2026-08-06, 17:32
Medlem
gregersnegrers avatar
Japanerna är ju helt crazy!

Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Olika folk har olika kroppstemperatur. Jag har oftast nånstans mellan 36,5 och nästan 37, medan japaner verkar ligga några decimaler under, ibland under 36 t o m (vilket jag nog aldrig uppmätt på mig själv).
Citera
2026-08-06, 17:36
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Gillar hur du tänker.

Haha tack Sophia 🥰

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det var rejält långt i framtiden det. Mycket hinner hända på den tiden.

Men på mycket kortare sikt så håller vi på att bli varmare på vissa ställen på ytan, då vi blir fetare och fetare. Kommer vi att kompensera med sänkt kärntemperatur? Kommer fetmatrenden reverseras?

Om det bara kommer vara subsahariska negrer kvar år 3000 så kanske de är varma på grund av HIV 3.0 eller något...

Ja det är långt fram i tiden. Fetisarna kanske tar över jorden och lägger sig på 35 grader i temp 😅

Men varierar inte kroppstempen hos olika personer? Vissa ligger väl normalt på 36 och andra ligger upp mot 38.

Det här kan nog syster Nightingale bättre.
Citera
2026-08-06, 18:09
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det är långt fram i tiden. Fetisarna kanske tar över jorden och lägger sig på 35 grader i temp

Fett isolerar värme.
Citera
2026-08-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här är inte en nyhet för idag 2026 men för att nå fler armhålor och lågtempare därute behöver Flashback en tråd.  

37 grader är sen 1851. Det har hänt en del på 150 år, vi har väl bättre termometrar och vet mer om feber i armhålan men sapiens borde väl vara likadan? 37 grader kommer från när dr Wunderlich skulle komma fram till "människans hälsosamma kärntemperatur". 37 grader var genomsnittet av 25' mätningar sen början av 1800-talet fram till då, det var färre armhålor än mätningar och alla var patienter.

Senare studier har tagit tempen på fler än patienter och 2020 presenterade Stanford University en studie av 500' mätningar från 1860 till 2017. Resultatet var att människans genomsnittliga kroppstemperatur har sjunkit med ungefär en halv grad sen ~150 år tillbaka. Att den sjunkit konsekvent. Att den idag är 36,4 grader. (Har läst 36,6 också nånstans.)

Stanfords Decreasing human body temperature in the United States since the Industrial Revolution

Att jämföra mätställen (armhåla, öra, oralt, rektalt) är en djungel utan k-faktor, det finns ingen konverteringstabell. Det kan diffa grader mellan armhåla och stjärt samma tidpunkt då olika vävnader är olika varma, får feber olika fort och har olika funktion, ex huden när febern ska ner.

Rektalt är alltid närmast kärntemperaturen som är det man vill veta, där vi är varmast: i hjärnan och inre organ.

Det finns flera aspekter av det här, jag tänker mest på framtid och konsekvenser. Vad tänker ni?

Har aldrig haft över 36,5.
Har jag över 37 börjar jag känna mig hängig.
Citera
2026-08-06, 19:13
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Fett isolerar värme.

Ja låter logiskt.
Citera
2026-08-06, 19:35
Medlem
Skulle säga att det är ganska lätt att förklara med att människor på den tiden hade betydligt mer fysiska jobb och sysselsättningar än idag. Krävs inte speciellt mycket fysisk aktivitet för att temperaturen ska gå upp över 37 grader. Om man har 37 i ren vila, så är det oftast ett tecken på någonting, men oftast en infektion som är så pass lindrig att kroppen löser den ganska snabbt. 37,5 grader i vila skulle jag säga är feber, och då bör man vila.
Citera
2026-08-06, 19:35
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Verkar som att de tror det har att göra med att vi inte går omkring med inflammationer lika ofta.

Ja, jämförelsen är ju från innan industrialiseringen och modern medicin och tandvård och boendeförhållanden, mathållning, hygien etc har ju förändrats ordentligt. Folk idag går inte runt med kroniska infektioner och låggradiga inflammationer. Studien tar även upp att vår metabolism som alstrar mest värme, ungefär ämnesomsättningen i vila för att bara vara vid liv har gått ned över tid.

En annan studie tog upp tarmbakterier som en av faktorerna. Förklaras på illvet.se men nu kom jag inte förbi reklam, länken om nån annan kommer åt https://illvet.se/manniskan/kroppen/din-kroppstemperatur-ar-inte-langre-37-grader
Citera
2026-08-06, 19:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat från studien i TS:

Citat:
In this study, we analyzed 677,423 human body temperature measurements from three different cohort populations spanning 157 years of measurement and 197 birth years. We found that men born in the early 19th century had temperatures 0.59°C higher than men today, with a monotonic decrease of −0.03°C per birth decade.
Citera
2026-08-06, 19:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vad fan är det här för retarderad tråd? Temperaturen varierar ju beroende på situationen. Jobbar man hårt fysiskt så stiger kroppstemperaturen lätt till närmare 38 utan att man känner sig febrig. Att temperaturen var högre förr beror nog bara på alla fjollor som sitter på kontor och pillar sig i naveln idag. Vad är det för beta-bögar som svarat i tråden egentligen?
Citera
2026-08-06, 19:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Flera faktorer styr tarmbakterierna

Resultaten avslöjar, enligt forskarna, att våra tarmbakterier kan spela något av en huvudroll när det gäller vår kroppstemperatur och att förändringar i sammansättningen av de små invånarna i vårt matsmältningssystem också kan vara en möjlig förklaring till varför vår genomsnittliga kroppstemperatur har varit nedåtgående under de senaste 150 åren.

Vår genetik har inte förändrats markant de senaste 150 åren, men förändringar i våra livsmedel, hygien och antibiotika har stor inverkan på våra tarmbakterier", förklarar Kale Bongers, som är en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Citat från en annan artikel i Illustrerad vetenskap.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-08-06 kl. 19:56.
Citera
2026-08-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Undrar vad normal temp kommer vara år 2500 eller år 3000 🙂 Har dr Wunderbar några teorier?
Den som lever får se!
Citera
2026-08-06, 20:27
Medlem
jjujjus avatar
Jag har precis tagit tempen på min röv på grund av nyfikenhet. 36,5 och jag är frisk som en nötkärna.

Vad beror det på om man ibland varit på 35,8? Lågt blodtryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in