Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Så när han hade sin anställning så fick han mer i ersättning, trots att Försäkringskassan även betalade då?
Känns som att det var väldigt taskigt av arbetsgivaren att avsluta hans anställning om det var så. Han kostar ju inte företaget något ändå. Eller förstår jag fel?
Från början, när han blev sjukskriven med sjukpenning, då fick han 80% av sin lön, precis som vanligt.
När arbetsgivaren sedan sade upp anställningen blev han arbetslös.
Arbetslösa, sjukskrivna, med sjukpenning, har ett "tak" på bidraget från FK, taket är ca 550kr/dag.
Om han hade haft sin anställning kvar hade han fått 80% av sin tidigare inkomst, dock max 1250kr/dag som är "taket" för anställda.
Så, ja, om han tidigare hade sjukpenning på ca 1250kr/dag och efter han blev uppsagd/arbetslös, bara får max 550kr/dag, det blir då en halvering, typ...
Nä, om han är anställd inom den privata sektorn kostar han inte arbetsgivaren något.
Däremot har jag för mig att kommunala och statligt anställda kostar arbetsgivaren lite pengar, minns däremot inte varför.
Ja det är märkligt beteende av arbetsgivaren, han sätter hela det sociala uppfångningsnätet ur spel genom sin uppsägning.
Personen som jobbat och gjort rätt för sig får då lika lite som de som inte jobbar, de som gått arbetslösa.