viljor, ståendes i förbund med djävulen)

Det handlar om dyrkan av döden och dödsriket, läs gärna mer här:

https://druidry.org/druid-way/teaching-and-practice/druid-festivals/samhain-festival

Nu pratar jag om Halloween, inte HELLoween. Hallow = helig. Sankt.
Fjant.
Citera
2026-08-08, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nu pratar jag om Halloween, inte HELLoween. Hallow = helig. Sankt.
Fjant.

Halloween ( satanisk ordlek med HELL ohh weeen)
är inte heligt. Hade det varit det så hade Kristus bett oss högtidlighålla det, det gjorde han inte.
Snarare uppmanade han oss att inte dyrka döden eller dom döda
Citera
2026-08-08, 19:05
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Se till att få tag i bra FÄRSKA kräftor, köp ett litet smakprov först. Jag har blivit så besviken att jag totalt gett upp på kräftor. Inte ätit en god kräfta på 6 år tror jag.

Köp inte Ullmo, Pandalus. De ska vara fiskade i hinkar med egen märkning. Mindre kända namn.

Köp för all del INTE kinesiska. Dyrt och äckligt, en oslagbar kombo.

De färska är dock ohemult dyra så jag skulle tipsa om att ha några kräftor kanske tio per pers som förrätt ihop med ostpaj kanske o sen grillat som huvudrätt.

Grillat är godast!!!
Kokar egenfångade så inte så stor erfarenhet av de kräftor du beskriver. Var dock bjuden på kräftskiva för massa år sen och då serverades köpta. De var dock helt ok, som hemkokta.

Frun i huset hade kokat ny lag enligt recept med massa dillkronor osv, tinat och silat av kräftorna hon köpt och lagt dem i den nya lagen ett dygn innan. Så det kan vara ett tips att testa på de billigaste kräftor du kan hitta, spar hälften så du kan jämföra.
Citera
2026-08-08, 21:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Kokar egenfångade så inte så stor erfarenhet av de kräftor du beskriver. Var dock bjuden på kräftskiva för massa år sen och då serverades köpta. De var dock helt ok, som hemkokta.

Frun i huset hade kokat ny lag enligt recept med massa dillkronor osv, tinat och silat av kräftorna hon köpt och lagt dem i den nya lagen ett dygn innan. Så det kan vara ett tips att testa på de billigaste kräftor du kan hitta, spar hälften så du kan jämföra.

Tack för tipset. Det är långtifrån alla som kan fixa egenfångade kräftor. Har dock blivit bjuden på såna förr i tiden (a nea flod) och de är världsklass. Idag föredrar jag havskräftor, gärna gratinerade före kräftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in