2026-08-06, 19:43
Medlem
https://www.hd.se/klippan/martin-blev-arbetslos-under-sjukskrivningen-halva-inkomsten-forsvann/
Citat:
Under sjukskrivningen förlorade han jobbet och sjukpenningen halverades över en natt. Nu vill Martin Olsson i Klippan att politiker ska höja ersättningen för sjukskrivna utan arbete – som inte förändrats sedan 2015.

– Det handlar inte bara om mig. Det måste vara väldigt många andra som också drabbats, säger han.
Det skall inte vara fett att leva på bidrag så jag vill inte höja ersättningen för sjukskrivna utan arbete. Vill ni?
Citera
2026-08-06, 19:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.hd.se/klippan/martin-blev-arbetslos-under-sjukskrivningen-halva-inkomsten-forsvann/

Det skall inte vara fett att leva på bidrag så jag vill inte höja ersättningen för sjukskrivna utan arbete. Vill ni?
Problemet är inte om ersättningen skulle höjas utan att lönerna i landet är alldeles för låga. Det är där problemet ligger. Ersättningarna är redan alldeles för dåliga, på det sätt att man går i ekonomisk kokurs/hamnar hos kronofogden ifall man inte lyckas blir frisk eller få nytt jobb inom rimlig tid, vilket inte är "välfärd" i mina ögon.
Citera
2026-08-06, 20:38
Avstängd
Vadå arbetslös under sjukskrivningen? Hur har man ett arbete när man är sjukskriven? Förväntas arbetsgivare betala lön till någon som inte är där?
Citera
2026-08-06, 20:46
Medlem
Citat:

Ja det vore nog en bra ide om ersättningen är så låg att det inte går att leva på.. Så att inte sjukskrivna ramlar ur systemet.
Citera
2026-08-06, 21:05
Medlem
Flatulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja det vore nog en bra ide om ersättningen är så låg att det inte går att leva på.. Så att inte sjukskrivna ramlar ur systemet.

Det är inte tillåtet att säga upp personal för att de är sjukskrivna så länge det finns möjlighet till omplacering eller dylikt om det skulle visa sig att de inte kan gå tillbaka till tidigare arbetsuppgifter. Men företaget kan läggas ner, gå i konkurs eller vad som helst, då kan varken den anställde, hans chef eller facket göra nåt. Då kan man bli arbetslös under tiden man är sjukskriven. Vet inte om det var det som hände snubben i Klippan?
Citera
2026-08-06, 21:05
Medlem
Tycker det låter konstigt, och har försökt att läsa på. Det verkar som att mannen har en sjukdom som gör att han troligen inte kan komma tillbaka till samma arbete, så egentligen inte konstigt att han blir uppsagd. Sedan kanske företaget hade kunnat hitta något annat till honom, men vad vet jag.

Försäkringskassan skriver,
Du som har arbetat innan sjukersättningen kan få så kallad inkomstrelaterad sjukersättning. Den är 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/sjukersattning-resten-av-arbetslivet-sjukpension

Kan inte se något om att den nivån skulle påverkas av att man inte längre har kvar arbetet. Möjligen om man efter några år skulle få 64.7% av sjukpenningen, och efter några ytterligare år få 64.7% av det och så vidare. Även om jag har svårt att tro det.

För övrigt verkar inte företaget ha några kostnader för långtidssjukskrivna. Och hur kunde ens någon få reda på att mannen blivit uppsagd? Det finns väl inga sådana register mer än att Skattemyndigheten ser vad det kommer in för skatter, men i fallet med långtidssjukskrivna så verkar det som om företaget inte betalar in något.

Att bli sjukskriven för resten av livet och dessutom till en inkomst som bara är 64.7% av ens tidigare lön måste vara riktigt hemskt. Hur många av oss skulle klara av det?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-06 kl. 21:35.
Citera
2026-08-06, 22:55
Medlem
Om man är sjukskriven i en massa år borde det väl vara en liknande ersättning som alla sjukskrivna plockar ut? Blir ju lite märkligt om någon med hög inkomst som inte jobbat så länge och sedan kan plocka ut högre ersättning tills man pensioneras?

Generellt borde det vara bättre med någon allmän basinkomst som alla hade rätt till och kunde falla tillbaka på så slapp man ha alla kontroller på människor.
Citera
2026-08-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Vadå arbetslös under sjukskrivningen? Hur har man ett arbete när man är sjukskriven? Förväntas arbetsgivare betala lön till någon som inte är där?

Om du blir skadad i ditt arbete så till den grad att du för tillfället inte kan arbeta, då blir du sjukskriven. Du blir alltså inte av med jobbet. Arbetsgivaren betalar sjuklön de två första (?) veckorna och sedan hoppar staten in och tar över kostnaden.

