2026-08-06, 18:50
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag går just nu en arbetsmarknadsutbildning (AUB), tidigare även kallat AMS-utbildning. Av integritetsskäl tänker jag inte säga exakt vilken, men jag sökte mig dit för att jag hade som mål att omskola mig och kunna hitta en hederlig försörjning. Tyvärr verkar det inte som om alla har kommit dit av det skälet.

Vi kan börja med de förståeliga slapparna. Några av dessa har blivit pressade att gå utbildningen av Arbetsförmedlingen av någon anledning, troligen att de har gått utan arbete under en längre tid. Att de inte känner något större engagemang kan jag förstå. De kanske borde ha gått och plockat cigarettfimpar på stadens torg och gator i stället.

Bortsett från dessa finns det en större grupp som sitter och bara fördriver dagarna med att snacka med varandra. Jag kan förstå att folk kan få vara lite sociala, men när man kan ägna större delen av dagen åt en massa helt ovidkommande samtalsämnen (ej relaterade till studierna) så känns det som väldigt oseriöst. Jag kan inte tänka mig att den stora merparten av eleverna har blivit pressade att påbörja utbildningen under hot om att få a-kassan/aktivitetsstödet indraget.

Borde inte de här eleverna ägna sig åt att söka praktik och jobb som de kan fokusera på under och efter studierna? De som har gått på skolan länge söker nästan inga praktikplatser alls och sen klagar de på att de inte får praktik från skolan på ett silverfat. Sådant borde väl vuxna elever kunna ta ansvar för själva? Jag kan förstå att en moppepojke på femton vårar kan behöva ha någon vuxen som fixar praktik åt dem (de är så unga att de inte har lärt sig söka jobb än), men det är inte relevant här.

Om nu Arbetsförmedlingen pressar dem till att gå utbildingarna, borde AF inte då också hålla koll på folk så att de verkligen är aktiva, söker praktik och ser till att göra någonting vettigt av skoltiden? Syftet med vuxenutbildningar ska väl vara att folk någon gång ska komma i arbete och inte att det ska vara någon förvaring av "hopplösa fall"?

Är kraven för lågt ställda?
Handlar AUB egentligen om att långtidsarbetslösa ska få lite umgänge?
Varför låter inte skolan folk bara gå hem om de inte har någonting vettigt att göra?
Vad är meningen med att eleverna bara ska sitta av tiden och slå dank?
Citera
2026-08-07, 09:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Jag har varit i samma situation och har samma erfarenhet, det är riktiga misfits som av olika anledningar har svårt att få jobb, det finns en bakomliggande orsak!

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Borde inte de här eleverna ägna sig åt att söka praktik och jobb som de kan fokusera på under och efter studierna?

Jo självklart borde dom det.

Citat:
Om nu Arbetsförmedlingen pressar dem till att gå utbildingarna, borde AF inte då också hålla koll på folk så att de verkligen är aktiva, söker praktik och ser till att göra någonting vettigt av skoltiden? Syftet med vuxenutbildningar ska väl vara att folk någon gång ska komma i arbete och inte att det ska vara någon förvaring av "hopplösa fall"?

Arbetsförmedlingen är ju knappt där man bara rapporterar till dom så dyker en handläggare upp några timmar i veckan, det är ju anordnaren av utbildningen som träffar eleverna varje dag och min erfarenhet är att dom inte bryr sig så mycket.

Citat:
Varför låter inte skolan folk bara gå hem om de inte har någonting vettigt att göra?

Ja kraven är lågt ställda, men tror inte syftet med AUB är något annat än att få ut folk i arbete i fält där det finns behov, iallafall i teorin. Så meningen är ju inte att folk ska sitta av tiden, men dom gör ju det ändå.
Citera
2026-08-07, 12:33
Medlem
Trist att de som pressats att gå utbildningen sitter och snackar och stör, samtidigt som jag förstår att det blir så

Kommer det gå att hitta bra praktik? Om det ser mörkt ut på den fronten hade jag också tappat motivationen, speciellt om jag pressats att gå utbildningen.
Citera
2026-08-07, 14:22
Medlem
killawifes avatar
Problemet är nog att det är rätt många som endast går utbildningen för att de måste, inte för att de kommer att ge något. Jag har själv gått två Yh utbildningar och ingen av dem gav nåt jobb.

Det jag regerade mest på när jag gick den senare av utbildningarna var avsaknaden av kvalitet på utbildningen. Utbildningsmaterialet var gammalt, utrustningen var utsliten, datorerna var utdaterade, lärarna kunde inget(för de var inte lärare, bara andra arbetslösa), det hölls inga lektioner, man hjälpte inte till med att hitta praktik osv

Det var mer, precis som du säger, ett vuxendagis för att sysselsätta en massa arbetslösa medans de söker jobb.
Citera
2026-08-07, 14:26
Medlem
anre24s avatar
En arbetsmarknadsutbildning börjar med en test- och kartläggningsperiod som kan pågå under ett par veckor. Under den tiden får både skolan och deltagarna en bild av vilka kunskaper, förutsättningar och mål som finns. Det blir också ganska snabbt tydligt vilka som är engagerade, praktiskt lagda och verkligen vill komma vidare mot arbete och vilka som mest ser utbildningen som en plats att fördriva tiden på. De som saknar motivation eller inte är beredda att anstränga sig kommer ofta att sållas bort redan i ett tidigt skede.
Citera
2026-08-07, 14:27
Medlem
swebarbs avatar
Utbildningar idag ger ju knappast jobb när dom flesta arbetsgivare vill inte ha att göra med praktikanter utan erfarenhet. Rätt värdelöst utbildning om man själv är tvungen jaga en praktik nånstans, ska inte företaget som ordnar utbildningen göra sånt ?
Citera
2026-08-07, 16:29
Moderator
Tystnads avatar
Jag gick en AMS utbildning på slutet av -90 talet som var en påbyggnadskurs av min gymnasier utbildning, gav gav det jobb inom det yrket ?

