Citat:
Ursprungligen postat av
gregersnegrer
På helgen pratade jag med en alkis och han hävdade bestämt att hela jävla politiken inklusive valet är en charad, vilket var anledningen till att han inte skulle rösta.
Han verkade missnöjd med det mesta i livet: sin egen situation, men även nationens och folkets. Han ville se revolution. Men rösta skulle man inte göra, för då är man bara en blåst idiot som blivit lurad av systemet. Jag tänkte fråga om han inte själv på sätt och vis var det också, eftersom han uppenbarligen inhandlat på Systemet - men avstod från piken.
Men vad tror ni: ska jag avstå från att rösta så att jag inte är en av systemet lurad idiot?
Det avgör du helt själv. Till skillnad från i t ex halvdiktaturen Australien där du får böter om du inte röstar (dessutom tog man ifrån folk de flesta vapenrättigheter som en gång fanns). Vi har det rätt bra ändå - vi kan gå till system å supa oss asfulla å skratta åt eländet OM vi vill. Själva den filosofiska frågan kvarstår dock - tillhör vi ändå "systemet" i slutändan (det är alltså dubbla syftningar här men det förstod
du nog mtp)? Samt. Ev var finns egentligen det genuint "röda pillret"?