Det borde vara så att arbetsgivaren står för hela kostnaden när man skadat sig i arbetet. Det är inte så att arbetaren väljer att skada sig utan ofta är det ett resultat i en dålig arbetsmiljö/rutiner. Det är konstigt att samhället skall stå för den kostnaden när företaget har bristande arbetsmiljö.
Detta är min egen åsikt.
Citera
2026-08-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker det låter konstigt, och har försökt att läsa på. Det verkar som att mannen har en sjukdom som gör att han troligen inte kan komma tillbaka till samma arbete, så egentligen inte konstigt att han blir uppsagd. Sedan kanske företaget hade kunnat hitta något annat till honom, men vad vet jag.

Försäkringskassan skriver,
Du som har arbetat innan sjukersättningen kan få så kallad inkomstrelaterad sjukersättning. Den är 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/sjukersattning-resten-av-arbetslivet-sjukpension

Kan inte se något om att den nivån skulle påverkas av att man inte längre har kvar arbetet. Möjligen om man efter några år skulle få 64.7% av sjukpenningen, och efter några ytterligare år få 64.7% av det och så vidare. Även om jag har svårt att tro det.

För övrigt verkar inte företaget ha några kostnader för långtidssjukskrivna. Och hur kunde ens någon få reda på att mannen blivit uppsagd? Det finns väl inga sådana register mer än att Skattemyndigheten ser vad det kommer in för skatter, men i fallet med långtidssjukskrivna så verkar det som om företaget inte betalar in något.

Att bli sjukskriven för resten av livet och dessutom till en inkomst som bara är 64.7% av ens tidigare lön måste vara riktigt hemskt. Hur många av oss skulle klara av det?
Det är sjukpenningen som slår i FKassans tak (ca550kr/dag) för arbetslösa.

Då han förlorat sin anställning under pågående sjukskrivning, halkar han då ned till ca550kr nivån, detta från sin ordinarie sjukpeng, den kan vara upp till ca1250kr, beroende på din inkomst.

Sjukersättning är något annat än sjukpenning,
Sjukersättning är det som kallades förtidspension förr.
Detta är vääldigt svårt att bli beviljad nuförtiden.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-07 kl. 19:39.
Citera
2026-08-07, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är sjukpenningen som slår i FKassans tak (ca550kr/dag) för arbetslösa.

Då han förlorat sin anställning under pågående sjukskrivning, halkar han då ned till ca550kr nivån, detta från sin ordinarie sjukpeng, den kan vara upp till ca1250kr, beroende på din inkomst.
Så när han hade sin anställning så fick han mer i ersättning, trots att Försäkringskassan även betalade då?

Känns som att det var väldigt taskigt av arbetsgivaren att avsluta hans anställning om det var så. Han kostar ju inte företaget något ändå. Eller förstår jag fel?
Citera
2026-08-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så när han hade sin anställning så fick han mer i ersättning, trots att Försäkringskassan även betalade då?

Känns som att det var väldigt taskigt av arbetsgivaren att avsluta hans anställning om det var så. Han kostar ju inte företaget något ändå. Eller förstår jag fel?
Från början, när han blev sjukskriven med sjukpenning, då fick han 80% av sin lön, precis som vanligt.

När arbetsgivaren sedan sade upp anställningen blev han arbetslös.

Arbetslösa, sjukskrivna, med sjukpenning, har ett "tak" på bidraget från FK, taket är ca 550kr/dag.

Om han hade haft sin anställning kvar hade han fått 80% av sin tidigare inkomst, dock max 1250kr/dag som är "taket" för anställda.

Så, ja, om han tidigare hade sjukpenning på ca 1250kr/dag och efter han blev uppsagd/arbetslös, bara får max 550kr/dag, det blir då en halvering, typ...
Nä, om han är anställd inom den privata sektorn kostar han inte arbetsgivaren något.

Däremot har jag för mig att kommunala och statligt anställda kostar arbetsgivaren lite pengar, minns däremot inte varför.

Ja det är märkligt beteende av arbetsgivaren, han sätter hela det sociala uppfångningsnätet ur spel genom sin uppsägning.

Personen som jobbat och gjort rätt för sig får då lika lite som de som inte jobbar, de som gått arbetslösa.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-08 kl. 00:35.
Citera
2026-08-08, 16:26
Medlem
Citat:

Du har så rätt. Men ditt problem är att du inte vet skillnad på bidrag och försäkring. Om du kraschar din bil kommer du garanterat bli skitsur om du bara får halva bilens värde i ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in