Nej inte direkt är det korta svaret.

Däremot fick jag anställning på arbetsplatser där många delar av utbildningen kom väl till nytta även om det så säga var en gren av det ursprungliga yrket och arbetsgivare värdesatte dessa kunskaper.
Än idag har jag nytta av den utbildningen.

arbetslösheten var ju inte lika hög på den tiden så AMS var ju då inte som numera ett ställe där man placera en massa folk man inte kan få ut i arbetslivet.
Citera
2026-08-07, 17:18
Medlem
Citat:
Jag går just nu en arbetsmarknadsutbildning (AUB), tidigare även kallat AMS-utbildning. Av integritetsskäl tänker jag inte säga exakt vilken, men jag sökte mig dit för att jag hade som mål att omskola mig och kunna hitta en hederlig försörjning. Tyvärr verkar det inte som om alla har kommit dit av det skälet.

Vi kan börja med de förståeliga slapparna. Några av dessa har blivit pressade att gå utbildningen av Arbetsförmedlingen av någon anledning, troligen att de har gått utan arbete under en längre tid. Att de inte känner något större engagemang kan jag förstå. De kanske borde ha gått och plockat cigarettfimpar på stadens torg och gator i stället.

Bortsett från dessa finns det en större grupp som sitter och bara fördriver dagarna med att snacka med varandra. Jag kan förstå att folk kan få vara lite sociala, men när man kan ägna större delen av dagen åt en massa helt ovidkommande samtalsämnen (ej relaterade till studierna) så känns det som väldigt oseriöst. Jag kan inte tänka mig att den stora merparten av eleverna har blivit pressade att påbörja utbildningen under hot om att få a-kassan/aktivitetsstödet indraget.

Borde inte de här eleverna ägna sig åt att söka praktik och jobb som de kan fokusera på under och efter studierna? De som har gått på skolan länge söker nästan inga praktikplatser alls och sen klagar de på att de inte får praktik från skolan på ett silverfat. Sådant borde väl vuxna elever kunna ta ansvar för själva? Jag kan förstå att en moppepojke på femton vårar kan behöva ha någon vuxen som fixar praktik åt dem (de är så unga att de inte har lärt sig söka jobb än), men det är inte relevant här.

Hoppade på en sån där utbildning inom programmering för något år sedan men hoppade av efter deras test och kartläggningsvecka pga. utbildningen var totalt oseriös helt utan kunskapsprov eller andra examinerande moment. Dessutom finns inget behov av den typen av kompetenser längre då AI tagit över dessa arbetsuppgifter och instegsjobb inom branschen.

Deltagarna däremot verkade vara en blandning av alla möjliga typer så allt i från talangfulla till folk som borde syssla med annat.
Citera
2026-08-07, 17:19
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Kommer det gå att hitta bra praktik? Om det ser mörkt ut på den fronten hade jag också tappat motivationen, speciellt om jag pressats att gå utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Rätt värdelöst utbildning om man själv är tvungen jaga en praktik nånstans, ska inte företaget som ordnar utbildningen göra sånt ?
Om de lade lika mycket tid på att söka praktik som att snacka fotboll och annat så borde de kunna ha lite framgång. Man kan ha ett upplägg där skolan fixar praktik åt eleverna, men eftersom praktiken ofta är vägen in till ett jobb så blir det väl i så fall gnäll om vem som "fick" den bästa praktiken?

Citat:
Ursprungligen postat av anre24
En arbetsmarknadsutbildning börjar med en test- och kartläggningsperiod som kan pågå under ett par veckor. Under den tiden får både skolan och deltagarna en bild av vilka kunskaper, förutsättningar och mål som finns. Det blir också ganska snabbt tydligt vilka som är engagerade, praktiskt lagda och verkligen vill komma vidare mot arbete och vilka som mest ser utbildningen som en plats att fördriva tiden på. De som saknar motivation eller inte är beredda att anstränga sig kommer ofta att sållas bort redan i ett tidigt skede.
Nej, det var bara ett fåtal som föll bort under test och kartläggning.
Citera
2026-08-08, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Utbildningar idag ger ju knappast jobb när dom flesta arbetsgivare vill inte ha att göra med praktikanter utan erfarenhet. Rätt värdelöst utbildning om man själv är tvungen jaga en praktik nånstans, ska inte företaget som ordnar utbildningen göra sånt ?
Håller med. Riktigt sjukt upplägg.
Citera
2026-08-10, 21:01
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Borde inte de här eleverna ägna sig åt att söka praktik och jobb som de kan fokusera på under och efter studierna?

Nej, eftersom de saknar självdisciplin, intresse och ambitioner så behandlas utbildningen som ett slags socialt häng med bibehållet bidrag snarare än inkörsport till jobb.
Citera
2026-08-11, 02:43
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:

Vuxendagis är inget nytt fenomen det har funnits i åratal, men under andra namn. Dom vet att folk är dumma å glömmer lätt "vi byter namn på det bara så tror folk att det är något annat än vad det var för 10 år sen, sen söker idioterna sig dit för att få sin ersättning men dom kommer ju inte få ut något av den så kallade utbildningen eller kursen." Det är riggat så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in